Bestelautotests

Iveco Daily 35S17 Hi-Matic

De nieuwe Iveco Daily is nu bijna een jaar op de markt. Sinds kort is deze ‘Van of the Year 2015’ leverbaar met een nieuwe achttraps automatische transmissie van ZF, waarmee deze bedrijfswagen vleugels krijgt. Bestelauto reed er als een van de eersten mee.

Iveco Daily Hi-Matic 2015  (1)

Van de importeur krijgen we de Daily als 35S17 Hi-Matic uitvoering mee. De 35 staat voor 3,5 ton, de 17 staat voor 170 pk. Dit vermogen komt uit een 3,0 liter blok en is een direct ingespoten turbodiesel met vier kleppen per cilinder. In de praktijk is dit een prettige soepele motor, die, zeker in combinatie met de automaat, voor sportwagenallures zorgt. Het koppel van de motor bedraagt 430 Nm vanaf 1.600 omw./min. Hierdoor schakelt de ZF automatische transmissie heel snel op. Dat schakelen gaat nagenoeg onmerkbaar door de acht versnellingen heen met kleine stapjes. Wat een heerlijke automaat is dit! De transmissie past zich volgens Iveco aan het optimale werkgebied van de motor aan om zodoende de beste prestaties te garanderen op het gebied van acceleratie en brandstofverbruik. Dat betekent bijvoorbeeld dat in ECO-stand de bak heel snel en soepel opschakelt om de motor met zo weinig mogelijk toeren zijn werk te laten doen.

Joystick

Iveco Daily Hi-Matic 2015  (8)De automatische transmissie wordt bediend met behulp van een soort joystick en vergt wel enige gewenning. De bediening op zich gaat licht en prettig. De standaard keuzes zijn R, N en D. Na het starten is de P-stand geactiveerd. De pook naar links en beneden bewegen activeert de D-stand en er kan gereden worden. Naar links en omhoog activeert de R-stand en alleen naar links de N-stand. In de middenstand kan er handmatig omhoog en omlaag geschakeld worden. De pook naar rechts bewegen zorgt voor de keuze tussen ECO en Power. In ECO-modus wordt er sneller opgeschakeld, terwijl in Power modus er meer koppel en toeren voorhanden blijven, bijvoorbeeld bij het trekken van een zware aanhangwagen. Het lijkt allemaal complex, maar valt in de praktijk wel mee. De P- stand wordt na stilstand weer geactiveerd door de P-knop op de pook in te drukken.

Windgeruis

Het rijden met de Iveco Daily Hi-Matic bevalt in de praktijk prima. De zit achter het stuur doet denken aan de houding in een vrachtwagen, mede dankzij de geveerde chauffeursstoel. Het overzicht naar buiten is prima. Ondanks dat de automaat zo snel opschakelt, is de motor wel hoorbaar en stoort het nodige windgeruis rondom de buitenspiegels vanaf zo’n 80 km/h. Het onderstel met de vernieuwde wielophanging is stabiel, maar wordt wat springerig als er (onbeladen) mee over verkeersdrempels wordt gereden. Dit zal minder zijn als er lading in de laadruimte ligt. De laadruimte heeft een inhoud van 12,7 kuub en het laadvermogen is met 1.248 kg marktconform voor dit segment. Positief zijn verder de korte draaicirkel, het hoge geremde aanhangwagengewicht van maximaal 3.500 kg, de robuuste sjorogen in de laadruimte en de grote opbergvakken op het dashboard en onder de passagiersbank. Qua verbruik komen we gemiddeld uit op 1 l voor elke 10,5 km. Gezien de zware motor is dat een prima verbruik.

Tabel specificaties Iveco Hi-Matic

Foto’s: Jan Lieftink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *