
De Ford Ranger is de meest recente winnaar van de International Pick-up Award, de speciaal in het leven geroepen vakprijs voor pick-ups. Zo’n lauwerkrans is mooi, maar hoe bevalt de Ranger in de praktijk? Bestelauto stuurde de Ranger het asfalt af, het terrein in.
Dat gebeurde natuurlijk niet voor de eerste keer. In Marokko reden we vorig jaar met de ruige Ranger Raptor en met de nieuwe Ranger. En later in Zweden testten we de Ranger samen met zijn mede-kandidaten voor de International Pick-Up Award 2020. Die verkiezing won de Ranger glansrijk, maar nu testen we de winnaar gewoon in Nederland. Ford Nederland heeft ons voorzien van de dikst uitgeruste Ranger die er maar is, de Wildtrak-versie. Dat is vanouds de meest luxe en ruigst uitziende Ranger die er is. Dat is in dit geval niet anders. Kijk maar de exclusieve lakkleur Sabre Orange, de 18 inch lichtmetalen velgen, de treeplanken met titanium inzet, de aerodynamische sportstang met laadbakverlichting, de stoere beschermingsplaten onder het chassis: het ziet er allemaal zeer imposant uit. Ten overvloede staat er ook nog eens diverse malen ‘Wildtrak’ op de carroserie, om duidelijk te maken dat dit niet zomaar een Ranger is.
Wildtrak
Die signing gaat gewoon door in het interieur, met onder meer de naam Wildtrak in de dorpellijsten, het dashboard en de luxe leren stoelen. Leer zit trouwens ook op het dashboard, net als in de stoelen met contrasterende oranje stiksels. Ook het stuur is met leer bekleed, en het voelt lekker dik en comfortabel aan. Het stuur zit helemaal vol met bedieningsknopjes, zodat je tijdens het rijden eigenlijk nooit de handen van het stuur hoeft te halen. In het midden van het dashboard zit het Sync 3 touchscreen scherm, groot 8 inch. Daar zijn vrij makkelijk alle functies voor bijvoorbeeld navigatie te bedienen. Maar ook connectivity is een sterk punt van de Ranger, met onder meer de Ford Pass app, waarmee autostatus maar ook fleetinfo via de smartphone te raadplegen is. Onder het scherm zit alle bediening voor het interieurklimaat, en op de middenconsole vinden we allereerst de knoppen om te schakelen tussen 2Hoog,4Hoog en 4Laag, want natuurlijk heeft deze Ranger vierwielaandrijving. Hill Ascent zorgt ervoor dat we heel beheerst kunnen afdalen in het terrein. Vrij prominent aanwezig in de middenconsole is de grote pook voor automaat. Die transmissie heeft maar liefst 10 gangen. Dat lijkt veel, maar straks zullen we zien waarom dat is. De Ranger is van binnen keurig afgewerkt, met een airco-gekoeld kastje in de middenarmsteun. De Ford is verder voorzien van handigheidjes als twee 12 V aansluitingen, dubbele USB-poorten en zelfs een heuse 230V aansluiting!
Suicide doors
De meeste opbergruimte is te vinden achter de stoelen. De Ford Ranger Wildtrak in deze test is namelijk een Supercab, met ‘anderhalve cabine’. Een enkele cabine is in Nederland niet verkrijgbaar, een dubbele cabine (dus met achterbank) ook niet. Diverse concurrenten bieden wel een dubbele cabine, met een verlenging die BPM-korting mogelijk maakt, maar Ford heeft daar met de Ranger tot op heden nooit aan gewild. Dus moeten we het doen met de Ranger met naast de gewone deuren ‘suicide doors’, halve deuren die tegengesteld met de deuren openen en toegang geven tot de ruimte achter voorstoelen. Daar is nog zo’n 50 cm ruimte beschikbaar, met twee afsluitbare opbergplekken. De laadbak van de Ranger is groot, met 172 cm laadlengte. De laadhoogte is 51 cm en wordt beperkt door de Wildtrak Rollertop. Een prima afdekking van de laadruimte, maar de bediening is niet erg duidelijk. Daar moet je echt even op studeren, en doe dat maar, want anders bezeer je je makkelijk aan het mechanisme. In de laadbak mag 1068 kg aan lading mee. Aan de optionele trekhaak mag 3,5 ton hangen!
Comfort
De Ranger heeft de nieuwe 2.0 EcoBlue diesel, van maar liefst 231 pk en een koppel van 500 Nm. Dat is een geweldige aandrijflijn, die nooit om power verlegen zit. Ook nu weer ervaren we dat de Ranger een enorme allround pick-up is. Hij is erg comfortabel op het asfalt, bijna zweverig Amerikaans soms. Sommige pick-ups willen nog weleens wat stoterig zijn op harde ondergrond, maar de Ranger is dat niet. En in het terrein is het eigenlijk niet anders. Ook daar overheerst rust en comfort en een groot gebruiksmak. De handling van deze auto is fabuleus. Natuurlijk heb je met 213 pk voldoende kracht, maar het is het perfecte verbond met de automaat die echt tot de verbeelding spreekt. De 10 gangs automaat is ook met de hand te bedienen, maar zelfs in het ruigste terrein kan de pook gewoon in de D-stand blijven staan. De aandrijflijn regelt het allemaal zelf bij deze Ranger, de bestuurder heeft nergens omkijken naar.
Echt offroad rijden is in Nederland spaarzaam mogelijk, maar voor hulpdiensten of boswachters is deze auto een heel fijn werktuig. Hij presteert ook op modderige bospaden of in de berm, maar ook op het asfalt presteert hij prima. Dat is hèt grote pluspunt van deze Ford Ranger, die natuurlijk ook in minder uitbundige versies te krijgen is. De Ranger Wildtrak op deze pagina’s kost inclusief opties 40.000 euro, maar de Ranger is er al vanaf 26.100 euro. Voor dat geld krijg je een prima pick-up, nee zelfs de beste die op dit moment op de markt is.

Specificaties & metingen
Merk | Ford |
Type | Ranger Wildtrak |
Motor | 2.0 EcoBlue diesel |
Inhoud (cc) | 1996 |
Vermogen (pk) | 213 |
Koppel (Nm/toeren) | 500 Nm/nb |
Transmissie | 10 gangs automaat |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 536 x 186 x 172 |
Wielbasis (cm) | 322 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 172 x 153 x 51 |
Tilhoogte (cm) | 91 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2202 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1068 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 3500 |
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 65,7 |
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) | 70,1 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 6,5 |
Acceleratie 80-130 (km/h) | 10,3 |
Brandstofverbruik (1 l/km) | 10,6 |
Emissieklasse: | Euro 6.2 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/ km) | 241 |
Prijs vanaf (€) | 35.800 |
Prijs zoals getest (€) | 40.100 |
Heb wel intresse voor de nieuwe Ford
prachtige auto heb wel intresse
voor een ford wildtrak reptor