Nieuws

Volkswagen presenteerde eerder dit voorjaar de nieuwe Amarok. Maar, is die auto wel echt nieuw? Bestelauto reed onroad en offroad in de pick-up van VW.

Er was enige verwarring toen Volkswagen de eerste info van de Amarok vrijgaf. Het ging om een Amarok Aventura, een speciale uitvoering. Nu blijkt dat die Amarok Aventura een speciale uitvoering is van de nieuwe Amarok. Het uiterlijk daarvan verschilt wel flink van de designschets die VW eerder uitstuurde. Nu we de Amarok dan eindelijk in levenden lijve zien valt op dat hij wel erg lijkt op zijn voorganger. Eigenlijk zien we aan de buitenzijde alleen een sterk vernieuwd front. Dat past qua looks en styling wel erg bij de rest van de VW-familie, maar in tegenstelling tot sommige andere VW-modellen ziet de neus van de Amarok er erg dynamisch uit. De uitstraling is ontegenzeggelijk krachtiger geworden. Dat wordt ook versterkt doordat de Amarok vanaf nu ook in diverse mattinten verkrijgbaar is. Dat oogt erg stoer en het voegt echt iets toe. Opvallend in de grille: het permanent aanwezige V6 logo. Als we rond de Amarok lopen, oogt die verder erg vertrouwd en zien we geen grote vernieuwingen.

Het interieur blijkt, als we instappen, wel helemaal nieuw. Net als in het front zien we horizontale lijnen over de hele breedte. Dat brengt rust in het interieur. Bovenop het dashboard zit een A4 documentenvak, verder zijn de knoppen en het instrumentarium allemaal typisch VW. Je kunt het terugvinden in elk product dat tot de VAG-groep behoort. Op de Comfortline en Highline zijn nieuwe 14-voudig elektrisch verstelbare ErgoComfort stoelen optioneel te bestellen. De stoelen zitten heerlijk en zijn op maat in te stellen, maar ook de handmatig te verstellen stoelen waar wij ons als eerste op zetelen, zitten prima. Midden in het dashboard zit het nieuwe Discover Media infotainment systeem, voorzien van navigatie, maar ook gekoppeld aan online diensten en diverse koppelingen met apps op de smartphone.

Alle demo-auto’s die VW voor ons heeft klaarstaan, zijn voorzien van een 8-traps automaat met koppelomvormer. Ook zijn alle demo-auto’s voorzien van de 224 pk sterke 3.0 V6 TDI dieselmotoren. Die motor is standaard voor de Amarok. Hij is er behalve in 224 pk versie ook met 163 pk (450 Nm koppel) en 204 pk (500 Nm). De minst krachtige versie heeft een handgeschakelde bak, bij de 204 pk versie is er keuze tussen met de hand schakelen of de automatische transmissie. De 8-traps automaat is een genot om mee te rijden, uiterst relaxed, ook al doen we dat allereerst op verharde wegen. Het onderstel van de Amarok is niet vernieuwd, maar het biedt ook op verharde wegen veel comfort. Dat is ook het uitgangspunt bij de vernieuwde Amarok, die zowel onroad als offroad bijzonder aangenaam moet zijn om te rijden, zo doceerde VW aan ons. Kijken we tijdens het rijden achter ons, dan zien we een achterbank. In Nederland gaat importeur Pon de Amarok leveren in drie cabinevarianten: de Plus cabine met 4 deuren maar geen achterbank (achter de voorstoelen is een tussenschot met daarachter een bergruimte, de dubbele cabine (BPM-plichtig) en de verlengde dubbele cabine (de bekende 310 mm of zelfs 650 mm verlengde versie, fiscaal voordelig want BPM-vrij).

Na de onroad-sessie kunnen we eindelijk de Amarok het terrein in sturen. We kennen de Amarok als een zeer terreinvaardig voertuig, en daar is eigenlijk niets aan veranderd. Met functies als de ‘offroad-mode’ en de diff-lock is vrijwel elk terrein begaanbaar. Opvallend is wel dat VW voor de Amarok nog altijd de starre achteras hanteert, terwijl concurrenten nu een onafhankelijke achterwielophanging aanbieden. In het terrein biedt dat minder comfort, maar de Amarok redt zich er nog steeds prima mee, dat wel. In het terrein is ook goed te merken dat de Amarok nieuwe Servotronic besturing heeft gekregen. Bij geen enkele oneffenheid in het terrein voel je die terug in het stuur, en de Amarok laat zich nauwkeurig besturen. Op de versies die wij reden met automatische transmissie zat 4Motion met permanente vierwielaandrijving. Werkt prima, maar we kunnen voorstellen dat je dat in Nederland niet altijd nodig hebt. 4Motion met inschakelbare aandrijving op de vooras is ook mogelijk op de handgeschakelde versies. Wie met zijn Amarok niet verder komt dan een simpel bospad, kan ook toe met alleen achterwielaandrijving, dus ook die optie is leverbaar.

De best uitziende Amarok die wij bij de introductie reden, was de Aventura, een dik aangekleed model met sportsbar op de laadbak en tot aan verstralers op het dak toe. Teleurstelling: die Aventura versie komt niet naar Nederland. Hij is namelijk enkel als dubbele cabine versie verkrijgbaar en die is zoals bekend door onze fiscale wetgeving onbetaalbaar. We zullen het dus moeten doen met de ‘gewone’ Amarok, waarvan de prijslijst (onder voorbehoud) begint bij 24.950 euro. Precieze prijzen worden later bekend gemaakt. De nieuwe, of vooruit, vernieuwde Amarok staat in het vierde kwartaal bij de Nederlandse dealer.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *