Bestelautotests

Renault Kangoo Z.E.

De Renault Kangoo Z.E. is International Van of the Year 2012. Maar hoe rijdt dat in de praktijk, zo’n elektrische bestelauto. En heb je er als vervoerder ook echt wat aan? Bestelauto neemt de proef op de som.

De Renault Kangoo Express kennen we al jaren. Prima bestelauto, niets mis mee. De uiterlijke kenmerken van de auto gaan we hier dan ook niet nog eens bespreken. Op één detail na: rechts onder de motorkap van de Kangoo Z.E. zit een klepje. Typisch een brandstofklepje, Z.E. staat erop. Wie hem opent, ziet de stekkeraansluiting van de auto. En dat is, afgezien van enkele stickers, het enige dat erop duidt dat het hier om een elektrische bestelauto gaat. O ja, het normale tankklepje zit er ook nog, maar daarachter zit natuurlijk nu een netjes afgedekte tankopening.

CO2
Aan het interieur hoeven we ook al niet te wennen. Vrijwel alles is hetzelfde. Op de plek van de versnellingspook zit nu de bedieningspook van de automaat. Het instrumentarium heeft een snelheidsmeter in het midden, een meter links die het actuele verbruik aan KWh aangeeft en een meter links die aangeeft hoeveel er nog rest van de batterijcapaciteit. Als we de sleutel omdraaien licht er een lampje op: GO, staat er. We horen niks, maar als we het ‘gaspedaal’ intrappen, komt de Kangoo Z.E. geruisloos in beweging. Het is echt heel stil binnen, alleen wind- en bandengeluiden dringen door. Al eerder reden we kort in de Kangoo Z.E., en toen waren we ronduit verrast door de eenvoud van het rijden. Het aanpassingsvermogen van de chauffeur wordt maar minimaal aangesproken. Die ervaring hebben we nu weer. Het is allemaal erg makkelijk. De Kangoo Z.E. wordt aangedreven door een 60 pk sterke elektromotor, die in verbinding staat met lithium-ionbatterijen met een energetisch vermogen van 22 kWh. Dat betekent dus in het gebruik een uitstoot van nul CO2 g/km. Het koppel van de Kangoo Z.E. bedraagt 226 Nm. Dat wordt behoorlijk fors op de voorwielen overgebracht. Raketstarts maak je er niet mee, erg vlot meekomen in het verkeer is goed mogelijk.

Hoe ver?
De hamvraag is: hoe ver kom je nu op volle batterijen? De NEDC-normen van Renault zeggen 160 km. Wij reden de Kangoo Z.E. op winterbanden en in de eerste natte helft van deze winter, bij zo’n 10 graden. De actieradius kwam toen uit op zo’n 89 km. Wel moet gezegd worden dat de Kangoo Z.E. in alles is ingericht om energie te sparen. De lithium-ionbatterijen worden bijvoorbeeld tijdens het rijden ook weer bijgeladen. Dat gebeurt door remmen, maar ook door het loslaten van het gaspedaal. Daarmee wordt sterk op de motor afgeremd. Zo sterk zelfs, dat wij zelfs bergaf tot stilstand konden komen door enkel het gaspedaal los te laten. Het is met wat oefening mogelijk de bedrijfsrem helemaal niet meer te gebruiken. Aan achteropkomend verkeer is gedacht: de remlichten lichten op als er sterk op de motor wordt afgeremd. Door slimme rijtechnieken en het regenereren van energie kan volgens Renault het bereik van de Kangoo Z.E. met 18 procent worden vergroot. De aanschaf van snelle oplaadapparatuur is aan te raden, want aan het normale 220V stopcontact duurt opladen zo maar 12 uur. Bij een eigen laadstation of op een oplaadplek in de stad duurt het maximaal 8 uur voor volle batterijen.

Praktisch
Het laadvolume en het laadvermogen van onze test Kangoo Z.E. bedroeg maar liefst 725 kg. Dat is erg netjes, en dat maakt deze auto tot een praktisch vervoermiddel voor wie niet al te veel hoeft te vervoeren, en voor wie dagelijks niet al te ver hoeft te rijden. Voor de aanschafprijs hoeft u het niet te laten, want die start bij 20.000 euro excl. BTW, en dat is heel netjes. De batterijen worden gehuurd van Renault, voor een prijs vanaf 72 euro, excl. BTW per maand.

Specificaties en metingen

Merk                                                             Renault
Type                                                             Kangoo Z.E.
Motor                                                            elektromotor
Vermogen (pk)                                              60
Koppel (Nm)                                                  226
Batterij                                                          lithium-ion
Capaciteit (kWh)                                            22
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                     421 x 183 x 181
Wielbasis (cm)                                               270
Laadruimte lxbxh (cm)                                    148 x 152 x 119
Tilhoogte (cm)                                                60
Eigen gewicht (kg)                                          1.408
Nuttig laadvermogen (kg)                                650
Max. aanhangwagengewicht (kg)                      375
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)            65/71
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                            10,8
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                         19,1
Actieradius (tijdens test – in km)                      89
CO2-uitstoot (gr/km)                                       0
Aanschafprijs basismodel (€)                           20.000,-
Prijs zoals getest (€)                                       22.900,-
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.