Bestelautotests

Nissan NV300 1.6 dCi Optima dubbele cabine

Nissan heeft sinds kort de nieuwe NV300 in het gamma. Reden voor Bestelauto om deze Nissan eens fijn mee te nemen voor een test.

Maar ja, wat valt er precies te testen? De eerlijkheid gebiedt te zeggen, en dat weet de doorgewinterde Bestelautolezer al lang, is dat de Nissan NV300 verre van een geheel nieuwe bestelauto aan het firmament is. Er is natuurlijk al de Renault Trafic, de Opel Vivaro, de Fiat Talento en nu dan ook nog eens de Nissan. Al deze auto’s delen chassis, carrosserie en aandrijflijn en zelfs de interieurs zijn grotendeels hetzelfde. De fabrikanten proberen onderscheid te maken in uiterlijk door onder meer de grille wat aan te passen.

Dat is ook te zien aan deze Nissan NV300. In de zwarte grille van de Nissan loopt een groot chromen ornament, maar dat is niet het enige opvallende uiterlijke kenmerk van onze testauto. De auto is uitgevoerd in Copper Brown en heeft fraaie matzwarte 18 inch wielen. Samen met de aluminium sidebars en de donkere zijruiten geeft dat de NV300 een stoer uiterlijk, waar we meermalen de complimenten voor in ontvangst namen. De NV300 op deze pagina is er een van de configuratie L2H1, met een wielbasis van 350 cm en dat is niet voor niets. Deze NV300 heeft namelijk een dubbele cabine. Die is ingebouwd door de firma Snoeks Automotive en die doet dat vanaf een kleine 2000 euro zeer netjes. De achterbank heeft drie aparte zittingen, waar drie volwassen goed op kunnen zitten voor langere tijd. Ook met de beenruimte zit het wel goed. LED-verlichting in het dak is optioneel.

Ook voorin de Nissan is het goed toeven. De stoelen zitten goed, er is een goede zitpositie achter het stuur in te stellen. Op het bijrijdersbankje passen in theorie twee volwassenen, maar in de praktijk is dat krap. Het fijne mobiele kantoor wat in sommige Trafic-derivaten is te creëren mist hier vanwege de indeling met dubbele cabine; de leuning van de bijrijdersbank is niet om te klappen. Het dashboard ademt verder in alles de sfeer van Renault. Dat is niet erg, het is dan weliswaar weinig onderscheidend, functioneel is het wel. Ook de grote dodehoekspiegel, die wij nog altijd niet goed vinden werken, is terug te vinden in de rechter zonneklep van de Nissan. Slim is de plek waar je de beelden van de achteruitrijcamera kunt zien: gewoon in de binnenspiegel.

Het rijden met de Nissan komt ons ook bekend voor, maar het is ook helemaal geen straf. De 1.6 dCi diesel die in Sandoville in de NV300 wordt gehangen is vol van souplesse en is met 145 pk krachtig genoeg voor zijn taak. Het brandstofverbruik is met 1 op 10,6 wat minder goed dan bij eerdere tests met deze motor, maar wij testen de NV300 volop in winterse omstandigheden.

Een dubbele cabine betekent concessies aan de laadruimte. Die is nog altijd ruim bemeten, maar wel zo’n zestig centimenter korter dan de ‘normale’ versie. Slim is wel dat de laadlengte laag over de vloer wel weer bijna zestig centimeter langer is omdat de ruimte onder de bank in de dubbele cabine gebruikt wordt. Slim bedacht! Opvallend in de netjes afgetimmerde laadruimte zijn de LED-strips tegen het plafond. Dat levert echt megaveel licht op en dat is in alle gevallen prettig.

De Nissan NV300 lijkt in veel op zijn broertjes van Renault, Opel en Fiat. Nissan geeft echter standaard op al zijn bedrijfswagens 5 jaar garantie, met een maximum van 160.000 km. Dat is meer dan de andere Trafic-modellen en dus een pluspunt bij het afwegen welke bestelauto het moet worden. Wie niet elke dag kriskras door het land rijdt, kan aan die 160.000 km in vijf jaar best genoeg hebben.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *