Bestelautotests

Isuzu D-Max dubbele cabine BPM-vrij

1

De Isuzu D-Max met dubbele cabine testte Bestelauto al eerder. Nu staat er echter weer zo’n pick-up voor de redactie klaar. Wie goed kijkt, ziet dat deze auto net even langer is. En dat heeft voordelen. Grote voordelen.

Isuzu_test (1)
De nieuwste D-Max heeft Isuzu geen windeieren gelegd. Vorig jaar verkocht Isuzu een kleine 60 stuks van het nieuwe model in Nederland. Nee, dat zijn geen grootse aantallen, maar in een beperkte markt is het heel aardig. Het is zelfs bijna drie keer zoveel als in 2012! Dit jaar introduceerde Isuzu een verlengde versie van de Isuzu D-Max dubbele cabine. Dat houdt in dat er aan het chassis en laadbak 31,5 cm extra is aangebracht, plus een verhoging aan het dak. De reden daarvoor is eigenlijk louter financieel. De uitvoering die wij hier testen voldoet aan de eisen van de Belastingdienst en daarom hoeft er geen BPM te worden betaald bij aanschaf. En dat scheelt in deze uitvoering toch mooi ruim tienduizend euro! Het voordeel is nog altijd groot als je eerst je BPM-plichtige D-Max laat ombouwen, want dat kost 5700 euro.

Omkijken
De D-Max ziet er lekker ruig  uit, hij laat echt de hoofden omdraaien als je langs rijdt. De auto ziet er  met zijn huidige uiterlijk bijna uit als een Amerikaanse truck, compleet met treeplanken en lekker veel chroom. De verlengde laadbak betekent dat er nu een laadlengte is van 188 cm. De bak is netjes afgewerkt met een coating. De klep is zwaar en solide. De tilhoogte is met 85 cm wel fors. De laadbak is natuurlijk wel open, wie een afsluitbare opbouw wil, moet tussen de 2500 en 3000 euro bijbetalen. Het laadvermogen is met 963 kg alleszins tevredenstemmend.

Ruim
De verlengde versie betekent  een langere laadbak en BPM-voordeel, maar de dubbele cabine is natuurlijk gebleven. Die biedt een heerlijk ruime achterbank, voldoende voor kinderen en volwassenen. De met leer beklede bank, en ook de stoelen voorin, zitten uitstekend. Het dashboard en interieur van de D-Max is erg  netjes. Oké, misschien is de afwerking en gebruikte materialen zijn van een minder hoog niveau dan bij sommige concurrenten, maar een auto als deze koop je allereerst als werkinstrument en niet voor het comfort. Dat merk je ook tijdens het rijden. Op verharde ondergrond is de D-Max erg Amerikaans rijdt: hij zweeft over de weg en heeft een lange veerweg. Ondertussen voel je wel de trillingen van de aandrijflijn door de auto heen trekken. De Isuzu D-Max wordt aangedreven door een 2,5 tweetraps turbo diesel met maar liefst 163 pk. Een zesversnellingsbak zorgt ervoor dat de diesel aangenaam laag in de toeren draait: bij 120 km/h slechts 1750 toeren. Dorstig is de diesel wel, hij haalde in deze test nog niet 1 liter op 10 km, in een eerdere test wat dat ruim 1 op 13. Wie op de snelweg rijdt heeft met de fijn te bedienen cruisecontrol wel een instrument om zelf het brandstofverbruik te beïnvloeden.

Wielbasis
Wie het terrein in gaat, doet de D-Max een plezier want daar is hij voor gemaakt. Dat merk je dan ook, want het gedrag in terrein is uitstekend, mede door  elektronische stabiliteitscontrole, tractiecontrole en ABS met remassistentie. De bodemvrijheid is 34 cm, maar door de langere wielbasis van dit model is de kans groter dat hij met de onderzijde op een heuveltje blijft hangen. Schakelen tussen 2WD, 4WD en 4L gaat eenvoudig met een draaiknop in de middenconsole. In het terrein komt de D-Max het meest tot zijn recht, wie deze auto overweegt te kopen, doet de beste koop als hij de D-Max dagelijks het onverharde terrein in stuurt.

Specificaties en Metingen

tabelIsuzu_test (7)

 

1 reactie op “Isuzu D-Max dubbele cabine BPM-vrij

  1. Srabhia schreef:

    Wil graag weten of ik kan het ook laese
    Voor mijn bel kebab
    Zaak

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.