De markt voor bestelauto’s wordt er niet overzichtelijker op. Zo is Toyota nu echt terug op de markt voor eentonners met de ProAce, maar doet dat hand in hand met PSA. Het is zoeken naar de verschillen, zo blijkt als Bestelauto de ProAce test.
Toyota werkt natuurlijk al langer samen met de PSA Group, waar Citroën en Peugeot onder vallen. Dat resulteerde in 2013 in de eerste Toyota ProAce, die echter veel te lang na de Citroën Jumpy en Peugeot Expert werd geïntroduceerd om nog indruk te kunnen maken. Hij leek meer bedoeld als vingeroefening voor een samenwerking in de toekomst. Die toekomst is nu aangebroken, met de introductie van de ProAce in 2016, hetzelfde jaar als de Citroën Jumpy en de Peugeot Expert. Vanaf dit voorjaar rolt de Toyota Proace van de band, en dat is dan dezelfde band als waar ook de Citroën en Peugeot vanaf rollen, die van de SevelNord fabriek in Valenciennes.















Eigen look
Het gaat bij een bestelauto natuurlijk nooit primair om het design, maar een leuk smoeltje is wel meegenomen. Dan ben je bij de Toyota ProAce niet aan het verkeerde adres. PSA en Toyota hebben besloten om alle drie de auto’s een eigen look te geven aan de voorzijde. Toyota heeft ervoor gekozen te gaan voor een grille en koplampen die overeenstemt met andere modellen in de Toyota familie. Ook een lichtgrijzen module in de onderbumper draagt bij aan een stoere look voor de ProAce, die echt een eigen, onderscheidend gezicht heeft. Als we nog een rondje lopen om de ProAce zien we maar weinig wat hem apart zet van de PSA-tweeling. De wieldoppen geven de auto een beetje cachet, aan de achterzijde maken enkel een groot Toyota-logo en de typenaam ProAce het onderscheid. De bruine lakkleur is misschien niet ieders smaak, opvallend is hij wel in de verder voornamelijk witte Nederlandse bestelautovloot. Weer aangekomen bij de voorzijde kijken we nog we even onder de smalle motorkap. Daar ligt de 1.6 D-4D dieselmotor, goed voor 115 pk. Ook deze motor is afkomstig van PSA. Daar doen de merken allemaal niet moeilijk over, want de drie logo’s van de automerken staan prominent naast elkaar op diverse onderdelen.
Keyless
Instappen in de ProaAce gaat eenvoudig. Dankzij het keyless entry systeem hou je de sleutel in de zak en gaat de auto van het slot als je in de buurt komt. Het interieur van de Toyota verrast. Niet zozeer omdat dat anders is dan bij de andere twee bestellers, maar omdat het zo goed en doordacht in elkaar zit. Er zijn grote deurvakken, een wat hoog maar goed overzichtelijk dashboard en best veel opbergruimte. Naast de bestuurdersstoel staat een gewone passagiersstoel. Niet het bankje waar PSA altijd zo trots op is, maar waar je niet met zijn tweeën goed op kunt zitten. De stoelen zitten uitstekend, ze hebben een lange zitting die de bovenbenen goed ondersteunen. Het stuur ligt goed in de hand, de pook van de zesversnellingsbak staat dichtbij. Mooi en handig is het multimedia navigatiesysteem. Voor de kenner is dit systeem en ook het instrumentencluster wel heel herkenbaar als ‘made in France’, maar daar wen je vast aan.
1000 kg
Als we nog even de laadruimte checken, zien we dat er zowaar twee schuifdeuren in de ProAce. Een optie natuurlijk, maar wel handig in sommige toepassingen. De laadlengte is met een kleine 2,5 meter in orde. De breedte is met 159 cm wat minder dan bij andere eentonners in dit segment. Het laadvolume komt in dezeWorker-versie uit op 5,2 kuub. Meer kan met een Long Worker, minder kan ook met de slimme Compact, die tegen het segment van de VW Caddy Maxi aanschurkt. Het laadvermogen bedraagt bij deze Toyota iets meer dan 1000 kg. Dat is op zich al goed, maar het is uit te breiden tot 1400 kg als je de 2.0 liter motor bestelt. Een overweging waard voor wie meer dan een ton wil laden. Het slimme Smart Cargo doorlaadluik vinden we niet in onze testauto; het is optioneel.
Vriend
Al rijdend ontpopt de Toyota zich al snel tot allemansvriend. Met lading achterin ligt hij erg stabiel op de weg, zonder voel je hem af en toe wat zoeken. Maar dan nog rijdt de Proace gelijk een personenauto, met een weggedrag waar je je zeker bij voelt. De acceleratie van de diesel is oké, het verbruik is ook binnen de perken. De ProAce Worker is er vanaf 17.945 euro en dat is een concurrerende prijs. Goed om te weten, en onderscheidend, is dat Toyota drie jaar fabrieksgarantie geeft en op elke van de 106 Toyota verkooppunten in Nederland een speciale persoon heeft, een bedrijfswagen ‘Champion’, die gespecialiseerd is in de sales, aftersales en finance van Toyota bedrijfswagens.