Bestelautotests

Multitest pick-ups

Pick-ups in Nederland, dat is van nature een combinatie die nog nooit erg succesvol is geweest. Toch blijven fabrikanten komen met nieuwe modellen, ook in ons land. Bestelauto testte vier van de nieuwste pick-ups uit het aanbod.



Nederland is een vlak en goed geordend land, voorzien van keurig begaanbare paden en wegen. Natuurlijk zijn er onverharde paden en terrein, maar daar komt de gemiddelde Nederlander enkel als hij wandelt, al dan niet met de hond erbij. Zelfs wie voor zijn werk weleens van de gebaande paden af moet, kan het vaak makkelijk af met twee aangedreven wielen. Je moet wel heel specifiek werk hebben om een pick-up nodig te hebben. Een pick-up is namelijk een heel specifiek voertuig, met een laadruimte die heel anders is dan die van andere bestelauto’s. Er is duidelijk minder laadvolume, en een afdekklep ontbreekt in de meeste gevallen. Daarbij zijn de meeste pick-ups fors van formaat. Wie gaat daar dan in rijden? Niet zo heel veel bedrijven, want van pick-ups worden er jaarlijks in Nederland maar een paar honderd verkocht. In 2011 werden er 713 pick-ups verkocht, volgens cijfers van het RDC, in de eerste zeven maanden van dit jaar zijn dat 489. Dat is natuurlijk peanuts op een jaartotaal aan verkochte bestelauto’s van grofweg 60.000 stuks. Toch zijn er tal van bedrijven die vierwielaangedreven voertuigen, of dat nou pick-ups zijn of niet, menen nodig te hebben. Kijk maar eens bij de gemiddelde wegafzetting. Steevast staat daar een gele Nissan Navara van Rijkswaterstaat. Maar ook andere overheids- en hulpdiensten zijn gebaat bij voldoende grip onder alle omstandigheden, of dat ‘onroad’ of ‘offroad’ is. Eerder dit jaar was Bestelauto te gast bij Volkswagen, die van alle modellen een 4Motion variant in het gamma heeft. Daar wisten experts te vertellen dat 4WD steeds meer als voordeel wordt gezien. Hulpdiensten als ambulance en brandweer hebben lering getrokken van extreem weer als in februari van dit jaar, toen door hevige sneeuwval het hele land vaststond en hulpdiensten moeilijk daar konden komen waar ze gewenst waren.
Pick-ups mogen in Nederland dan wel nooit een verkoophit worden, het aanbod is niet onaardig en wordt ook regelmatig vernieuwd. Zo figureert in deze test de splinternieuwe Ford Ranger, en stuurde Isuzu vanuit België een D-Max waarvan de lak zo ongeveer nog nat was. SsangYong is weer terug op de Nederlandse markt na een overname door het Indiase Mahindra, met een sterk gemoderniseerd gamma. Ook de Actyon Sports is vernieuwd en kan meerijden in deze test. Volkswagen bracht enkele jaren geleden een welkome input in dit segment met de Amarok, die wij hier in een zeer speciale versie rijden. Het liefst wilden wij namelijk dubbele cabines (de kinderen moesten ook mee in het weekend). Volkswagen en Isuzu konden daaraan voldoen, Ford en SsangYong niet. Dit segment kent natuurlijk nog meer aanbieders. Zo hadden we graag een Toyota HiLux erbij gehad, ook recent vernieuwd, maar die was niet beschikbaar. Auto’s als de Nissan Navara en de Mitsubishi L200 hadden mee kunnen doen, maar hebben niet recent een update gehad.

