
De introductie van de Volkswagen Caddy ging vorig jaar gepaard met forse hinder door de COVID-19 pandemie. Wonderlijk genoeg konden we in 2020 al tweemaal kennis maken met Volkswagen nieuwste bestelauto; nu is het tijd voor de eerste serieuze test.
Waar de laatste generatie Caddy voortborduurde op een eerder ontwerp, is de vijfde generatie Caddy echt nieuw. “De nieuwe Caddy staat net als de nieuwste VW Golf op het MQB-platform en dat zorgde ervoor dat we de Caddy een volledig nieuw design konden geven”, vertelde VW-designer Albert Kirzinger al bij de introductie aan ons. Dat nieuwe design is echt goed zichtbaar en het leuke is dat er ook diverse gelijkenissen te vinden zijn met de ID.3 elektrische personenauto. In de vrijwel dichte grille bijvoorbeeld, maar ook in de honingraatstructuur in het gedeelte onder de grille. De nieuwe Caddy heeft een scherp gesneden carrosserie, wat nog versterkt wordt door de LED-koplampunits. De units voor de LED-achterlichten verdienen een designprijs op zich: echt prachtig! De Caddy is in lengte 9 centimeter gegroeid, de wielbasis is 8 cm gegroeid. Ons als 1st Edition luxe uitgevoerde testmodel heeft fraai lichtmetaal en een prachtige lakkleur, genaamd Starlight Blue metallic.
Display
Ook het interieur van de Caddy is volledig vernieuwd. We zien al bij het instappen veel bergruimte op het dashboard, en een documentenvak tegen het dak aan. Het stuurwiel herkennen we uit andere VW’s, maar het instrumentarium is in deze versie helemaal nieuw en digitaal. In het dashboard zit ook een 10 inch scherm wat zo geplaatst is dat het optisch naadloos aansluit op het instrumentendisplay. Beide schermen zijn naar wens in te stellen. Het dashboarddisplay werkt net als een smartphone met icoontjes die je naar wens kunt rangschikken. Veel functies in de auto zijn met dit digitale display te bedienen. Dat betekent soms even swipen voordat je ergens bent, maar het went snel. Klimaatcontrole, assistentiesystemen en de parkeerhulp hebben aparte knoppen gekregen. Apart is ook het lichtcluster aan de linkerkant van het stuur, in het dashboard. Tegen het tussenschot vinden we een volwaardig 230V stopcontact. De stoelen in de Caddy zijn voorzien van AGR Ergocomfort, wat veel comfort en ondersteuning levert. In de middenconsole kan de bestuurder de DSG7-transmissie nu bedienen met een miniem maar effectief knuppeltje. Een startknop is ook voldoende. Handig is de draadloze oplader voor de smartphone, inclusief een afsluitklepje zodat je niet tijdens het rijden op het scherm kan kijken. Slim! De gebruikte materialen op het dashboard en deuren doen weinig verfijnd aan, beetje categorie hard plastic. Maar het zit wel goed in elkaar gebouwd en lijkt robuust en duurzaam genoeg voor een lang leven hard werken.












Iets gegroeid
Iets minder spannend is de laadruimte. Hij is goed toegankelijk door de achterdeuren en zijschuifdeur. Het laadvolume is een klein beetje gegroeid ten opzichte van de vorige versie. Tijdens een eerdere rijsessie vonden we uit dat er nu twee europallets achter elkaar in de laadruimte kunnen. Het laadvermogen is met 720 kg min of meer hetzelfde gebleven. De Caddy weegt in totaal zelf rijklaar al 1530 kg. Aan de optionele trekhaak mag 1500 kg hangen. Een pluim verdient VW voor de fijne LED-verlichting in de laadruimte. Ook in de cabine is er sprake van goede LED-verlichting.
Twin dosing
Onder de motorkap zien we nog gewoon een dieselmotor liggen, net als vroeger. Een tweeliter commonrail diesel, maar wel met een dubbele SCR-katalysator. Met dit ‘Twin Dosing’ wordt er tweemaal AdBlue ingespoten en dat moet volgens VW de NOx-uitstoot tot een minimum terugbrengen. De TDI presteert netjes en communiceert uitstekend met de DSG7-automaat. Het verbruik is, zeker gezien het aantal snelwegkilometers dat wij reden, best netjes. De auto zelf is heel stil. De Caddy zit vol met assistentiesystemen, waarbij we Lane Assist en ACC met Stop&Go functie het handigst vinden. Dat systeem laat auto’s voor je volgen zonder dat je zelf gas of rem aanraakt. De Caddy stopt zelfs automatisch als je voorganger dat doet bij een stoplicht en volgt hem feilloos door een flauwe bocht of over een rotonde. Wie vaak met een aanhanger rijdt, moet ook zeker Trailer Assist overwegen. Tijdens het rijden valt het fijne dodehoeksysteem op, met een subtiel lampje aan de binnenkant van de buitenspiegels.
Stabiel
Over rijden gesproken: het meest onder de indruk in de Caddy zijn we van zijn rij-eigenschappen. Het zal zeker veroorzaakt worden door het MQB-platform en ook door de nieuw ontwikkelde achterwielophanging komen: de nieuwe Caddy heeft een werkelijk subliem weggedrag. Het onderstel zorgt voor een zeer comfortabele rit. De bochtenstabiliteit is erg goed. Soms willen bestelauto’s weleens gaan hangen in de bochten, maar de Caddy is uiterst koersvast en stabiel. Na deze test willen we niets liever dan de Caddy vergelijken met zijn concurrenten in een multitest, maar misschien wachten we nog even op de nieuwe Renault Kangoo.
De nieuwe Volkswagen Caddy is leverbaar vanaf 14.700 euro. Dat is echt de beginprijs. Voor onze fraai uitgedoste testauto betaal je in totaal 27.590 euro. Dat is fors meer dan de basisprijs, maar daarvoor krijg je dan ook een heel goede bestelauto, die in zijn vijfde generatie zeer verbeterd en daarmee weer helemaal bij de tijd is.

Specificaties & Metingen
Merk | Volkswagen |
Type | Caddy Cargo |
Motor | 2.0 TDI diesel |
Inhoud (cc) | 1968 |
Vermogen (pk) | 123 |
Koppel (Nm/toeren) | 320/nb |
Transmissie | DSG-7 automaat |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 450 x 186 x 186 |
Wielbasis (cm) | 276 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 180 x 151 x 123 |
Tilhoogte (cm) | 58 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 1530 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 720 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 1500 |
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) | 64,5 |
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA) | 68,5 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 7,3 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 4,9 |
Brandstofverbruik (1l/km) | 1 op 17,5 |
Emissieklasse | Euro 6 d |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) | 137 |
Prijs vanaf (€) | 20.650 |
Prijs zoals getest (€) | 27.590 |

ik vind het een mooie en praktische auto, ik weet niet of de inwendige maten ook groter zijn dan de huidige caddy ??
Heb zelf sinds een jaar een vrijwel identieke Caddy alleen dan op benzine. Ik heb eigenlijk vanaf het begin allerlei electrische storingen. Van het niet werken van dodehoeksignalering, het niet branden van consoleverlichting, foute signaleringen via WE app. Compleet wegvallen info scherm etc. Allemaal electrische storingen die geheel onverwachts voordoen. Nu heb ik met een aantal automonteurs van andere merken gesproken. Deze weten te vertellen dat de nieuwe Caddy veel problemen kent. Er wordt zelfs gezegd er goed aan te doen momenteel geen nieuwe Volkswagen bestelwagen te kopen. Mijn vraag aan jullie , is hier jullie iets over bekend? Kunnen jullie mij hierover informeren.