Bestelautotests

Test StreetScooter Work

De StreetScooter Work kwam aan het begin van de zomer op de Nederlandse markt. Het door Deutsche Post-DHL ontwikkelde elektrische voertuig moet veel meer zijn dan een auto voor de postbode. En dat blijkt ook wel, als Bestelauto de StreetScooter meeneemt door het centrum van Breda.

Van Breda ja, want daar zetelt leasemaatschappij Alphabet. Alphabet is voor DHL zoals het zo mooi heet ‘preferred supplier’ van de StreetScooter voor de Nederlandse markt. “Wij zijn er trots op dat we als twee grote marktspelers op het gebied van mobiliteit de handen ineengeslagen hebben om een vernieuwend, duurzaam product naar Nederland te brengen met hoge toegevoegde waarde voor Randstedelijke gebieden’, zo sprak Ivo Lissone, CCO bij Alphabet, bij de introductie. Een elektrische bestelauto voor de Nederlandse markt dus. Daar is weinig nieuws aan, want de StreetScooter is niet de enige elektrische besteller in Nederland.

Oranje
Buiten het pand van Alphabet staat de StreetScooter al op ons te wachten. Het gaat om de StreetScooter Work, en dat betekent dat er een grote opbouw achter op het ladderchassis is geplaatst. Die is uitgevoerd in fraai oranje. De carrosserie is felblauw en dat zorgt voor opvallend ogend voertuig. De carrosserie van de StreetScooter is van kunststof. Dat is niet alleen licht maar ook makkelijk te vervangen. Dat zien we ook aan de voorbumper, die lijkt te vervangen door een paar schroeven los te draaien. Als we even onder de auto kijken zien we het batterijpakket onder de cabine zitten. Dat zorgt vast voor een mooi laag zwaartepunt. De 15 inch banden zijn voorzien van fraaie lichtmetalen wielen. Dat is samen met de hippe achterlichten ook zo’n beetje de enige opsmuk aan de buitenzijde. Helemaal niet gek, want deze auto is door DHL echt ontworpen als praktische gebruiksauto.

Kunststof
Die insteek komt ook terug in de cabine. Je ziet het bijvoorbeeld aan het ontwerp en bouw van het dashboard, met veel hard kunststof. De stoelen zijn veelvuldig verstelbaar, maar de kussens voelen dun aan. Er is wel een goede zitpositie instelbaar, omdat ook het stuur goed te verstellen is, in hoogte èn diepte. Wat opvalt is dat de voorruit laag is (67 cm) en dat betekent dat je als bestuur van gemiddelde lengte veel stoplichten niet goed kan zien. De opbergruimte in het interieur is matig. Er zijn wel veel vakjes, maar ze zijn klein en zeker niet afsluitbaar. Er zijn wel een paar comfortverhogende zaken aangebracht, zoals stoelverwarming en een verwarmbare voorruit. Airco ontbreekt echter, wat slim is gezien de energie die dat verbruikt. Toch heeft de StreetScooter een paar ergonomische missers. De bediening van de ‘transmissie’ zit midden in het dashboard, maar net onder het multimediasysteem. Wij tikten per abuis bij het bedienen van dat systeem, tijdens het rijden, regelmatig het pookje terug naar neutraal. Links onder het dashboard hingen draden vrij te bungelen, precies daar waar je als automaatrijder je linkervoet laat rusten. Het hoeft niet lang te duren voor je een paar draden lostrekt. De bediening van de StreetScooter is echter kinderlijk eenvoudig. Het display is goed af te lezen, al zochten wij tevergeefs naar een teller voor de gereden kilometers.

LED
De laadbak achterop de StreetScooter is eenvoudig van principe maar wel zeer praktisch. De laadvloer ligt op 85 cm; de bak is van binnen 206 cm lang, 167 cm breed en 120 cm hoog, goed voor 4,1 kuub laadvolume. Er zijn drie toegangsdeuren en de laadruimte is verlicht door LED-licht. Het laadvermogen bedraagt 710 kg, zeker niet verkeerd voor een auto als deze.

Onderweg
We gaan met de StreetScooter het centrum van Breda in. Als we vertrekken staat de actieradius in het display op 75 km. De StreetScooter laat zich eenvoudig bedienen en besturen, hij heeft elektrohydraulische stuurbekrachtiging. De permanent synchrone elektromotor levert maximaal 48 kW en krijgt die snel op het asfalt. Wij kunnen prima met het verkeer meekomen. De topsnelheid bedraagt circa 75 km/h. Veel harder moet je ook niet willen, want dan kun je goed merken dat je met een voertuig dat voor stadsdistributie is ontworpen onderweg bent. Hij is niet gemaakt om veel te rijden. Dat merk je ook bij oneffenheden in de weg. Het onderstel van de Streetscooter is niet te vergelijken met dat van bestelauto’s van gerenommeerde autofabrikanten. Dat is echter niet erg als je hem gebruikt voor stadsdistributie. Veel stoppen, uit- en instappen en weer verder, de StreetScooter leent zich er prima voor. Manoeuvreren met de grote laadbak achterop gaat vooruit prima, achteruit is het een beetje wennen. De spiegels zijn aan de kleine kant en bieden iets te weinig zicht. Gelukkig heeft de StreetScooter ook een achteruitrijcamera. In de soms zeer nauwe straatjes van Breda, waar we ook nog eens rijden tijdens de venstertijden, voelt de StreetScooter zich als een vis in het water. De Li-Ion accu’s van de StreetScooter, 20 kWh capaciteit, blijven lange tijd op 100 procent in het display staan. Daardoor is recuperatie bij ‘gas los’ niet mogelijk. Pas na ruim een uur rijden verandert dat en laat de StreetScooter zien prima op de motor af te remmen en zo energie terug te winnen. Jammer is wel dat daarbij de remlichten niet aangaan, zodat achteropkomend verkeer niet wordt gewaarschuwd voor de vertraging. Na veel start-stop rijden in 2,5 uur hebben we nog 46 km aan actieradius over, en de batterijen zijn nog voor 84 procent vol. Hoeveel we nu precies verbruikt hebben is niet precies weer te geven, omdat de StreetScooter geen kilometerteller heeft.

Niet snelladen
Terug bij Alphabet Lease pluggen we de StreetScooter Work aan de oplader. De StreetScooter heeft geen snellaadmogelijkheid. Het duurt daarom, bij lege accu’s, 7,5 uur voor een volledige charge. In 4,5 uur is echter al 80 procent van de batterijcapaciteit weer beschikbaar.

Alphabet Lease heeft met de StreetScooter een handige elektrisch stadsvoertuig in het gamma. Het leasegamma, want deze StreetScooter Work is alleen te leasen, voor een tarief vanaf 599 euro per maand, op basis van full operationeel lease, uitgaande van een contractduur van 6 jaar en een jaarkilometrage van 10.000 km. Voor het onderhoud is Alphabet een overeenkomst aangegaan met het dealernetwerk van Volvo Trucks, in het bijzonder met Bluekens e-Mobility. Bij de veertig dealervestigingen kan de StreetScooter overnight worden geserviced, zodat stilstand tot een minimum blijft beperkt. Alphabet Lease denkt in 2017 circa 100 StreetScooters aan de man te kunnen brengen. Goed nieuws is dat er in september 2017 een versie van de StreetScooter komt met een actieradius van 150 tot 200 km.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *