Mercedes-Benz boert al jaren goed met de Sprinter, die zijn sporen ruim heeft verdiend in het segment tot 3,5 ton. Nu heeft Mercedes-Benz de Sprinter licht aangepast en klaargemaakt voor Euro 6. Bestelauto test als eerste de nieuwe Sprinter.
Nou ja, nieuw? Is die Sprinter wel zo nieuw? De auto die we van de parkeerplaats bij Mercedes-Benz meenemen lijkt toch verdacht op die waar heel veel ondernemers in Nederland mee rijden. Een rondje rond de auto brengt toch wat vernieuwingen aan het licht. Het front is het meest vernieuwd, met een vlakker liggende motorkap en een grotere grille. De spatschermen, de koplampen en de bumper is nieuw. Aan de achterzijde zijn enkel de achterlichtunits veranderd. Onderhuids is er ook veel vernieuwd. Om te beginnen het chassis: dat staat 30 mm lager dan voorheen, waardoor er samen met het nieuwe front een betere aerodynamica wordt bereikt.
Mercedes-Benz pronkte er bij de introductie mee dat de Sprinter de eerst verkrijgbare bestelauto is met Euro 6 motoren. Dat is ook zo, maar de auto waar Bestelauto mee rijdt is voorzien van een Euro 5 motor. Of beter gezegd: Euro5b+ Gr. III. De normering is standaard voor de viercilinders die Mercedes in de Sprinter monteert. Wie echt Euro 6 wil, kan dat optioneel bijbestellen tegen een bedrag van 1600 euro en vanaf een gewicht van 2380 kg. Vanaf een gewicht van 2840 kg is Euro 6 wel weer standaard. Het gaat te ver om de hele regeling hier tot in detail te bespreken, vraag bij Mercedes-Benz Nederland of uw dealer om meer info. In ons testvoertuig zat de 2,2 liter grote viercilinder diesel van 163 pk. Een krachtige motor, die fel accelereert en een fijn stel vormt samen met de standaard gemonteerde 7 G – tronic. Zeker in stadsverkeer, met eindeloos stoppen en weer optrekken, is het niet hoeven beroeren van de pook een zegen. Het BlueEfficiency pakket houdt een start-stop systeem in. Prima om de uitstoot te verminderen, maar de werking is niet optimaal. Voor het stoplicht houd je de voet op de rem en de motor slaat af. Als je de voet daarna eraf haalt, slaat de motor aan en kruipt de Sprinter direct vooruit. Het is dus zaak de voet op de rem te houden, en dat kan knap vermoeiend zijn. De automaat in N zetten is een optie, maar Mercedes kan ook de bak aanpassen. Het kruipen is niet nodig. De 7 G – tronic presteert goed, laat af en toe de toeren wat oplopen, maar zonder dat het irritant wordt. Een verbruik van 1 op 9,7 past misschien wel bij een krachtige motor als deze, alleen zat er dan nog geen lading achter in de Sprinter.
Het interieur van de Sprinter is minimaal aangepast. De stoelbekleding is vernieuwd. Het stuurwiel is wat dikker en ligt erg fijn in de hand. Voor de rest is er niets veranderd. De cabine voldoet nog steeds, met bijvoorbeeld voldoende opbergruimte, maar je vraagt je af of klanten genoegen nemen met een interieur dat zo lang hetzelfde blijft. De Sprinter rijdt prima, zelfs nog iets beter dan voorheen. Een pluim verdient Mercedes voor de veiligheidssystemen die het aanbiedt op de Sprinter. Standaard is daarvan de zijwindsassistent, onderdeel van het ESP. Het remt de auto automatisch bij in geval van hevige zijwind. In de storm van eind oktober profiteerden we daarvan, overigens zonder dat je van het systeem heel veel merkt. De dodehoek assistent Blind Spot Assist werkt met lichtjes in de spiegels. Die lichten echter wel erg vaak op, ook als er een boom of vangrail zich naast de auto bevindt. Het systeem kan gelukkig ook worden uitgezet, net als de spoorassistent.
Mercedes-Benz heeft de Sprinter behoorlijk aangepast. Er zit dan wel de nieuwste techniek in, waarmee Mercedes weer eens voorop loopt, maar een auto die uiterlijk zo weinig is aangepast, wordt die door klanten wel als ‘nieuw’ gewaardeerd? En gaan ze een meerprijs voor Euro 6 betalen nu daar nog geen echte noodzaak voor is? De tijd zal het leren.
Specificaties en metingen
Merk Mercedes-Benz
Type Sprinter 316 CDI
Motor viercilinder commonrail diesel
Inhoud (cc) 2143
Vermogen (pk) 163
Koppel (Nm/toeren) 360/1400-2000
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 593 x 199 x 261
Wielbasis (cm) 367
Laadruimte lxbxh (cm) 335 x 175 x 194
Tilhoogte (cm) niet gemeten
Eigen gewicht (kg) 2231
Nuttig laadvermogen (kg) 1269
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 2800
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA) 63,3/71,7
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,9
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 11,5
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1 op 9,7
CO2-uitstoot (gr/km) 195
Aanschafprijs basismodel (€) 31.630,-
Prijs zoals getest (€) 42.555,-
Alle prijzen excl. BPM en excl BTW
















