Bestelautotests

Mercedes-Benz Citan

3

In de showbiz wordt neergekeken op lookalikes. Dat zijn meestal slappe aftreksels van de echte sterren. Mercedes-Benz heeft voor haar nieuwe besteller Citan leentjebuur gespeeld bij Renault. Bestelauto testte als eerste de Citan om te zien of hij méér is dan een Kangoo-lookalike.

Iedereen met een beetje verstand van bestelauto’s ziet het: die Citan, die lijkt ergens op. Op een andere bestelauto. Met wat hulp kwamen geïnteresseerden in onze testweek ook nog wel op de naam Kangoo. Het front van de Citan is met hulp van de Nederlandse designer Bertrand Janssen flink aangepast en past wat betreft looks wel bij familieleden Vito en Sprinter. De grille lijkt zelfs op die van een Actros. Aan het uiterlijk zijn verder minieme wijzigingen gedaan, zoals aan de achterlichten en de buitenspiegels. Wie de Citan echter en profile ziet, zou zweren dat hij naar een Kangoo kijkt. Daar veranderen zelfs de fraaie 16 inch lichtmetalen velgen niets aan.


Dashboard
Ook het interieur is grondig aangepakt door Mercedes-Benz. Wie gaat zitten, wordt verrast door de stevig zittende stoelen. Da’s heel wat beter dan de zachte zittingen van de Renault. Mercedes heeft onder meer voor de positie van de passagiersairbag lang gestudeerd op het dashboard, en is naar onze mening met een nogal lomp compromis uit de bus gekomen. In het midden is het dashboard vreemd hoog opgebouwd, met twee ventilatie-units in de top. Het handige A4 –documentenvak plus boordcomputer readout van de Kangoo zijn compleet verdwenen. Jammer, want nu is er geen echt goede aflegruimte voor documenten. Het vak boven het hoofd of de optionele armsteun met vak zijn daarvoor niet handig. Ook de standaard cruise control, die bij Renault heel handig op het stuur te bedienen is, is bij de Citan afwezig, evenals audiobediening op het stuur, iets wat de Sprinter wel altijd heeft. Onze test Citan was wel voorzien van een Blue Efficiency pakket, met onder meer een schakelindicator (die al mooi vroeg oplicht), banden met lage rolweerstand en een start-stop functie. Een cruise control had best bij zo’n duurzaamheidspakket gepast.

Goed gevoel
De Citan stelt pas tevreden als je er mee gaat rijden. Het onderstel van de Citan is fors aangepast, met onder meer een grotere spoorbreedte, andere en lagere veren, een dikkere stablisatorstang achter, een directere besturing en bovenal een andere afstemming van de diverse elementen van het onderstel. Daardoor is de Citan wat stugger, maar het gevoel met de weg is ook veel beter. In de bochten is de stabiliteit veel beter. De Citan heeft een rijkarakter dat past bij een Mercedes-Benz. De Citan wordt aangedreven door een 1,5 liter commonrail diesel, afkomstig van Renault. Die motor heeft zich allang bewezen als een betrouwbare krachtbron, en dat is ook in de Citan zo. De vijfversnellingsbak wordt gemonteerd in de 108 en 109 CDI, de sterke 111 CDI heeft zes gangen. Op de snelweg maakte onze testauto bij 120 km/h 2700 toeren, minder dan de Kangoo overigens, maar toch dringt er veel lawaai door in de cabine. Wij reden de Citan in een week met temperaturen rond het vriespunt en kwamen uit op een verbruik van 1 op 16,5. Niet slecht, maar Mercedes zit met 1 op 23 voor de Blue Efficiency versie wel een heel eind uit de buurt.

Duizendjes
De Mercedes-Benz Citan is een prima bestelauto, die dankzij het onderstel toch een eigen karakter heeft. Mercedes heeft een instapmodel voor een hele nette prijs, maar wie wat extra’s op de auto zet, zoals bij ons testmodel, is zomaar wat duizendjes extra kwijt. Dat neemt niet weg dat de Citan het de gevestigde orde in dit segment wel eens heel lastig kan gaan maken.

Specificaties en metingen

Merk                                                                    Mercedes-Benz
Type                                                                    Citan 109 CDI
Motor                                                                   1,5 l commonrail diesel
Inhoud (cc)                                                           1461
Vermogen (pk)                                                      90
Koppel (Nm/toeren)                                              180/4000
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                           432 x 183 x 181
Wielbasis (cm)                                                      270
Laadruimte lxbxh (cm)                                          170 x 148 x 120
Tilhoogte (cm)                                                      57
Eigen gewicht (kg)                                                1346
Nuttig laadvermogen (kg)                                      604
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                           1050
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                  64,3/70,7
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                   9,7
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                               10,5
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)         1 op 16,25
CO2-uitstoot (gr/km)                                            112
Aanschafprijs basismodel (€)                                 11.990,-
Prijs zoals getest (€)                                             17.149,-
 

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW

 

 

3 reacties op “Mercedes-Benz Citan

  1. straatje 50 schreef:

    jammer geen automaat uitvoering veder mooie auto

  2. Hiker schreef:

    En helaas verplicht een rechter schuifdeur. Heb je weinig aan bij zo’n kort autootje.

  3. Maarten Visser schreef:

    Ik hou het niet meer zo bij, en kwam er dus onlangs achter dat je de Kangoo ook bij Mercedes kan kopen.
    En dan lees ik dat dit ding het met een paar andere veertjes van 25 Euro en een dikker stabilisatorstangetje de gevestigde orde moeilijk kan gaan maken……. Jongens, maak je met je testen alsjeblieft niet net zo belachelijk als Mercedes met zijn Kangoo.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.