
In het voorjaar van 2019 werd de Iveco Daily fors vernieuwd. Toen reden we er al uitgebreid mee in en rond Iveco-thuisbasis Turijn, nu is de Daily in Nederland en kon Bestelautol hem uitgebreid testen.
De Iveco Daily is een bijzondere bestelauto. Altijd geweest, en dat zal ook altijd wel zo blijven. Hij is in de configuratie die wij hier testen een bestelauto, want hij weegt max. 3,5 ton. Maar alles aan deze auto ademt ‘heavy duty’ en eigenlijk ‘vrachtwagen’. Hij heeft met zijn ladderchassis ook meer het karakter van een truck dan van een bestelauto. Hij is gemáákt voor zwaar werk.
Soft
Toch kan zo’n zware jongen ook wel een softe kant hebben. Kijk maar eens naar de voorkant van de nieuwe Daily, met diamantjes in de grille, een randje chroom en fancy dagrijverlichting. En o ja, best hippe 16 inch velgen. Het staat hem prima. De voorzijde is dan ook meteen wat het meest veranderd is aan de Daily. De bumper steekt iets verder naar voren en bestaat uit drie delen. Handig, want dan hoef je bij schade maar een deel te vervangen. Boven de kentekenplaat zien we een zwart kastje, dat dient voor assistentie- en veiligheidssystemen. Aan de rest van de carrosserie is verder niets veranderd. Gebleven is de grote laadruimte, zeker bij deze versie met verhoogd dak en wielbasis van 352 cm. Bij een kijkje in de laadruimte valt ons op dat de achterdeuren volledig open kunnen zwaaien, tot tegen de carrosserie aan. Maar er zit wel verzet in het mechanisme, zodat de deuren niet zomaar kunnen dichtwaaien. Fraai en nuttig is de LED-verlichting, die zijn licht werpt op de lading. Voor het realisme heeft Iveco voor ons een bak met beton van 500 kilo in de laadruimte gezet. Ernaast staat jammer genoeg ook een reservewiel. Het laadvolume bedraagt een ruime 12 kuub, het laadvermogen bedraagt 1165 kg.
Connect
In de cabine (want dat heeft zo’n truck als deze natuurlijk) zien we veel bekends maar ook nieuwe zaken. Gebleven is het dashboard en de goede stoelen, inclusief luchtvering voor de ISRI chauffeursstoel. Ook de vele opbergvakken mogen niet onvermeld blijven. Nieuw is het TFT-display in het instrumentarium, het Hi-Connect multimediasysteem, compleet met 7 inch scherm, TomTom navigatie en Android Auto en Apple Carplay. Ook nieuw is de elektrische handrem, die uitstekend werkt. Blij worden we van de aanblik van de hendel van de 8 traps Hi-Matic. Dat is een automatische transmissie die zeer fijn werkt, merkten we ook deze testweek weer.
Fiat-stuur
Het stuur lijkt klein voor zo’n grote auto als deze en dat klopt: het komt uit de Fiat 500X. Maar het is een mooi, met leer bekleed stuur dat fijn in de hand ligt. Op het stuur vinden we knopjes voor bediening van het menu in het display, telefoon, en de adaptive cruise control (ACC). Achter op het stuur (even zoeken met de vingers) zitten knoppen voor audio en het volume. De Daily heeft tal van assistentie- en veiligheidssystemen. ACC is prettig, maar er is ook Que Assist, handig in files, of Hill Descent Control en natuurlijk ESP. In het interieur zien we ook veel 12V, USB en Aux-aansluitingen. Het geeft dat deze Daily volop connected is, nog veel meer ‘over the air’ trouwens. Deze Daily heeft in zijn dashboard een telematica UTP box zitten, die ervoor zorgt dat we permanent verbonden zijn met Iveco. De fabrikant kan heel veel zien over het voertuig en daardoor adequate service en assistentie verlenen. Of je dat wil is wat anders, je tekent voor ‘Big Brother’ als je een Daily koopt. Voordelen heeft al die connectivity ook. Fleetmanagement is namelijk nog beter mogelijk door onder meer verbindingen met Microsoft en het MyDaily portaal. Het kan heel handig zijn voor kleine bedrijven die toch zicht willen houden op hun auto of kleine vloot. Maar een web-API link naar een eigen fleetmanagementsysteem is ook mogelijk. Vraag bij de dealer vooral wat er mogelijk is!
Truck
De Daily zal wel nooit de belichaming worden van subliem rijden. Hij rijdt als wat-ie is: een kleine truck. Dat is niet denigrerend of negatief bedoeld; de Daily heeft een eigen karakter en dat merk je ook op de weg. Maar voor zo’n grote auto is hij verrassend comfortabel. Wendbaar ook trouwens, waarbij de elektrische stuurbekrachtiging en de nog fijnere City-modus bijzonder fijn zijn voor de chauffeur. De vele veiligheidssystemen, met onder meer AEBS met Citybrake, Crosswind Assist en Proactive Lane Assist geven de chauffeur een veilig gevoel.
Na een week sturen leveren we de Daily weer in, maar niet voor we netjes getankt hebben. Het verbruik komt uit op precies 1 op 11, wat best netjes is voor zo’n grote auto met 500 kg lading. Het Adblue-verbruik is zo laag dat je dat als berijder vrijwel nooit hoeft bij te vullen en het over kan laten aan de dealer. De Daily heeft een flinke stap vooruit gemaakt. Hij is en blijft de meest heavy duty bestelauto die er is, maar onderscheidt zich nu vooral doordat hij digitaal voor de muziek uit loopt.
Specificaties & Metingen
Merk | Iveco |
Type | Daily 35S16A8 V |
Motor | 2.3 liter F1A |
Inhoud (cc) | 2287 |
Vermogen (pk) | 156 |
Koppel (Nm/toeren) | 380/1500 |
Transmissie | Hi Matic 8 traps automaat |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 609 x 205 x 261 |
Wielbasis (cm) | 352 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 363 x 176 x 191 |
Tilhoogte (cm) | 68 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2435 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1165 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 3500 |
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) | 66.2 |
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA) | 67.6 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 11 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 6.7 |
Brandstofverbruik (1l/km) | 1 op 11,0 |
Emissieklasse | Euro 6 BI |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) | 276 |
Prijs vanaf (€) | 22.999 |
Prijs zoals getest (€) | 40.000 |