Afgelopen zomer introduceerde Mitsubishi de vijfde generatie van de L200 pick-up. Met een nieuwe dieselmotor en verbeterde aerodynamica moet de L200 vooral gaan scoren op een lager geluidsniveau en een beter brandstofverbruik. Bestelauto ging onroad en offroad om dat zelf te ervaren.
De tweepersoons Mitsubishi L200 Club Cab die we ophalen is een robuuste pick-up. We zien een aerodynamisch gevormde voorzijde en aan de achterzijde een goed bruikbare laadruimte. Met een laadvermogen van 1.035 kg kan ook het nodige aan lading meegenomen worden. Deze ‘Intense’ uitvoering beschikt over diverse verchroomde accenten, fraaie 17 inch lichtmetalen velgen met 245/65R17 banden, een zilverkleurige skidplate aan de voorzijde en een achteruitrijcamera in de laadklep. Bovendien ligt in deze uitvoering de nieuwe 181 pk sterke High Power ClearTec dieselmotor met automatisch start/stop systeem. Een zeer prettige en soepele motor.
Luxe werkplek
Aan de binnenzijde vinden we twee zitplaatsen en een gestoffeerde ruimte achter de stoelen om bijvoorbeeld een gereedschapskoffer of tassen te plaatsen. Die stoelen zijn eenvoudig naar voren te klappen, maar keren niet terug in de oorspronkelijke stand. Een punt van kritiek wat we vaker tegenkomen bij Aziatische auto’s. Voor de rest bevallen de stoelen goed, zijn comfortabel en bieden genoeg zijdelingse steun. De werkplek is verder luxe te noemen. We zien een verstelbaar lederen stuurwiel met diverse functies (o.a. cruise control), een grote middenconsole met opbergruimte, fraaie in pianolak afgewerkte panelen, climate control en een groot display voor de audio, telefoon en achteruitrijcamera, maar geen navigatie. Met zo’n mooi groot scherm een gemis. Bovendien niet leverbaar op deze Club Cab.
Paardentrailer
Tussen de voorstoelen vinden we de Super Select inschakelbare vierwielaandrijving. Een eenvoudig te bedienen systeem met vier standen, 2H (alleen achterwielaandrijving) , 4H (vierwielaandrijving voor normale ondergrond bij regen en sneeuw), 4HLc (voor wat ruiger terrein bij hogere snelheden) en 4LLc (voor echt ruig terrein en lage snelheden). We hebben dat natuurlijk geprobeerd op een modderig stuk weiland, waar de L200 met geactiveerde vierwielaandrijving moeiteloos doorheen ploegde. Wie regelmatig een flinke aanhangwagen of paardentrailer moet meenemen zal met de L200 niet snel stil komen te staan, gezien het enorme trekvermogen van 3.000 kg!
Offroad stiltecoupé
Op gewoon asfalt verrast de L200 ons in positieve zin. De pick-up is namelijk uitzonderlijk stil, zowel bandengeruis als de motor horen we nauwelijks, alleen wat windgeruis aan de achterzijde, waar de laadbak immers de nodige wind vangt. Overigens, bij stevige zijwind merk je wel met een hoge auto op pad te zijn. Schakelen met de zesbak gaat prima en trefzeker. Wel voel je soms de enorme aandrijflijn die onder deze auto zit. Dat geeft wel een veilig gevoel. Qua veiligheid scoort de Mitsubishi punten: zeven airbags (waaronder een knie-airbag) en diverse elektronische systemen waaronder Trailer Stability Assist. Positief zijn we verder over de draaicirkel, die is met 11,8 m voor een 4WD zeker klein te noemen. Met een gemiddeld testverbruik van 1 op 12,5 is deze nieuwe L200 ook nog eens redelijk zuinig, zeker als we kijken naar het vermogen en een laadbak die de nodige wind vangt. Kortom, de nieuwe Mitsubishi L200 is een moderne, zuinige en stille pick-up met sterke 4WD capaciteiten die weer helemaal meedoet in het pick-up segment.























