
Al weer anderhalf jaar zijn ze op de markt, en ze verspreiden zich over Europa als waren zij de Mexicaanse griep. Waar we het over hebben? Over de Fiat Fiorino en de Peugeot Bipper natuurlijk. Zoek de verschillen tussen deze goedgelijkende broertjes, en ontdek waar kleine bestelautootjes groot in kunnen zijn.
Kent u het TofaÅŸ Trio? Even goed nadenken! Nee, het is geen Grieks muzikantengroepje. En nee, het is ook geen buitenissig mediterraans gerecht. Het zijn bestelauto’s! TofaÅŸ is de afkorting van Türk Otomobil Fabrikası Anonim Åžirketi: of te wel de Turkse Automobielfabriek N.V. Deze autofabriek werd in 1968 opgericht als joint venture tussen Fiat en Koç Holding, een Turks conglomeraat. Sindsdien werden er tal van personen- en bedrijfsauto’s gebouwd, en nu dan ook het TofaÅŸ Trio.
Trio, denkt u, ik zie toch maar twee bestelauto’s op de foto staan? Dat klopt. We zullen even uitleggen waar het derde lid van het trio is gebleven. Drie automerken laten in TofaÅŸ een auto maken: Fiat, Peugeot en Citroën. De twee Franse merken zijn in essentie natuurlijk één merk: PSA. De Peugeot Bipper in deze test is daarom precies gelijk aan de Citroën Nemo. Het enige verschil wordt gevormd door de namen en logo’s op de carrosserie. Ook de motoren in de Bipper en Nemo (die overigens niks met dat beroemde visje te maken heeft) zijn precies dezelfde: een 1.4 HDi van 70 pk. Kortom: reden genoeg om niet twee exact dezelfde auto’s aan deze test te laten deelnemen. De Citroën mag daarom in de garage blijven, maar natuurlijk kunt u in deze test overal waar we het over de Peugeot Bipper hebben, hetzelfde aannemen voor de Citroën Nemo.
Het witte autootje op deze pagina’s is de Fiat Fiorino. Klinkt bekend? Kan kloppen. zo’n tien jaar geleden heette Fiats kleinste bestelauto ook zo, maar aan die auto wordt zelfs Fiat zelf vandaag de dag liever niet meer herinnerd. ’t Was geen toonbeeld van schoonheid, laten we het daar maar op houden. Toen Bestelauto voor het eerst in de nieuwe Fiorino reed, werd het verschil meteen duidelijk: opgestoken duimen zagen we bij het verkeerslicht.
Het is ook moeilijk om deze bestelauto’s niet leuk te vinden. De kleine afmetingen ervan (386 cm lang, 172 cm breed, 172 hoog) zorgen ervoor dat deze auto’s de onderdeurtjes zijn in de bestelautomarkt. Sterker nog: het Tofas Trio vormde de start van een geheel nieuw bestelautosegment, wat nog onder het segment van de Peugeot Partner en de Fiat Doblò valt. Een geheel welkom segment ook, want aandacht voor het belaste milieu door downsizing van auto’s en motoren is heel erg modern. Lang niet alle concurrenten van Peugeot, Citroën en Fiat hebben al een antwoord op het drietal. Renault wel, die introduceerden een korte versie van de Kangoo, Kangoo Compact genaamd, eind 2007. Graag hadden we in deze test ook zo’n Kangoo Compact getest, maar helaas, in heel Nederland was niet één demonstratiemodel te vinden.
We zullen het dus met de Fiorino en de Bipper moeten doen. Dat is echter helemaal geen straf. De guitig ogende karretjes zijn vanaf hun concept(ie) toegespitst op praktisch gebruik, en op de volgende pagina’s kijken we hoe ze het er vanaf brengen in onze metingen en tests. En of er nou nog wel verschillen zijn te vinden tussen de Fiorino en de Bipper. Kijkt u mee?