Ford Ranger Limited Super Cab 2.2 TDCi

De Ford Ranger is compleet vernieuwd. De ietwat hoekige Ranger van weleer heeft plaats gemaakt voor de nieuwe Ranger, die rondere vormen heeft en een veel stoerder uiterlijk. Kijk maar eens naar de koplampen en de sterk verchroomde grille. De zwarte metaallak van ons testmodel staat goed. De ver in het front doorlopende carterbescherming draagt ook al bij aan het imposante uiterlijk. De Super Cab heeft geen bank voor passagiers. Suicidedoors bieden toegang tot een ruimte achter de stoelen van zo’n vijftig centimeter breed. Het interieur is volledig gemoderniseerd en geïnspireerd op Fords personenauto’s. De Limited uitvoering zorgt ervoor dat er aan luxe geen gebrek is, met onder meer leren bekleding, dual zone climate control en audio met zes speakers. Ook leuk, de achteruitrijcamera met scherm in de binnenspiegel. De Ranger scoort goed als het gaat om interieurruimte en kwaliteit, maar ook het laadvermogen en aanhangwagengewicht zijn dik in orde. Wel is het zo dat de Ford met 3,2 ton toelaatbaar gewicht het zwaarst is van ons testkwartet. Leuk detail in de laadbak: de demontabele sjorogen. Op asfalt komt duidelijk naar voren dat de Ranger daar niet specifiek voor gebouwd is. Ford wil ons graag laten geloven dat de Ranger rijdt als een personenauto, maar dat is niet zo. Daarvoor schommelt de auto te veel en laat de aandrijflijn de auto te veel trillen. Dat vergeet je echter snel als je het terrein in rijdt, want daar is de Ranger echt thuis. Met 150 pk vermogen, 375 Nm koppel en een bodemvrijheid van 34 cm is geen heuvel hem te hoog. Wij stuurden de auto zonder moeite (en met veel plezier) over het Zwarte Cross terrein in Lichtenvoorde. Daarbij helpt de moderne techniek natuurlijk. Zo heeft de Ford geen gedeeltelijk geblokkeerd differentieel, maar een nieuw Traction Control System (TCS), dat de afgifte van koppel naar elk wiel in de gaten houdt en juist afstemt. In het nieuwe ESP systeem zijn nog meer features ingebouwd die ervoor zorgen dat er zorgeloos in het terrein kan worden gereden.

Isuzu D-Max Double Cab LSX 2,5 L



Net voor de zomer introduceerde het Japanse Isuzu haar nieuwe pick-up D-Max. De D-Max is net als de Ford Ranger een stuk ruiger van uiterlijk geworden, wie nu de oude naast de nieuwe ziet staan krijgt haast medelijden met eigenaren van het oude model. De nieuwe D-Max doet met zijn uiterlijk bijna Amerikaans aan. De zwarte D-Max onderscheidt zich uiterlijk van zijn concurrenten door twee aspecten in deze test. Ten eerste de opvallende opbouw op de laadbak. Die is optioneel en kost ruim 2800 euro. Spulletjes in de laadruimte zijn dan wel veilig en droog opgeborgen. Jammer is wel dat de vergrendeling ervan, los van de auto, extra handelingen vereist. Daarnaast is de hier geteste Isuzu eigenlijk geen BPM-vrije auto, hij kan het Nederlandse fiscale blok niet aan door de dubbele cabine. Isuzu belooft echter dat er een, net als de Amarok in deze test, verlengde D-Max met dubbele cabine aan komt die in Nederland op grijs kenteken kan worden gereden. De Isuzu is van binnen mede dankzij de LSX-versie erg luxe, met onder meer lederen bekleding. Het dashboard is modern, maar de afwerking en gebruikte materialen zijn van een minder hoog niveau dan bij de Ford en de VW. De D-Max beschikt over de grootste motor van ons testkwartet: een wat lawaaiige 2,5 liter tweetraps turbo diesel met 163 pk en maar liefst 400 Nm koppel. De zesversnellingsbak zorgt voor lage toerentallen. De bak schakelt af en toe wat hakerig. Daarbij komt dat op verharde ondergrond de D-Max erg Amerikaans rijdt: hij zweeft over de weg en heeft een lange veerweg. Schakelen tussen 2WD, 4WD en 4L gaat zoals bij bijna alle testauto’s eenvoudig met een draaiknop. In het terrein staat hij zijn mannetje dankzij 34 cm bodemvrijheid, maar ook door elektronische stabiliteitscontrole, tractiecontrole en ABS met remassistentie. Door de overigens zeer goed bruikbare achterbank is de laadbak minder lang dan die van de Ford en VW. Met een aanstaande chassisverlenging kan dat worden opgelost.

