Bestelautotests

Mercedes-Benz bracht vorig jaar een pick-up op de markt, iets dat het al jaren beloofde maar nu pas inlost, met de hulp van Nissan en Renault. Drie auto’s met éénzelfde basis dus, maar de X-Klasse onderscheidt zich voldoende van zijn broeders.

Nissan heeft de Navara, Renault heeft de Alaskan (al is die nog steeds niet in Nederland aangekomen), en Mercedes-Benz komt als laatste met de X-Klasse. In glimmend zwart staat hij op ons te wachten bij de importeur. De X-Klasse is een pick-up die wereldwijd verkocht zal worden, maar die er Europees uitziet. De carrosserie is stoer vormgegeven, maar blijft ook bescheiden. Hij heeft zeker niet dat pompeuze van Amerikaanse pick-ups. De maten van de X-Klasse zijn dan ook zeker niet XXL: met 534 cm kan hij nog prima in een parkeervak. Het is een midsize pick-up. Dat neemt niet weg dat de X-Klasse er wel imposant uitziet. We trokken er in onze testweek veel bekijks mee. Hij heeft ook echt een eigen gezicht, bijvoorbeeld met de herkenbare grille. Voor de zekerheid laat Mercedes haar eigen naam nog een paar keer terugkomen, onder meer in de laadbak en op de verchroomde sportsbar. Mercedes-Benz drukt, dat moet gezegd worden, duidelijk een eigen stempel op haar pick-up. Zo zijn delen van het onderstel, inclusief de wielbasis en de spoorbreedte en de achterwielophanging aangepast ten opzichte van de Nissan. De transmissies zijn afkomstig uit Stuttgart, ook de optionele 7G-Tronic autonmaat in ons testmodel, de motoren komen van de Renault-Nissan alliantie. Onze X-Klasse was uitgerust  als 250d 4Matic, dat wil zeggen met een 2,3 liter diesel met dubbele turbo’s en 190 pk en als optie inschakelbare vierwielaandrijving.

Verlengd chassis?
Voordat we instappen kijken we even naar de laadbak. Die is vrij standaard: 146 cm lang, 150 breed en 48 cm hoog tot de rand. De X-Klasse weegt in deze uitvoering 2380 kg, en daarom mag er nog 970 kg in de laadbak. Dat is voldoende voor een pick-up. Aan de trekhaak mag maximaal 3.500 kg mee. Vóór de laadbak treffen we achter de twee zijdeuren nog een opbergruimte aan. Die ziet er prima uit en is 75 cm diep en 133 breed. Wie toch liever een achterbank wil, moet nu vast zijn portemonnee pakken. De achterbank is alleen leverbaar met een geel kenteken; dan dien je in totaal dik 53.000 euro aan BTW en BPM bij te lappen. Dat is nog meer dan de totale aanschafprijs van deze auto! Mercedes-Benz heeft desgevraagd nog geen plannen om, net als Nissan, Isuzu en VW dat doen, een verlengd chassis aan te bieden dat inclusief achterbank wel zonder BTW en BPM leverbaar is. Als wij Mercedes waren, gingen we snel eens op de koffie bij Veth in Duiven, want de verlengde versie niet bieden gaat het merk klanten kosten, dat is wel zeker.

Stoelverwarming
Achter het stuur dan maar. Daar valt het zeer moderne dashboard op, met prominent aanwezige  luchtroosters en een multimediascherm als een tablet rechtop in het midden van het dashboard. Het oogt allemaal best luxe voor een bedrijfsauto, en het is zeker comfortabel. De stoelen vonden wij een wat korte zitting hebben, en de zitting is ook best dun. Ze zitten echter wel goed en ook de instap is goed. Ergonomisch zit het bij de X-Klasse goed in elkaar. Je kan overal goed bij vanuit de stoel. In onderste gedeelte van de middenconsole herkennen we wat knoppen uit de Nissan Navara. Wel heel erg Mercedes is de bediening met de hand via de ‘muis’ tussen de stoelen. Spraakbediening is overigens ook mogelijk via Linguatronic. De stoelverwarming was een prettige voorziening op onze X-klasse, die in een Progressive-uitvoering tot ons kwam.

Bodemvrijheid
Rijden met de X is bijzonder comfortabel. Al het werk aan het onderstel betaalt zich wel terug. De diesel is zeker in deze uitvoering krachtig genoeg. De 7G-Tronic werkt er op zich goed mee samen, wel maakt hij in de eerste gang af en toe veel toeren en lijkt hij een beetje zoekende. Het brandstofverbruik is met 1 op 9,4 wel teleurstellend. Het is in ieder geval veel hoger dan we eerder behaalden met dezelfde motor in de Nissan Navara.  Op het asfalt is de X-Klasse erg comfortabel, maar ook in offroad terrein is hij prima te rijden. Zelfs in de Achterhoek wordt het nooit echt ruig, maar Bestelauto had eerder wel de gelegenheid de X-Klasse in Roemenië te rijden. Ook daar bleek  de terreinvaardigheid van de X-Klasse goed voor elkaar. Een punt van aandacht is de bodemvrijheid. Die bleek in Roemenië niet altijd handig bij forse heuvels. De optie van een aangepast onderstel met 20 mm meer bodemvrijheid is dan een aanrader. De op ons model aanwezige treeplanken kun je bij intensief offroad rijden beter achterwege laten.

De X-Klasse Progressive zoals wij hem reden was rijk uitgerust. Dat betekent dat de catalogusprijs van 39.460 euro uiteindelijk uitkwam op een dikke 50 mille. Het is goed even door al die luxe heen te prikken. Ook in de basisuitvoering is deze Mercedes namelijk al een goede aanvulling op het segment.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.