Nieuws

Renault presenteerde deze winter in Brussel de vernieuwde Kangoo ZE. Nu het zomer is kunnen we op pad met de elektrische bedrijfswagen van Renault.

Eén van de elektrische bedrijfswagens van Renault, want het Franse merk heeft de meest uitgebreide range elektrische bedrijfsvoertuigen van alle merken. Natuurlijk is er de Twizy Cargo, de ZOE Commercial (in ons land niet leverbaar), de Kangoo ZE en de Master ZE. Die laatste komt in het najaar naar Nederland.

De nieuwe Kangoo ZE blijft leverbaar in de standaard en verlengde Kangoo Maxi versie. Nieuw in de aandrijflijn zijn een nieuwe batterij en een nieuwe elektromotor. De nieuwe ZE 33 batterij met een grotere energiedichtheid is ontwikkeld door Renault en LG Chem. De opslagcapaciteit is vergroot, terwijl de buitenmaten van de batterij en de laadcapaciteit van de auto ongewijzigd zijn. De prestaties van de batterij zijn geoptimaliseerd doordat de chemie van de batterijcellen is verbeterd in plaats van dat er meer modules in de batterij zijn ingebouwd. De batterij heeft, vandaar zijn naam, 33 kWh. De elektromotor is geheel nieuw. Deze R60-motor met 60 pk (44 kW) is een volledig Renault-product en gebaseerd op de R75/90-motor van de ZOE. Het batterijmanagement is geoptimaliseerd. Dat beperkt de elektriciteit die de auto onderweg verbruikt, terwijl het vermogen niet vermindert. Opladen gaat nu nog sneller: ongeveer zes uur met een 7kW Wall Box. In één uur tijd wordt circa 35 km actieradius bijgeladen. Volgens Renault is de Kangoo ZE daardoor op te laden tijdens de lunch of tijdens laden en lossen. Het vergroot de kans dat je de hele dag kunt blijven rijden en ook nog even dat extra ritje kan doen. Renault is wel eerlijk en zegt dat de opgave van 270 km actieradius volgens NEDC in de praktijk op circa 160 tot 200 km neerkomt. Maar ook dat is nog steeds veel minder dan de gemiddelde bestelauto rijdt per dag. De nieuwe Kangoo ZE is standaard voorzien van een laadkabel om via een Wall Box en openbare laadpunten de batterij op te laden. Er is ook optioneel een kabel die geschikt is voor opladen via een regulier stopcontact thuis. De auto is ook niet zwaarder geworden en kan nog altijd 645 kg aan lading meenemen.

De Kangoo ZE heeft naast een sterk verbeterde actieradius nog een paar slimmigheidjes onder de koets. Zo heeft hij een een warmtepomp die is gekoppeld aan de airconditioning. Daarmee blijft de actieradius in koud weer behouden. Dat was een kritiek punt bij de vorige versie van de Kangoo ZE Met het pre-conditioning-systeem (waarmee via de smartphone en knoppen op het stuurwiel de starttijd vooraf kan worden ingesteld) is de Kangoo ZE vooraf te verwarmen of te koelen als de auto is aangesloten op het laadpunt. Voor extreem koude landen is de Kangoo ZE uitgerust met een aanvullende verwarming van minimale afmetingen, die gestookt wordt op benzine. Daarmee is de temperatuur in de auto aangenaam te houden en blijft de actieradius ook in koude omstandigheden gehandhaafd. Een grote vooruitgang, want door de beperkte actieradius van de Kangoo ZE waren ze voorheen in bijvoorbeeld Oost-Europa snel uitgekeken op de elektrische Renault. De Renault Kangoo ZE wordt gebouwd in het Franse Maubeuge, waar ook alle brandstofaangedreven Kangoo’s en ook de Mercedes-Benz Citan wordt gebouwd.