SsangYong Actyon Sports Quartz

‘The Comfort Pick Up’. Dat stond in grote witte letters op de zijkant van de SsangYong Actyon Sports in deze test. Voor de foto’s hebben we dat even weggepoetst, maar die slogan geeft wel aan hoe SsangYong, dat weer terug is in Nederland na een faillissement, deze auto in de markt zet. De Actyon Sports is – dat wordt al duidelijk op de foto’s – kleiner dan de andere testauto’s. Hij is wel een halve meter korter dan de Amarok! Opvallend is ook dat hij een stuk lager op zijn wielen staat. De bodemvrijheid is 27 cm en dat betekent dat hij in ruig terrein en vooral bij hoge heuvels minder bruikbaar is dan de andere pick-ups in deze test. De Actyon Sports kwam naar onze redactie in een Quartz uitvoering. Dat betekent in het interieur aardig wat comfort en luxe, maar ’t is niet overdreven. Zo is er wel een leren stuurwiel, maar is de airco handbediend. Standaard aanwezig en handig zijn de te ontdooien ruitenwissers! De Actyon Sports is niet leverbaar in een dubbele cabine op grijs kenteken, daarom zit er direct achter de voorstoelen een tussenschot. Daarachter zit een 78 cm brede tussenruimte waar anders de achterbank zat, en daarachter weer een tussenschot. Door de fiscale voorschriften is de lengte van de laadbak beperkt. Ook het laadvermogen is met 830 kg minder hoog dan de Ford en de Isuzu. Het rijgedrag van de SsangYong benadert van alle geteste pick-ups het dichtst dat van een personenauto, het is echt comfortabel. Het sturen gaat weliswaar wat licht, maar de rest van de auto gedraagt zich soepel en heel makkelijk. De alliantie van de tweeliter diesel (150 pk) en de zestraps automaat is zeer geslaagd. De automaat zorgt wel er voor dat de CO2-uitstoot het hoogst is van alle testauto’s. De Actyon Sports accelereert echter supersnel en is onderweg stil, heel stil zelfs. Knap. Ook in het terrein laat de auto zich goed rijden, maar het is geen echt volbloed terreindier zoals de andere auto’s. Daartegenover staat dat de prijs van de Actyon Sports het laagst is van ons testkwartet.

Volkswagen Amarok DC LWB Highline 2.0 TDI 4Motion

De Volkswagen Amarok zorgde een paar jaar geleden voor rumoer in het pick-up segment. Het merk uit Wolfsburg zette namelijk een auto neer die zich meteen kon meten met de besten. In Nederland was de start wat moeizamer, dankzij onze strenge fiscale regels. Er kwam uiteindelijk wel een Amarok op grijs kenteken, maar met een korte laadbak, net als de SsangYong dat in deze test heeft. Op ‘veler verzoek’ ging de Nederlandse VW-importeur met de Amarok aan de slag en maakte het chassis en de carrosserie 31 centimeter langer. Nu kan er op grijs kenteken een achterbank plus een fatsoenlijke laadbak mee. De lengte daarvan bedraagt nu 187 cm, langer dan welke auto hier getest ook. De Amarok is sowieso het langst van alle testauto’s. Hij ziet er nog steeds stoer uit, maar krijgt daarin nu wel concurrentie van de Ranger en D-Max. Mooi op de Amarok staan de 19 inch wielen. Het interieur is kenmerkend voor VW, niet uitbundig maar wel goed en praktisch. Ontsierend is de grote asbak die als ware het een bekerhouder uit het dashboard steekt. Er is wel voldoende bergruimte. Naast de pook van de zesversnellingsbak zitten diverse knoppen voor het offroad rijden. Er is een apart sperdifferentieel. Die knoppen verbazen, want bij alle andere testauto’s zitten die in één knop op het dashboard. De zesbak schakelt wat hakerig, hoorbaar ook. Daarbij maakt de tweeliter dieselmotor vaak een wat roffelend geluid. De 163 pk motor zoals hier gereden is overigens nu niet meer leverbaar, er moet nu gekozen worden voor een 122 of 180 pk motor. Best vreemd, want juist met deze motor past wel bij die van de concurrentie. De wat langere wielbasis zorgt ervoor dat in het terrein de onderkant van de Amarok af en toe een heuvelrand raakt, maar dat is dan ook de enige zorg die je hebben kan. De Amarok ontzorgt verder in het terrein en beklimt de steilste hellingen. Voor een Amarok in deze dubbele cabine uitvoering moet wel flink betaald worden.

