Bestelautotests

Renault Kangoo II Express 1.5 dCi 85

Renault Kangoo II Express 1.5 dCi 85: tikkie breed

Zouden de ontwerpers van de nieuwe Renault Kangoo voetballiefhebbers zijn? Wat het antwoord ook is, Renaults nieuwste bestelauto is in alle dimensies gegroeid, maar profiteert nadrukkelijk van een ‘tikkie breed’ van het designteam.

De eerste generatie Kangoo is alweer tien jaar oud en hielp mee om het koerierssegment bijzonder populair te maken. Wie naar de Kangoo II kijkt, herkent daar meteen zijn voorganger in. Je ziet ook direct dat de Kangoo II nogal heftig aan de botox heeft gezeten, want hij is naar alle kanten uitgedijt. Een opsomming: de wielbasis (+ 92 mm), de totale lengte (+ 178 mm), de breedte (+ 157 mm) , de hoogte (minimaal) en de spoorbreedte (+121/123 mm). Aan de koets zelf valt niet zo heel veel op. Wel in het oog springend is de hogere neus. Gebleven aan de achterzijde zijn de karakteristieke asymmetrische deuren.
In het interieur valt op dat Renault elementen heeft overgenomen van haar personenauto’s. Zo is er een hele massa aan bedieningsinstrumenten aan de stuurkolom bevestigd, en het is ook nog makkelijk te bedienen. De stoelen zitten goed en geven verrassend veel ondersteuning aan de bovenbenen. Tussen de twee stoelen zit de hendel voor de handrem. Een reusachtig ding dat eigenlijk overbodig is: op een andere bedrijfsauto (de Grand Scenic Van) heeft Renault wel haar elektrische handrem toegepast (met een heel klein knopje), dus waarom hier niet? 

Laadvolume
De echte betekenis van de groei in de breedte komt in de laadruimte tot uiting. Weliswaar is de breedte van de laadruimte slechts twee centimeter groter, maar tussen de wielkasten zit nu 122 cm. Dat is voldoende om een europallet te plaatsen en dat is absolute winst. Onze Kangoo had een stalen tussenschot af-fabriek en een optioneel betonplex vloertje van 265 euro. De deuren kunnen 180 graden open met een handig hendeltje. Het laadvermogen is met 692 kg aan de aangenaam hoge kant. Het laadvolume is ten opzichte van de oude Kangoo met 0,2 kuub gegroeid naar iets meer dan 3,0 m3.

 

Beter rijden
De Kangoo II heeft een onderstel dat is gebaseerd op de Renault Scenic, en dat is gunstig voor het weggedrag. De Kangoo kan af en toe nog schommelen, maar vervelend wordt dat nooit. Storend is wel de fluittoon die tijdens het rijden te horen is bij de bovenrand van het dak. Jammer voor een auto die juist zo verbeterd is op het gebied van aerodynamica en rijcomfort. De 1.5 dCi motor van 85 pk is niet nieuw, maar kan nog prima mee. Het verbruik in onze test komt niet overeen met dat van Renault zelf. In mei worden de 85 pk en 105 pk diesels ook leverbaar met een partikelfilter. Daar zit dan een mooie overheidssubsidie op van 400 euro. Eind 2008 komt er ook nog een 70 pk uitvoering van de zelfde motor.

Tien jaar vooruit
De nieuwe Kangoo is er in benzineuitvoering vanaf 10.295 euro; de goedkoopste diesel wordt de 70 pk versie van 11.195 euro. Allebei basismodellen uiteraard. Al met al kan gezegd worden dat Renault met deze nieuwe Kangoo wel weer tien jaar vooruit kan.

Specificaties en metingen
 Merk Renault
 Type Kangoo
 Motor 1.5 dCi
 Inhoud (cc) 1.461
 Vermogen (pk) 85
 Koppel (Nm) 200
 Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 421x83x187
 Wielbasis (cm) 270
 Laadruimte lxbxh (cm) 169x148x120
 Tilhoogte (cm) 60
 Eigen gewicht (kg) 1.226
 Nuttig laadvermogen (kg) 692
 Max. aanhangwagengewicht (kg) 1.918
 Geluidsniveau bij 80/120 km/h 67/73
 Acceleratie 0-80 km/h 9,0
 Acceleratie 80-100 km/h 11,3
 Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1 op 15
CO2-uitstoot (gr/km) 137
 Aanschafprijs basismodel (€) 11.795
 Prijs zoals getest (€) 13.178

 

Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.