Nieuws

Foto’s: Ford showt nieuwe Transit Custom

Ford presenteert de vernieuwde Transit Custom. De auto heeft een nieuw front, een vernieuwd interieur en een speciale Econetic-uitvoering.

De uiterlijke veranderingen zijn meteen duidelijk bij het aanschouwen van de voorzijde. Die heeft nu een vergelijkbaar ontwerp-DNA als de nieuwste personenauto’s van Ford. Dit omvat een hoog gemonteerde trapezevormige grille en dynamische, koplampen die naadloos overgaan in de lijn van de auto. Er zijn tevens geavanceerde koplamptechnologieën beschikbaar. Alle Transit Customs beschikken over karakteristieke nieuwe kenmerkende LED-dagverlichting. Ook krachtige HID Xenon-verlichting is verkrijgbaar.

De Ford-desing taal is ook in het interieur van de Transit Custom terug te vinden. Zo is er een volledig vernieuwd dashboard op basis van de nieuwe interieurontwerpfilosofie van Ford – die als eerste werd toegepast op de nieuwe Fiesta. Het interieurontwerp is echt op de gebruiker gericht en is beïnvloed door klantinteracties met slimme apparaten en tablets.

Het nieuwe dashboard is gebouwd rond stevige horizontale lijnen die de breedte van het interieur benadrukken. De nieuwe displays en bedieningspanelen zijn ontworpen voor een verbeterde ergonomie en meer gebruiksgemak. De luxere uitrustingniveaus zijn voorzien van een zwevend, op een tablet geïnspireerd 8″ kleurentouchscreen dat kan worden bediend met knijp- en veegbewegingen. Er is veel bergruimte op en rond het dashboard. Ook de deuren zijn voorzien van nieuwe vakken. Nieuwe bekerhouders en zelfs flessenhouders zorgen ervoor dat de Ford-rijder zelf nooit droog staat.

De motorisering bestaat nog altijd uit de tweeliter Ford EcoBlue-dieselmotor, verkrijgbaar in vermogens van 105 pk, 130 pk en 170 pk. Deze motor biedt aanzienlijk lagere eigendomskosten en hoge prestatievoordelen, met een tot 13 procent lager brandstofverbruik, een CO2-uitstoot vanaf 162 g/km en 20 procent meer koppel bij lage snelheden. Nieuw is een Econetic-versie van de motor met een CO2-uitstoot van 148 g/km en een brandstofverbruik dat 6 procent lager ligt dan de normale versies. De Econetic wordt leverbaar op de 300 korte wielbasis versie, met de motor van 105 pk.

Met het SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem van Ford kunnen Transit Custom-bestuurders audio-, navigatie- en klimaatfuncties bedienen. Daarnaast zijn aangesloten smartphones te gebruiken door middel van eenvoudige spraakopdrachten in spreektaal. Met één druk op de knop en gesproken opdrachten als ‘Ik wil koffie’, ‘Ik moet tanken’ en ‘Ik moet parkeren’ vindt de bestuurder dichtstbijzijnde cafés, tankstations en parkeerterreinen. Tevens kunnen op dezelfde manier ook stations, luchthavens en hotels worden gevonden. Het systeem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto™.

De nieuwe Transit Custom introduceert tevens een aantal geavanceerde functies voor bestuurdersassistentie en is de eerste auto in dit segment met Intelligent Speed Limiter. Hiermee wordt de snelheid automatisch aan de toegestane maximumsnelheid aangepast en wordt het Traffic Sign Recognition-systeem gebruikt om verkeersborden met snelheidsbeperkingen te detecteren.

Het nieuwe model beschikt tevens over het Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert, dat bestuurders waarschuwt bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats voor naderende auto’s die achter de auto langs rijden. Deze nieuwe functies zijn een aanvulling op de uitgebreide reeks technologieën die al aanwezig zijn in de Transit Custom, waaronder het noodremsysteem Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, Lane Keeping Alert, Side Wind Stabilisation en Adaptive Cruise Control.

De Transit Custom wordt nu tevens aangeboden met een nieuwe automatische zestraps SelectShift-transmissie, en een luchtveringssysteem achter op kombiversies, dat zorgt voor een soepel, gecontroleerd en stabiel rijgedrag onder uiteenlopende beladingsomstandigheden.

Ford deelt tenslotte mee dat ook de Sport-versie van de Transit Custom leverbaar blijft, uitgevoerd met de 170 pk versie van de EcoBlue dieselmotor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *