
In de zomer van 2019, ver voor Corona, kon Bestelauto voor het eerst kennismaken met de Fiat e-Ducato. Dat is al bijna drie jaar geleden! En nu pas was er voor het eerst een e-Ducato in Nederland voor een fatsoenlijke test.
Een Fiat e-Ducato in Nederland. Dat wil zeggen: vanuit Turijn werd een L2H2 exemplaar in ‘Expedition Grey’ naar Nederland gestuurd, compleet met Italiaanse kentekenplaten. De Nederlandse importeur, tegenwoordig natuurlijk ook onderdeel van Stellantis, seinde Bestelauto in en een testrit is geboren. Leuk, weer een elektrische bestelauto. Het aanbod elektrische bestelauto’s groeit flink en staat met de zero-emissie zones goed beschouwd onder hoogspanning.
Power
De e-Ducato die ons is toevertrouwd verschilt in uiterlijk niets van de nieuwe Fiat Ducato die we vorig jaar in Noord-Italië al eens reden. Alleen de badges ‘E POWER’ (in de grille) en EDUCATO (groot op de linkerachterdeur verraden dat het hierom de elektrisch aangedreven versie gaat. Verder verschilt de auto, met zijn 554 cm lengte, 205 cm breedte en 252 cm hoogte, ook niets van de gewone Ducato. Ook deze auto heeft zo’n knoeperd van een achteruitrijcamera aan de achterkant zitten.












Reikwijdte
Pas als we even onder de auto kijken, zien we dat daar batterijpakketten moeten zitten. In het geval van onze testauto vijf modules, goed voor een capaciteit van 79 kWh. Er is ook een variant met drie modules, met een capaciteit van 47 kWh. De e-Ducato is voorzien van een 90 kW oftewel 123 pk sterke elektromotor, met een koppel van 280 Nm. Als we in de brochure kijken, zien we voor ons 79 kWh accupakket een actieradius staan van maximaal 370 km (WLTP). Dat gaan we straks mooi eens uitproberen tijdens onze verbruikstest.
Scherm
Eerst eens kijken in het interieur. Dat is ook al heel bekend, met de bekende goede stoelen, het toch wat gedateerd aandoende instrumentendisplay, een fijn stuur, voldoende opbergruimte en een modern multimedia/navigatiesysteem midden in het dashboard. Maar nog nooit eerder zagen we ook links van het stuur, op het dashboard, tegen de A-stijl, een scherm. Dat is het display dat alle informatie over de elektrische aandrijving geeft. Een slim systeem, al vonden we het vervelend dat de taalinstelling uit zichzelf versprong van Nederlands naar Spaans en zelfs Pools. Maar als we het dan konden lezen, zagen we louter nuttige informatie over het verbruik, de accucapaciteit, de actieradius en nog veel meer. Met het systeem is ook te kiezen wanneer je de accu’s wilt laden en met welke intensiteit. Allemaal van belang als je slim elektrisch wilt rijden. Wat ons wel verbaast: de positie van dit toch belangrijke scherm. Waarom dit niet geïntegreerd in het scherm in het dashboard?
Regenereren
In het schermpje kunnen we ook zien in welke rijmodus we hebben gereden. Er zijn er drie te kiezen: Power, Economy en Charge. De eerste twee spreken voor zich, de derde gebruik je in de stad en daar wordt er bij stroompedaal los laten dan energie teruggewonnen naar de accu’s. De e-Ducato heeft een traploze transmissie met een normale pook in het dashboard. De pook heeft ook een standje naar links van de Drive-stand, waarmee nog meer energie te regenereren is. Voor een elektrische bestelauto missen we bij de e-Ducato wel een cruisecontrol, een stoelverwarming en voorruitverwarming, zaken die het stroomverbruik positief beïnvloeden.
Pakketjes
Voordat we onze verbruikstest gaan rijden checken we nog even de laadruimte. Die is van dezelfde afmetingen als de Ducato met een verbrandingsmotor en het laadvolume bedraagt dan ook ruim 11 kubieke meter. Onze e-Ducato heeft als totaalgewicht 3.500 kg. Het eigen gewicht bedraagt 2680 kg, zodat er een ietwat magere 820 kg mee mag in de laadruimte. Maar goed, als je alleen maar pakketjes vervoert, dan komt dat best goed. Jammer is wel dat het trekkend gewicht nul kg is.
Slim rijden
We maken in de buurt van onze redactie een representatieve rit door stad, buitenwegen en een klein stukje snelweg. Het rijgedrag van de e-Ducato is vertrouwd, al vinden we het toch niet zo verfijnd als dat van sommige concurrenten. Ook deze elektrische auto ligt dankzij zijn accupakket prima op de weg, zelfs zonder lading. Als we vertrekken voor onze verbruiksrit zitten de accu’s bijna vol, zegt het schermpje, en bedraagt de actieradius 241 km. Dat is best een verschil met de 370 km (WLTP) die Fiat Professional opgeeft voor het 79 kWh accupakket. Het scheelt zelfs zoveel dat we even twijfelen of we niet toch een 47 kWh pakket hebben, maar dat is niet zo. Het zal wel aan het frisse winterweer liggen, maar 130 km verschil tussen reële en nominale actieradius vinden wij erg veel. Na een rit van iets meer dan 55 km komen we uit op een verbruik van 32,7 kWh/100 km. Dat past bij de 241 km actieradius, al zien we de actieradius met maar 21 km teruglopen door heel veel gebruik te maken van de regeneratie. Wie slim rijdt is dus een begunstiger van de eigen portemonnee. Aan de snellader zit de e-Ducato in een mum van tijd weer vol, maar dat kost dan wel serieuze centen. Een lader op het eigen bedrijf is te overwegen en zelfs te subsidiëren.
Mirafiori
De Fiat e-Ducato is een welkome aanvulling op het segment grote elektrische bestelauto’s. Hij wordt gebouwd in de Sevel-Sud fabriek van Fiat in het Italiaanse Atessa. De elektrische aandrijflijn wordt echter ingebouwd op een andere locatie, in de Mirafiori workshop in Turijn.
De e-Ducato is er vanaf 51.900 euro. Ons testexemplaar kost 70.500 euro. Dat is een flinke uitgave, maar daarvoor krijg je van Fiat Professional wel 10 jaar of 220.000 km garantie op het accupakket. Wie de aanschafprijs te gortig vindt kan via de landelijke SEBA-regeling, MIA/Vamil en/of eventuele provinciale voorzieningen subsidie krijgen.

SPECIFICATIES EN METINGEN
Merk | Fiat |
Type | e-Ducato |
Motor | elektromotor |
Transmissie | traploze automaat |
Accupakket (kWh) | 79 |
Vermogen (kW/pk) | 90/123 |
Koppel (Nm) | 280 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 554 x 205 x 252 |
Wielbasis (cm) | 346 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 307 x 201 x 182 |
Tilhoogte (cm) | 60 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2680 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 820 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 0 |
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 63,5 |
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) | 65,7 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 10,6 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 6,1 |
Stroomverbruik (kWh/100 km, onbeladen) | 32,7 |
Actieradius | 241 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 0 | 0 |
Prijs vanaf (€) | 51.900 |
Prijs zoals getest (€) | 70.500 |