Nieuws

Bestelauto had de exclusieve mogelijkheid om de eerste meters te maken in de nieuwe Volkswagen Crafter, die officieel pas wordt gepresenteerd op de komende IAA tentoonstelling. Die uitnodiging sloegen we natuurlijk niet af.

Volkswagen is nog niet gestart met de productie van de nieuwe Crafter. Er is een nieuwe, gigantische fabriek gebouwd in het Poolse Września. Dat is de eindbestemming in het navigatiesysteem als we vertrekken vanaf de VW-dealer in havenstad Gdansk. Voor we vertrekken kijken we eerst naar het uiterlijk van de nieuwe Crafter. Die laat zich minder zien dan bij onze eerste kennismaking in de winter van dit jaar. Voor de eerste ritten maakt VW nog gebruik van de gecamoufleerde pre-productiemodellen.

Pal na onze ritten liet VW de eerste designschetsen van de Crafter zien: het front van de auto is aanmerkelijk lager dan bij de vorige Crafter, en qua looks is hij gewoon gelijk aan de Golf, Passat of Transporter. Ook de motorkap is wat langer geworden, uiteindelijk moet daar een Euro 6 motor onder passen. Al bekend is dat er alleen een 2.0 TDI Euro 6 motor onder komt te liggen. Bij de nieuwe Crafter is de gehele carrosserie vernieuwd. Duidelijk te zien is dat die vanaf de C-stijl, zeg maar na de schuifdeur, licht taps toeloopt. De ellipsvorm dus waar we het al eerder over hadden. Die aerodynamische truc zorgt voor een CW-waarde van 0,33. Bij het vorige model was dat 0,39. Het verschil zorgt volgens VW voor een besparing van 1 liter diesel op 100 km. De Crafters die VW voor ons klaar heeft staan zijn in de gesloten versie allemaal L3H3. Er is één chassis-cabine beschikbaar.

Autonoom?
Als we achter het stuur zitten vallen twee zaken meteen op: de zit is wat lager dan voorheen en het stuur is kleiner dan bij de vorige Crafter. Eigenlijk is het gewoon (of daar lijkt het in ieder geval op) een stuur uit de Golf. Omdat niemand mag weten dat we in een VW zitten is het logo op het stuur afgeplakt. Er is veel bergruimte op en rond het dashboard, maar ook in de deurvakken. Alle knoppen, ook in de middenconsole, zijn te bereiken zonder uit de stoel naar voren te komen. Het multimediasysteem, bekend uit andere VW-modellen, laat zich makkelijk bedienen en is makkelijk te koppelen met de smartphone. Na het omdraaien van de sleutel komt de 2.0 liter diesel, in dit geval van 130 kW, tot leven. Eenmaal onderweg blijkt de zesversnellingsbak zeer soepel te werken met de diesel. Er komt ook een achtgangs automaat beschikbaar. In twee versies zelfs, een zwaardere voor de achterwielaangedreven zwaardere versie (tot 8 ton voor de MAN TGE). Het is stil aan boord, ook op de snelwegen in Polen, waar toch een maximumsnelheid van 140 km/h geldt. De motor levert 410 Nm aan koppel, het brandstofverbruik op de infosheet staat op 7,0 liter op 100 km. Het meest verrassend is het weggedrag. De Crafter is compleet nieuw, en dus ook het chassis, assen en wielophanging. De ophanging aan de voorzijde is van McPherson. Oneffenheden in het wegdek zijn veel minder voelbaar dan bij de oude Crafter, merken we als we ook daar kort mee rijden. De nieuwe auto voelt goed aan en is wendbaar. Sturen gaat licht dankzij de nieuwe elektrohydraulische powersteering. Ook is goed te zien wat er zich naast de auto bevindt, dankzij de kleine dodehoekspiegeltjes. De elektronische dodehoekdetectie in de spiegels helpt natuurlijk ook. De Crafter is volgestopt met hulpsystemen die het comfort, maar zeker ook de veiligheid van de berijder moeten vergroten. Zo is de Crafter net als de Caddy en T6 verkrijgbaar met Adaptive Cruise Control (ACC). Combineer je dat met de automatische versnellingsbak, dan kun je zonder een pedaal aan te raken zelfs tot stilstand komen in de file. ACC is ook te gebruiken in combinatie met Lane Assist. Daarmee houdt de Crafter zichzelf tussen de lijnen op het wegdek. Er zijn echt stuurcorrecties mogelijk en met ACC ingeschakeld ben je dan eigenlijk al autonoom aan het rijden! Als we uitstappen zien we bij de linkervoordeur, achter een klepje, naast de tankopening, het vulpunt voor Adblue. Volgens VW kom je met de 18 liter Adblue tank 12.000 kilometer ver. Vanaf 2020 moet er meer Adblue ingespoten worden om meer EGR te voorkomen en het verbruik verder omlaag te krijgen.

Taps
Dan even kijken in de laadruimte, want zijn er concessies gedaan aan het laadvolume door de aerodynamische vormen? Een heel klein beetje maar, zo blijkt als we met het meetlint aan de slag gaan. De laadruimte van de nieuwe Crafter L3H3 is 334 cm lang, 176 cm breed en gemiddeld 195 cm hoog. Meten we voorin de laadruimte, dan is er 200 cm stahoogte, maar achterin bij de deuren 195 cm. Vijf centimeter verval dus door het taps toelopende einde. In de breedte gaat er, gemeten vanaf de schuifdeur tot aan de achterdeuren, twee centimeter verloren. De opening van de achterdeuren is 183 cm hoog en 152 cm breed. De zijdeur heeft een opening van 134 cm breed en 181 cm hoog.  Tussen de wielkasten zit 138 cm ruimte.

Fabriek
Tot slot rijden we de chassis-cabine versie van de nieuwe Crafter. Die heeft de tweeliter diesel met 103 kW als motorisering. VW denkt zelf dat dit de meest verkochte motor wordt. Ons valt op dat de motor, en eigenlijk ook de auto zelf, wat meer lawaai maakt dan de gesloten versie. Maar daar verbinden we maar geen conclusies aan, uiteindelijk rijden we met de preproductieversie. Wel is het natuurlijk zo dat de door VW genoemde voordelen van de aerodynamische vorm van de Crafter verloren gaan bij de chassis-cabine versie.

Na vele, vele kilometers arriveren we in Września, waar de splinternieuwe fabriek vrijwel klaar is voor productie. Als iedereen op vakantie is deze zomer rollen daar de eerste nieuwe Crafters van de band. De nieuwe Crafter wordt aan het grote publiek gepresenteerd op de IAA in Hannover, in september.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *