Bestelautotests

Ford Ranger Wildtrak S-Cab 3.2 TDCi automaat

Stoer. Een ander woord karakteriseert de nieuwe Ford Ranger niet beter. Bestelauto ging een weekje op stap met Fords nieuwe pickup en nam na honderden kilometers moeilijk weer afscheid.

Waarom die scheidingsangst? Eenvoudig: de nieuwe Ford Ranger is een compagnon die je zelf beter zichtbaar maakt. De auto heeft een charisma dat groter is dan de huidige en toekomstige Amerikaanse president bij elkaar. Hij oogt ook echt Amerikaans, al wordt dat wel ook veroorzaakt door de Wildtrak uitvoering die wij van Ford Nederland mee kregen. Die maakt de Ranger nog wat stoerder dan de standaarduitvoering. De Pride Orange kleur staat ‘m goed. Ook imposant: de 18 inch wielen en hoog opgetrokken neus. Onze testauto is uitgevoerd als S-Cab. Dat is geen dubbele cabine, maar een cabine met zogeheten suicide doors. Dat heeft niets te maken met een zelfgekozen levenseinde, maar wel met kleine, naar achter openende deurtjes achter de voorste deuren. Als je die opent kun je bij een opbergruimte achter de stoelen komen die 55 cm lang is. Voldoende dus voor een paraplu, een schep of andere kleine zaken die je liever in de cabine houdt.

Ruig
De Ranger ademt van binnen luxe. Veel luxe. De stoelbekleding van de Wildtrak uitvoering is een combinatie van stof, leer en alcantara. In het interieur is fraai oranje stiksel verwerkt waar leer aanwezig is, en dat is op veel plaatsen. Voor een auto die zoveel in ruig terrein en modder zal worden gebruikt als de Ranger, kun je je afvragen of de binnenzijde van de auto niet te kwetsbaar is. De fraaie matten zouden wij liever vervangen voor rubberen exemplaren. Midden in het dashboard zit een fraai groot scherm voor het multimedia annex navigatiesysteem. Touchscreen, natuurlijk. De dakbekleding van de Ranger is zwart. Best sjiek, maar het gaf ons ook een wat benauwd gevoel. Wij zien liever een lichte tint boven ons.
Voordat we gaan rijden kijken we even naar de laadruimte. Of de laadbak natuurlijk, zoals dat bij een pickup heet. Die is ook al weer voorzien van een fraaie sportsbar en een afsluitbare Mountain Top. Die heeft overigens wel een lastig te bedienen slot, waar wij bij bediening lelijk de vingers aan open halen. De bak is 171 cm lang en 151 centimeter breed. Er mag 1103 kg geladen worden. Ford levert in Nederland nog altijd geen BPM-vrije dubbele cabine versie, waar andere merken dat wel doen. Een dubbele cabine op geel kenteken kan wel. Mooi zijn de in rails vastgezette, goed verstelbare sjorhaken. De bak is mooi gecoat zodat vuil er makkelijk uit te verwijderen is, desnoods met de hogedrukspuit. Helemaal achterop de Ranger zit een trekhaak, waaraan maar liefst 3500 kg aan aanhangergewicht mag worden gehangen.

Genieten
Rijden met de Ranger is een genot. Niet alleen omdat iedereen je nakijkt op straat, maar ook omdat het rijgedrag goed is. Natuurlijk, dit is meer dan welke bestelauto ook een werkauto, maar ook op het asfalt is het goed met hem uit te houden. Onder de motorkap ligt een 3,2 liter diesel, goed voor 200 pk en een koppel van 470 Nm. Daarmee komt de Ranger altijd goed van zijn plek. Ook in het terrein, waar de keuze voor 2WD of 4WD makkelijk is in te stellen met een draaiknop in naast de pook. Die pook bedient een zesgangsautomaat, die in het terrein ook met de hand kan worden bediend. Wie behalve naast de gebaande paden ook veel op asfalt rijdt, kan het Driver Assistance pakket overwegen. Dat bestaat uit Driver Alert, Lane Keeping en Adaptive Cruise Control. Die combinatie geeft veel rust tijdens het rijden. Lane Keeping is zelfs zo ver ontwikkeld dat het bij het verlaten van de rijbaan de Ranger zelf terugstuurt naar de rijbaan. Een systeem als dit, samen met Adaptive Cruise Control, gaat de richting op van autonoom rijden.

Na een week rijden voelen we ons erg op ons gemak in de Ranger Wildtrak. Na ruim 500 km gaan we tanken en komen op een verbruik van 1 liter op 9,4 km. Dat is best netjes voor een twee ton zware auto met 200 pk. Voor alle luxe en dikke motorisering moet wel betaald worden: de totaalprijs van 35.450 euro ligt ruim 10.000 euro hoger dan de vanafprijs van de Ford Ranger Supercab.

ranger_tabel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.