Fiat Fiorino 1.3 MultiJet SX
Italiaans design
Voor wie Bestelauto goed leest, is de Fiat Fiorino geen onbekende meer. Er verscheen zelfs ooit een special van dit blad toen de Fiorino (en de Bipper en Nemo) Van-of-the-Year 2009 werd. Een hernieuwde kennismaking dus, en een prettige ook. De Fiorino die wij kregen was redelijk standaard en uitgevoerd ook nog eens wit. Dat oogt wel erg saai. Zo’n dynamisch kek autootje vraagt om een kleurtje. Kijk maar in de brochure, naast wit zijn er nog negen andere kleuren. Saaie kleur of niet, het uiterlijk van de Fiorino is speels. De Nederlandse Fiat designer Peter Janssen (?) had er de hand in. De forse voorbumper valt op, en ook de aluminium strip boven de grille. Heeft alleen de Fiorino! In de cabine valt op hoe ruim de auto is, zeker voor zo’n kleine auto. Op het dashboard is wat aflegruimte. De documenthouder kost 30 euro extra, maar is zeer handig. Goed besteed geld dus. Het dessin van de stoelbekleding is misschien niet ieders smaak, het geeft wel wat meer cachet aan de cabine. Onder de motorkap bewijst de 1.3 MultiJet goede diensten. Hij is met 75 pk iets krachtiger dan de motor van de Bipper. Hij heeft ook iets meer koppel. Standaard is een roetfilter gemonteerd op de Fiorino. De Fiorino die wij reden was handgeschakeld met vijf versnellingen. De bak is toegespitst op stadsgebruik. Met korte slagen kan al snel in de vijfde versnelling worden gereden. Ook accelereren gaat rapido met de Fiorino en de 75 paarden in het vooronder. In de verbruikstest scoort de Fiorino prima. De cabine werd in onze testauto gescheiden van de laadruimte door een dicht tussenschot, dat de lengte verstelling van de stoel een beetje beperkt. De laadruimte is met 2,6 kuub netjes en geschikt voor kleine transportklussen. De toegang door zowel zijschuifdeur (standaard rechts) en achterdeuren (180 graden open) is prima. Een europallet past in de lengterichting tussen de wielkasten. Een airco zit standaard op geen enkele Fiorino, ook niet op de meest luxe SX-versie die wij reden. En dat is best zweten in de zomer…
Plus
– Italiaans design
– Roetfilter standaard
– Prima brandstofverbruik
Min
– Standaard geen airco
– Beperkte lengteverstelling stoel
Peugeot Bipper 1.4 HDi XT 2Tronic
Tikkie ruig
Kijk, da’s nou leuk. Zo standaard als de Fiat Fiorino er uitziet op deze pagina’s, zo blits en ruig arriveerde de Peugeot Bipper ten burele van Bestelauto. In een lekker blauw kleurtje, officieel ‘Bleu Nocturne’ geheten. En voorzien van een hoop toeters en bellen. Kijk alleen maar eens naar de dakrailing, of de aluminium beschermingsplaat onder het motorcompartiment. Die plaat hoort overigens bij het AllRoad pakket op deze Bipper, waar onder meer ook een iets verhoogde vering en 15 inch wielen bij horen. De Fiorino staat op 14 inch wielen. De Bipper heeft nog meer extra’s, onder meer airco, een zeer handige neerklapbare passagiersstoel, een linker schuifdeur en een scheidingswand met een ruit. Heel handig allemaal, maar voor al dat moois moet natuurlijk wel betaald worden. De prijs van de Bipper zoals-ie hier staat is toch bijna drieduizend euro hoger dan die van de Fiorino. Staar u dus niet blind op al die accessoires. In de cabine is de Peugeot natuurlijk net zo goed als de Fiat. De stoelbekleding is wel anders, en het lijkt net of de stoelen zelf ook anders zijn. De zit voelt anders, de zitting lijkt korter, maar nader onderzoek wijst uit dat de stoelen van Fiorino en Bipper gewoon hetzelfde zijn. De passagiersstoel is zoals gezegd opklapbaar, en dat is best handig. Helemaal neergeklapt is er dan toch 111 cm ruimte om nog wat lading of andere spullen in de cabine mee te nemen. Ook anders in de cabine: het pookje. Dat bedient hier namelijk een vijf traps semi-automatische versnellingsbak, die Peugeot 2Tronic noemt. De bak laat zich prima bedienen en doet als automaat goed zijn werk. Hij doet in niets denken aan de automaten van vroeger, het lijkt wel of hij zelf denkt. In de acceleratie laat hij wel iets liggen op de Fiat, wat hij echter weer terugwint door nipt de verbruikstest te winnen. Opvallend is wel dat de 1.4 HDi diesel meer decibellen aan geluid de cabine in stuurt dan de 1.3 Multijet van Fiat dat doet. De toerentallen bij zowel 80 als 120 km/h zijn echter bij de Peugeot en Fiat gelijk. In de laadruimte heeft de Peugeot dezelfde maten als de Fiat. De linkerschuifdeur is een handige optie.
