Bestelautotests

Nissan e-NV200 Business

3

De Nissan e-NV200 werd lang verwacht en toen hij eindelijk kwam, was hij dan ook meteen felbegeerd. Niet alleen omdat elektrisch rijden modern is, maar ook omdat er forse subsidies op dit emissievrije voertuig worden gegeven. Zodoende rijden er al heel wat e-NV200’s in Nederland rond. Ook Bestelauto ging op pad met Nissans enige elektrische bedrijfswagen.

Nissan is een pionier als het gaat om elektrische aandrijving bij auto’s. Iedereen kent de Leaf. De techniek van onze e-NV200 is gebaseerd op die auto. De onafhankelijke McPherson-voorwielophanging komt rechtstreeks van de Leaf. De tweede generatie 80 kW AC-elektromotor vormt één geheel met de acculader en omvormer. De techniek is ondergebracht in één geïntegreerde unit. ‘Tanken’ gebeurt bij de e-NV200 aan de voorzijde, waar achter een klepje twee aansluitingen zitten, eentje voor de 6,6 kW snellader en eentje voor gewoon 220 V. De e-NV200 verschilt overigens nogal van de normale NV200. De voorzijde lijkt flink op die van de Leaf, en om de laadunit een plek te geven is het front zestien centimeter langer dan bij zijn fossiel aangedreven broertje. De elektrische NV200 is ook 200 kg zwaarder. Fraai is wel dat Nissan de e-NV200 optisch verfraaid heeft, met onder meer andere lampunits aan de voor- en achterzijde.

Zero emission
Die verfraaiing gaat door in het binnenste van de Nissan. Achter het stuur is een eenvoudig doch goed leesbaar digitaal dashboard te vinden. Het midden herbergt een duidelijk beeldscherm voor navigatie, radio en een menustructuur met alle info over de elektrische aandrijving. Alles is goed leesbaar. Met het knopje ‘zero emmision’ naast het navigatiescherm zijn diverse schermen op te roepen voor het elektrisch rijden. Handig zijn de locaties van de oplaadpunten, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen snelladers en gewone laders, maar ook het scherm met het actuele verbruik. Zo zien we dat het niet gebruiken van het verwarmingssysteem zomaar 19 km actieradius oplevert. Gelukkig heeft onze rijk uitgevoerde business-versie wel stoelverwarming en zelfs stuurverwarming. Helaas heeft de e-NV200 ook te maken met de minpunten van dit concept auto: de hoge koets, de hoge zit en wat eigenaardigheden in het interieur, zoals de elektrische bediening van de ramen hinderlijk bij de linkerknie.

Goed laadvermogen
Het accupakket van de Nissan e-NV200 is netjes onder de auto weggewerkt. Dat betekent dat er in de laadruimte 4,3 kuub volume aanwezig, echt evenveel als bij een diesel NV200. Dat is een applausje waard. Het laadvermogen bedraagt 750 kg. Dat is 60 kg méér dan de Nissan met 1,5 dCi diesel die Bestelauto in 2013 testte, maar de e-NV200 heeft dan wel een totaalgewicht van 2.200 kg.

Zwaartepunt
Een tweede voordeel van het accupakket onder de vloer is een lager zwaartepunt. De bevestiging van de accu zorgt tegelijk voor extra stijfheid van de auto (20 procent meer torsiestijfheid en 35 procent meer laterale stijfheid ten opzichte van de NV200). Het gevolg is een veel fijner weggedrag dan we bij de normale NV200 ooit ervaren hebben. De elektromotor levert een prima, goed te doseren trekkracht. Een eco-mode zorgt voor verstandig omgaan met de aanwezige energie. De remregeneratie doet denken aan een motorrem: erg soepel en niet hinderlijk aanwezig. Wie meer terugwinning wil (bijvoorbeeld in de stad) kan naast de D-mode van de automaat ook de B-mode kiezen. Daarbij is het loslaten van het ‘gaspedaal’ vaak al genoeg om tot stilstand te komen. Het remlicht is echter niet gekoppeld aan de remregeneratie. Het is bijzonder leuk om door zo weinig mogelijk te remmen en gepast ‘gas’ te geven zoveel mogelijk batterij-energie te sparen. Ook het inschakelen van de ECO-stand en het weglaten van zoveel mogelijk verwarming of airco helpt het accupakket vol te blijven.

Met de informatie op het multimediascherm en het display achter het stuur ben je altijd goed op de hoogte van de reikwijdte van de e-NV200. Angst om zonder energie te komen te staan is overbodig. In de winter van februari (circa 5 graden) scoorden wij een actieradius van 160 km. Dat is voldoende om zorgeloos te werken in een regionaal werkgebied en ook weer thuis of bij het bedrijf te komen.  Opladen kan via het gewone stopcontact (3kW/10 uur), of via de snellader (6kW/ca. 4 uur). De prijs van de e-NV200 is fors. Er bestaan echter talrijke subsidiemogelijkheden, tot wel  50 procent. Het is wijs u daar uitgebreid over te laten informeren.

tabel_env200

 


3 reacties op “Nissan e-NV200 Business

  1. hallo,

    we rijden ook rond in de e-nv200.

    Hele fijne auto, maar in uw test kon u met koud weer 160 kilometer halen. Dat verbaast ons zeer. we kunnen met warm weer nog geen 140 kilometer halen. En dan moet je ook nog heel voorzichtig rijden.

    Zijn er andere mensen met deze ervaringen?

  2. Thomas Rijniers schreef:

    Waarom kan er geen aanhanger achter? Nu rijd ik, bij gebrek aan een beter alternatief, een Mitsibishi Outlander. 50 km elektrisch bereik, met aanhanger tot 1500 km, dus het kan wel, elektrisch rijden met aanhanger.

  3. Wim Klein Horsman schreef:

    Hallo. Ik heb eigenlijk de zelfde vraag. Ik begrijp dat je geen zware aanhangers Aan een elect. Auto kunt gooien. Maar als je een lichte aanhanger heb dan zal het wel mogen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.