Conclusie
Vier zwarte pick-ups stonden een week lang bij onze redactie voor de deur. De opmerkingen waren niet van de lucht. Blijkbaar wekken deze grote auto’s emoties op, en niet altijd positieve. Ja, ze zijn groot, indrukwekkend en ontworpen om te imponeren, zo lijkt het wel. Maar bovenal zijn het natuurlijk echte werkauto’s. Dat wordt handig gecamoufleerd door stijlvolle carrosserieën, zoals bij de Ford en de Isuzu, die qua uiterlijk zelfs de Amarok wat in de schaduw stellen. De SsangYong valt een beetje uit de toon, hij is niet half zo masculien als de drie anderen. Ook het karakter van de SsangYong is heel anders dan dat van de Ford, Isuzu en de Volkswagen, veel zachtaardiger. Toch rijdt de Actyon Sports heel fijn, ook op asfalt, en dat kan van de anderen niet altijd gezegd worden. Motorisch zijn alle vier de auto’s goed. Het brandstofverbruik hebben we in deze test niet getest in een echte verbruiksrit. Het gebruik van pick-ups is zo divers en toegespitst op bepaalde werkomstandigheden, dat verbruikscijfers van een rit over asfalt zo goed als onbruikbaar zijn. Daarom hebben we in de resultatentabel de fabriekscijfers voor verbruik neergezet, maar zoals bekend moeten die met een flinke korrel zout worden genomen.

De cabine van de Amarok is het breedst en hij biedt samen met de Isuzu, door de dubbele cabine, ook het meeste ruimte. Ook de laadbak van de Amarok is het langst, waarmee qua specificaties het duidelijk is dat Volkswagen er slim aan heeft gedaan de Amarok te verlengen. Volgens VW-importeur Pon’s Automobielhandel was en is de vraag naar dubbele cabines op grijs kenteken in ieder geval groot genoeg om een dergelijk project aan te gaan. Isuzu denkt daar hetzelfde over. Ford echter heeft andere ideeën en vindt de markt in Nederland te klein om een grijs kenteken dubbele-cabineversie van de Ranger aan te bieden. Jammer, want met laten we zeggen dertig centimeter extra zou de laadbak van de Ranger veel langer zijn dan die van de Amarok. Nadelen van verlengen zijn er echter ook: kijk maar naar het eigen gewicht en laadvermogen van de Amarok en de fors hogere prijs. SsangYong heeft zo’n klein gedeelte van de markt in handen dat men daar al helemaal niet denkt aan ‘de verlenging’. Er is echter een alternatief: de Amerikaanse pick-ups als de Dodge Ram en de Chevrolet Silverado. Die zijn zo groot dat ze met een dubbele cabine zonder aanpassing kunnen voldoen aan onze fiscale eisen, en dat betekent geen BPM. Dat maakt de ‘Amerikanen’ ook financieel interessant. De fors bemeten en dorstige benzinemotoren zijn te koppelen aan een LPG-installatie en besparen zo aan de pomp. Nadeel van de Amerikaanse pick-ups is dat ze veel minder verfijnd zijn dan de hier geteste auto’s.
Misschien dat u geïmponeerd bent door de grote zwarte auto’s op deze pagina’s. En toegegeven, het zijn machtige auto’s om te rijden, maar het zijn in essentie auto’s gemaakt voor terreinrijden. Koop dus alleen een pick-up als uw ‘bedrijfsterrein’ onverhard is. En als dat echt het geval is, kijk dan ook even naar de concurrentie die we hier niet getest hebben. De Nissan Navara, Mitsubishi L200 en Toyota HiLux hadden het in deze test zeker heel aardig gedaan.

 Lees en bekijk de complete test in de online versie van Bestelauto magazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.