Plus
– Optioneel lekker te stylen
– Prima brandstofverbruik
– Automaat geeft 20 procent bijtelling
Min
– Geluidsniveau
– Automaat vertraagt acceleratie
– Geen standaard roetfilter
Conclusie
De redactie van Bestelauto voelde zich in de testweek net een kind dat ingespannen boven zo’n plaatje in een tijdschrift zit te turen: zoek de verschillen. En zoals u waarschijnlijk al verwacht had met twee auto’s die uit dezelfde fabriek komen: wij moesten lang zoeken! Verschillen zijn er echter wel degelijk, maar daarover later meer. Eerst willen we het even hebben over de overeenkomsten.
Want natuurlijk kun je de cabine en de laadruimte van de Fiorino en de Bipper naast elkaar bekijken en dan zeggen: mwah, is ongeveer hetzelfde, daar besteden we geen aandacht aan. Dat zou echter heel erg onterecht zijn. De ruimte in de cabines van de Fiorino en de Bipper is namelijk buitengewoon groot. De Fiorino en de Bipper (en de Nemo natuurlijk ook) zijn zelfs ruimer dan de bestelauto’s van een klasse hoger! Ja echt, de binnenruimte van de cabines van een Fiorino en Bipper zijn groter dan die van een Doblò Cargo en Partner. Kijken we naar de laadruimte, dan zijn de Fiorino en Bipper wel een klasse kleiner dan de Doblò Cargo en de Partner. Maar met een laadlengte van 152 cm, een breedte van 146 cm en een laadhoogte van 119 cm, mag je meer dan tevreden zijn. Al helemaal omdat de ruimte tussen de wielkasten 105 cm bedraagt, en dat is voldoende om een europallet dwars te laden. Hulde voor de ingenieur die dat berekend heeft!
Zijn er dan geen verschillen in de laadruimte? Ja, zeker wel. Die liggen echter puur op uitrustingsniveau. De Peugeot heeft bijvoorbeeld een rechter- èn een linkerzijschuifdeur. Voor die deur links moet weliswaar 250 euro worden betaald, hij is wel erg handig met laden en lossen. De uitneembare lamp, op de XT-versie van deze Bipper, is ook handig. Daarnaast had de Bipper een tussenschot met raam en ramen in de achterdeuren, terwijl de Fiorino een geheel stalen tussenschot had en gesloten achterdeuren. Beide varianten hebben voor- en nadelen, en zijn op beide auto’s leverbaar. Het laadvermogen bedraagt bij beide auto’s 635 kilogram. Bij de Fiorino kan dat optioneel verhoogd worden tot 685 kg, waarbij het trekgewicht met 400 kg verhoogd wordt tot maar liefst 1000 kg. Groot voordeel van de Fiorino en Bipper is en blijft hun beperkte omvang. Dat maakt ze uitermate geschikt voor in de stad. Manoeuvreren en parkeren in nauwe steegjes en straatjes behoort met deze autootjes gewoon tot de mogelijkheden!
Wat zijn de grootste technische verschillen tussen deze auto’s? Die liggen onder de motorkap: de 1.3 Multijet van de Fiorino en de 1.4 HDi van de Bipper. In pk’s (75/70) ontlopen ze elkaar nauwelijks, wat betreft koppel wint de Fiorino het met 30 Nm meer. Pluspunt van de Fiorino is ook dat hij standaard een roetfilter heeft. De Bipper heeft dat niet. Daar staat tegenover dat de Bipper in de verbruikstest iets zuiniger bleek (werkelijk een slok op een borrel), maar dat wel presteerde met de 2Tronic versnellingsbak. Die kost weliswaar 840 euro meerprijs, maar heeft een belangrijk voordeel: hij heeft een CO2-uitstoot van 116 g/km en kwalificeert zich daarmee voor de regeling van 20 procent bijtelling. Da’s fijn voor de ondernemer die zijn Bipper least. De Fiorino, hier getest zonder automaat, haalt zowel met als zonder automaat 119 g/km en valt buiten deze fiscale regeling. Daarbij is de automaat van de Bipper ook nog eens 160 euro goedkoper dan de automaat (Comfort Matic heet-ie) van de Fiat.
Als we de Bipper en de Fiorino naast elkaar houden, zijn er maar weinig echte verschillen, en al helemaal weinig verschillen die er toe doen in de praktijk van alledag. Het uiterlijke vertoon van de Bipper op deze pagina’s staat leuk, maar draagt niet zoveel bij aan de efficiency van de auto. Veel belangrijker zijn de technische verschillen, en daar heeft de Fiorino toch wel wat puntjes voor op de Bipper. Heel belangrijk voor u als klant is de dealer waar u de auto in onderhoud heeft. Service is net zo belangrijk als de auto zelf. Let daarom ook bij uw uiteindelijke keuze op de kwaliteit van de dealer bij u in de buurt.