Bestelautotests

Test Mitsubishi L200 Double Cab Van

Iedereen die werk heeft te doen dat naast de gebaande paden ligt, kan baat hebben bij een pick-up. Afgelopen jaar werden veel pick-ups vernieuwd. Een van die nieuwe bedrijfswagens voor in het terrein is de Mitsubishi L200.

De L200, we begrijpen dat hij niet vooraan opgeslagen ligt in uw geheugen. Met precies 17 verkochte exemplaren in Nederland in 2019 is het nu niet meteen een auto die je heel veel tegenkomt onderweg. Dat is in het buitenland wel anders. Over de hele wereld zijn pick-ups veel geliefder dan bij ons, en de L200 (in andere werelddelen heet-ie Triton) is enorm geliefd op de rest van de aardbol. Bestelauto was in 2018 in het Thaise Laem Chabang, waar jaarlijks 184.000 L200’s worden gemaakt, die vervolgens naar 120 landen worden geëxporteerd.

Scherp
In Thailand werd destijds, ten tijde van zijn 40e verjaardag, de vernieuwde L200 gepresenteerd, Die heeft een uiterlijk gekregen dat vele malen spannender is dan dat van de vorige L200. Dan zien we duidelijk als we oog in oog staan met onze testauto. De in White Diamond gespoten Mitsubishi heeft een zeer scherp gesneden front. De motorkap ligt wat hoger, er zijn bredere wielkasten, een grotere grille en nieuwe LED-verlichting. Het design is wat hoekig. Misschien niet ieders smaak, maar het is wel onderscheidend. Stoer zelfs. Maar daar houdt het bij de uiterlijke verandering wel op. De carrosserie is afgezien van die wielkasten gelijk gebleven, en enkel aan de achterzijde vinden we nog nieuwe achterlichtunits. De treeplanken en de 18 inch wielen met BFGoodrich AllTerrain banden geven de L200 een robuust en stoer uiterlijk.

Android
Als we instappen in de L200, is dat een eehh… feest van herkenning, want op wat opsmuk na is er niets veranderd. Het multimediasysteem is voorzien van Apple Carplay en Android Auto, dus de smartphone is prima te bedienen via het touchscreen. Dat laat ook een prima beeld zien van de diverse camera’s, met een 360 graden overzicht erbij. De Instyle-uitvoering van onze testauto zorgt verder voor veel luxe, met leren bekleding en tevens leer op het stuur, pook en delen van het dashboard. De pook is verbonden met een 6 traps automatische transmissie. Ernaast zit de selectieknop voor de diverse standen van de vierwielaandrijving.

Dubbele cabine
De L200 die wij rijden is een Double Cab, maar het is vergeefs zoeken naar een achterbank. Een vierpersoons L200 zou in NL niet voldoen aan de fiscale regels, en Mitsubishi ziet voor ons land niets in een chassis- en carrosserieverlenging om BPM te ontlopen. In plaats daarvan is er achter de voorstoelen een tussenschot gebouwd. Daarachter, op de plek waar normaal de achterbank zit, is nu een extra opbergruimte gebouwd van 92 centimeter diep. De ruimte is toegankelijk via de achterste zijdeuren. Een handige plek om spullen te vervoeren die je liever niet in de laadbak wilt hebben. In die laadbak mag 1100 kg mee. Het laadvolume is in principe oké, ons testmodel heeft een utilitybox achterin, een afsluitbare kist waar in ons geval 6 zandzakken van elk 25 kg in zaten.

Flippers
De zestraps automaat waar we eerder over spraken is gekoppeld aan een 2.2 liter grote turbodieselmotor, goed voor 150 pk en een koppel van 400 Nm. De motor is krachtig genoeg, maar hij moet soms wel veel toeren maken als je wilt accelereren. Dan laat de ClearTec zich ook goed horen. We reden al eerder met de automatische transmissie en ook nu merken we weer dat die heerlijk comfortabel is en een goed paar vormt met de motor. Handig zijn de flippers achter het stuur waarmee je ook handmatig kunt schakelen.

Gearing
Die flippers kun je gebruiken in het terrein, al staat de automaat ook daar zijn mannetje. Op het asfalt is de L200 redelijk comfortabel, maar er zijn concurrenten die het daar beter doen. Ga je van de gebaande paden af, dan heb je aan de L200 echt een goede vriend. Hij is een harde werker pur sang en een terreinauto bij uitstek. Dat komt door zijn ladderchassis en goede ophanging voor en achter, maar ook door alle technische foefjes waar de L200 nu over beschikt. De vierwielaandrijving en hoge en lage gearing zijn eenvoudig in te stellen met de druk- en draaiknop naast de pook. Daarnaast zijn er de rijmodi Gravel, Mud/Snow, Sand of Rock.  Dat is vooral handig als je echt offroad moet, op het gemiddelde Nederlandse bospad kun je makkelijk zonder. Ook Hill Descent Control en het sperdifferentieel achter zijn handig, maar eigenlijk alleen nodig in serieus ruig terrein. Daar presteert de L200 echt goed, hij voelt zich in ruig terrein veel meer thuis dan op het asfalt. Ook handig is de beperkte draaicirkel van 11,8 m. Ook een vermelding waard is de multi-around monitor, een camerasysteem dat 360 graden rondom zichtveld geeft, ook in het terrein. In te schakelen met een knopje op het stuur. De L200 beschikt verder over tal van moderne veiligheidssystemen, zoals Forward Collision Mitigation, Rear Cross Traffic Alert en Blind Spot Warning. Superhandig op onverlichte plattelandswegen: het automatische grootlicht.

Na dik 500 km sturen met de L200 (het merendeel toch op verhard terrein) komen we uit op een verbruik van 1 liter diesel op 9,6 kilometer. Dat is een mooi verbruik voor een 2,2 liter dieselmotor van 150 pk. We zijn echt onder de indruk van de terreincapaciteiten van de L200, maar op het asfalt kennen we comfortabeler pick-ups. Of u dan 40.000 euro neer wilt leggen voor deze L200 of verder wilt shoppen, die keus is aan u.

Specificaties en metingen

MerkMitsubishi
TypeL200 Double Cab Van Instyle
Motor2.2 DI-D ClearTec
Inhoud (cc)2268
Vermogen (pk)150
Koppel (Nm/toeren)400/1750
Transmissie6-traps automaat
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)528 x 182 x 178
Wielbasis (cm)300
Laadruimte lxbxh (cm) 138/95 x 135 x 49
Tilhoogte (cm)87
Eigen gewicht – leeg (kg)2010
Nuttig laadvermogen (kg)1100
Max. aanhangergewicht (kg)3150
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBa)62,8
Geluidsniveau bij 130 km/h (dBa)68,9
Acceleratie 0-80 km/h (sec)9,4
Acceleratie 80-130 km/h (sec)16,2
Brandstofverbruik (1l/km9,6
EmissieklasseEuro 6d TEMP
CO2-uitstoot WLTP (gr/km)206
Prijs vanaf (euro)36.990
Prijs zoals getest (euro)40.881

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.