Tot zover de theorie. Hoe gaat het als je met de Kangoo ZE in de praktijk rijdt? De ervaring blijft die we al hadden bij de introductie van de Kangoo ZE in 2011: een ontzettend fijne. Elektrisch rijden scheelt veel in geluid, al blijft het geluid van bandengeruis nog altijd duidelijk aanwezig. Toch heerst er rust aan boord, en dat mist zijn effect op de berijder niet. Van de vernieuwde aandrijflijn valt eigenlijk weinig te merken, maar dat moet positief opgevat worden. Je merkt maar in weinig dat je elektrisch rijdt. In de stad en op provinciale wegen valt het regeneren bij het loslaten van het ‘gaspedaal’ op. De auto houdt dan in, mindert snelheid en laat energie terugvloeien naar de accu’s. Het vertragende effect is zo sterk dat je in de stad, met een beetje oefenen, eigenlijk nooit meer het rempedaal nodig hebt. Een tweede regeneratiestand – waarbij de vertraging wat minder groot is, net als bij de Nissan e-NV200, zou welkom zijn, maar die heeft de Kangoo niet. Tijdens een fotostop ontdekken we aan de linkerkant van de carrosserie een tankdop, waarbij we na openen zelfs een geur van benzine ontwaren. Hoe kan dat? Navraag leert dat onze auto in Frankrijk is uitgerust met de warmte-optie voor zeer koude landen. Een tankje van 8 liter en een kleine generator zorgt ervoor dat in koude landen mensen het ook lekker warm hebben in de cabine, zonder dat dat ten koste gaat van de actieradius. In een stil Frans dorpje vinden we uit dat Renault het probleem van de geruisloze auto heeft opgelost met het standaard monteren van ZE Voice – bij snelheden onder de 30 km/h klinkt er een zacht toontje om voetgangers en andere weggebruikers te waarschuwen.

Op de plek waar de lunch staat geserveerd zien we iets dat we veel interessanter vinden: ombouwversies van de Kangoo ZE. Zo zien we een kippertje voor de bouw, een gekoelde versie van de Kangoo ZE Maxi en een taxiversie. Veruit het meest interessant is een versie met een 6 m3 grote boxopbouw van Durisotti, gebouwd op een Maxi-chassis. Deze versie kan prima worden ingezet als emissievrije pakketbesteller. De ombouwversies waren altijd al beschikbaar bij Renault Pro+, maar vanaf nu wil Renault ze meer onder de aandacht brengen.

Als we later weer onderweg zijn met de Kangoo ZE, zien we dat een actieradius van een kleine 200 km goed mogelijk moet zijn. We horen echter ook dat de ZOE Commercial wel 400 km actieradius heeft. Waarom kan de Kangoo ZE dat niet? Renault is van mening dat een lange actieradius vooralsnog vooral belangrijk is voor personenauto’s. Voor de Kangoo ZE volstaat 200 km in de realiteit, beargumenteert Renault. Zoals Bestelauto het ervaart tijdens de rit is dat haalbaar, ook met de 250 kg lading die bij ons achterin ligt. Tijdens het rijden ontdekken we een detail wat ons irriteert: het scherm van het multimediasysteem heeft een touchscreen, maar telkens als we het aan willen raken moeten we ver naar voren reiken.

Geen enkele bedrijfswagen verschijnt tegenwoordig meer op de markt zonder ‘connected services’ en dat is bij de Kangoo ZE niet anders. ZE Trip vindt alle beschikbare laadpunten via het R-LINK-navigatiesysteem in de auto. De ZE Trip-functie helpt de bestuurder alle beschikbare openbare laadpunten te vinden in de belangrijkste Europese landen. ZE Trip is toegankelijk via het R-LINK-navigatiesysteem. De bestuurder kan een laadpunt kiezen en er rechtstreeks naartoe rijden. De ZE Pass-app maakt het opladen van de batterij mogelijk bij de meeste openbare oplaadpunten in Europa, ongeacht de exploitant. De laadpunten waar de auto kan worden opgeladen, zijn herkenbaar voor de bestuurders. Zij kunnen op hun smartphone en tablet ook de prijzen vergelijken voor de laadprijzen in de omgeving. Gebruikers hebben toegang tot een groot aantal laadpunten, zonder geabonneerd te hoeven zijn op een bepaald netwerk. Ze betalen voor de afgenomen energie via de speciale smartphone-app (iOS en Android) of badge ((RFID-technologie). Beide diensten komen in de loop van 2017 ter beschikking.

Over services gesproken: bij de vorige generatie Kangoo ZE moesten de accu’s altijd worden gehuurd. Dat verandert: de batterijen kunnen nu ook worden gekocht, voor een prijs van 6.525 euro. Die keuze geeft de klant flexibiliteit, denkt Renault. De huuroptie blijft ook. De prijslijst van de nieuwe Renault Kangoo ZE begint nu bij 21.040 euro als de batterijen worden gehuurd, wie ze wil kopen is dus minimaal 27.565 euro kwijt. Die prijzen gelden voor de normale Kangoo ZE, voor de Maxi geldt een meerprijs van 1.400 euro. In totaal is de nieuwe Kangoo ZE 845 euro duurder dan de vorige versie, een verantwoorde prijsstijging als je ziet wat er verbeterd is .

De Kangoo ZE is in Nederland vanaf medio juli te bestellen en de levering start in het najaar 2017. Tot op heden zijn er in Nederland 700 Renaults Kangoo ZE afgeleverd. Renault Nederland verwacht van de afzetaantallen een significante stijging, maar wil geen cijfers noemen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *