
Het concept van een hybride auto mag inmiddels bekend zijn: een voertuig met een motor op fossiele brandstoffen, die hulp krijgt van elektriciteit. Precies dat beetje elektro-ondersteuning zit op de Transit MHEV. Bestelauto nam de ‘Mild-Hybrid’ mee voor een praktijktest.
Ford zet in op de elektrificatie van haar bestelauto-gamma. De geheel elektrische Ford Transit is in aantocht, maar voorlopig moeten we het nog doen met hybride. Dat betekent niet dat we nu gaan rijden met een ‘minderwaardige’ EV, helemaal niet. De Ford Transit MHEV is een slimme bestelauto, die helemaal past bij deze tijd.
Eerst even uitleggen: onze testauto is een Mild-Hybrid’ bestelauto. Wat houdt dat Mild-Hybrid precies in? Om eerst maar eens twee misverstanden uit de weg te ruimen: met deze Transit MHEV kun je niet puur op stroom rijden, en je kunt de accu’s ook niet zelf voeden met elektriciteit. Even deze auto aan de stekker leggen kan niet.
Generator
De Ford Transit MHEV heeft in beginsel gewoon een dieselmotor. Een moderne diesel, de EcoBlue 2.0 liter diesel, in ons model goed voor 136 pk. Onder de bijrijdersbank in onze Transit vind je een 48-volt lithium-ion accu. Het MHEV-systeem maakt gebruik van een geïntegreerde starter/generator om energie terug te winnen tijdens het remmen van de auto en slaat deze energie op in de accu. De opgeslagen energie wordt vervolgens gebruikt om de elektrische uitrusting van het voertuig van spanning te voorzien en de motor tijdens normaal rijden en accelereren te ontlasten. MHEV is leverbaar op de Trend-versie van zowel de voorwielaangedreven (die wij rijden) als de achterwielaangedreven Transits. De MHEV-uitvoering gaat altijd gepaard met een handgeschakelde transmissie. Wie MHEV wil rijden kan dat aankruisen als optie. Kosten: slechts 650 euro.
Amerikaans
De Transit MHEV kwam naar onze redactie in de L2H2 specificatie, met een wielbasis van 330 mm. De Transit heeft zeker een eigen gezicht, wat Amerikaans in stijl misschien, maar de auto is dan ook niet alleen bij ons, maar ook aan de andere kant van de oceaan verkrijgbaar. Onze testauto werd nu eindelijk eens geleverd in een vrij normale uitvoering, zonder al te veel opsmuk. Ziet er misschien niet supersexy uit, maar van een zilvergrijs model met wieldoppen kun je je tenminste voorstellen dat-ie bij je voor de deur staat. Aan de buitenzijde is aan niets te zien dat we hier te maken hebben met een hybride auto hebben, of het moet zijn omdat er een naamplaatje met ‘Eco-Hybrid’ op de linkerachterdeur zit.
Goede zit
Het interieur van de Transit EcoHybrid is verzorgd, met veel opbergruimte en een goede ergonomie. Prettig is dat er een goede zit achter het stuur in te stellen is, onder meer door de kantelbare zitting van de stoel. Ook de Transit heeft nu het 8 inch touchscreen met Ford Sync 3 in het dashboard. Het staat fraai rechtop als een tablet. Functionaliteiten als Ford Pass Pro zijn eveneens verkrijgbaar. In de laadruimte vinden we een kleine 10 kuub aan volume. Aan gewicht mag er maar liefst 1488 kilogram mee. Aan de optionele trekhaak kan nog eens 2500 kg aanhangwagen worden gehangen.
Hamvraag; hoe rijdt dat nou, met zo’n MHEV? Het antwoord is eenvoudig: niet heel veel anders dan met een gewone diesel! Aan boord merken we dat het aangenaam stil is. In de stad komt de motor dankzij het start-stop systeem regelmatig tot rust. Bij het wegrijden, wat normaal veel brandstof kost, wordt de diesel ondersteund door de 48V-accu. Ook als we op een stoplicht afrollen merken we dat de diesel er voortijdig mee stopt, om maar zoveel mogelijk brandstof te besparen. Het rijgedrag van de Transit wordt er echter in het geheel niet nadelig door beïnvloed. De elektrische ondersteuning geeft de auto een wat lichtvoetig karakter; je merkt dat er ergens iets een handje meehelpt. Dankzij de elektrische stuurbekrachtiging stuurt de Ford veel lichter dan voorheen.
Volgens de theorieën van Ford moet de MHEV-ondersteuning zo’n drie procent aan brandstof besparen ten opzichte van een Transit enkel op diesel. Tijdens onze testweek scoorden wij een gemiddeld verbruik van 1 liter diesel op 13,3 kilometer. Houden we dat naast de Transit diesel die we in 2018 in onze multitest hadden (1 op 9,5 in de verbruikstest) dan is dat niet drie procent zuiniger, maar meer dan 20 procent! Daarmee is de meerprijs voor de Mild Hybrid toepassing te verwaarlozen, want hij is met een paar tankbeurten terugverdiend. Zeker voor wie veel rijdt is de Transit MHEV dus zeker het overwegen waard.

Specificaties & Metingen
Merk | Ford |
Type | Transit EcoBlue Hybrid |
Motor | 2.0 liter EcoBlue diesel |
Inhoud (cc) | 1995 |
Vermogen (pk) | 136 |
Koppel (Nm/toeren) | 360/nb |
Transmissie | zesgangs, handgeschakeld |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 553 x 247 x 243 |
Wielbasis (cm) | 330 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 295 x 173 x 189 |
Tilhoogte (cm) | 62 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2112 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1488 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 2500 |
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) | 64,7 |
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA) | 65,9 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 9,2 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 5,5 |
Brandstofverbruik (1l/km) | 1 op 13,3 |
Emissieklasse | Euro 6.2 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) | 210 |
Prijs vanaf (€) | 29.900 (incl. MHEV) |
Prijs zoals getest (€) | 34.485 |