Nieuws

Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de komende vijf jaar een of meer elektrische bestelauto’s aan te schaffen. Dat stelt ondernemersorganisatie Evofenedex na onderzoek.

Door Martijn Altenburg, Susanne Balm, Walther Ploos van Amstel, onderzoeksteam e-mobility in stadslogistiek, Hogeschool van Amsterdam

De ondernemers stellen wel de nodig voorwaarden. De gebruikskosten mogen niet hoger zijn, de actieradius en de laadruimte moeten gelijk zijn aan de vertrouwde diesel bestelauto en de overheid moet zorgen voor voldoende laadpunten. Dat is een stevige bijsluiter bij het rapport van Evofenedex. De ondernemers willen dus wel als het ze niks extra kost en ze er geen moeite voor hoeven doen. Zo eenvoudig ligt dat niet. De bedrijfsvoering moet totaal anders wanneer je begint met elektrisch vervoer.

Met de korte actieradius en noodzakelijke oplaadtijd is een andere transportplanning nodig. De chauffeur speelt, nog meer dan bij diesel, een grote bij het ‘brandstofverbruik’. De rijstijl en keuze voor wegen (bijvoorbeeld snelwegen) bepalen ook de hoe groot de actieradius in de praktijk is. De nieuwe voertuigen hebben boordcomputers die de voertuigprestaties, de status van de rit, de accu en de rijstijl van de chauffeur monitoren. Hoe ga je straks de chauffeurs aansturen op het rijgedrag?

Diesel is op elke straathoek te koop met overal eenzelfde prijs per liter. Bij stroom is dat anders. De prijzen aan de paal lopen sterk uiteen, zeker als je ook nog snel wilt laden. Stroom is echt niet gratis. Veel bestelauto’s worden onderweg of bij de medewerker voor de deur opgeladen, maar ook op de zaak.

Zomaar even het voertuig aan de oplader hangen is niet verstandig. Het opladen van voertuigen betekent een zware belasting voor het netwerk, zeker bij snelladen. Dan loopt de stroomrekening ook snel op. Naast in de eigen laadinfrastructuur zijn ook investeringen nodig in smart charging; hoe verdeel je het laden van de voertuigen over de hele nacht? Interessant zijn de mogelijke voor eigen energieopwekking met zonnepanelen. Voor de aanbieders van energie liggen hier kansen om nieuwe energiediensten aan te bieden.

De bestelautodealers zijn ook niet klaar voor MKB-markt. Ze benaderen de markt nog teveel vanuit het oude, traditionele perspectief van verkoop of financial lease. De ondernemer heeft behoefte aan een perspectief dat beschikbaar, betaalbaar en betrouwbaar is.

De belangrijkste vraag is waarom je eigenlijk nog een bestelauto neemt. Bij binnenstedelijke bouwlogistiek is steeds vaker de eis dat personeel met het openbaar vervoer komt. Hoe ga je dan in samenwerking met leveranciers, logistieke dienstverleners en groothandel de bevoorrading regelen? Andere bedrijven denken juist na over de inzet van lichte elektrische voertuigen. Er zijn al geslaagde voorbeelden bij pakketbezorging en servicelogistiek met vrachtfietsen. En, weer anderen denken na of ze niet juist zwaardere voertuigen voor de bezorging in kunnen zetten door betere afspraken te maken met klanten.

Juist met het grote tekort aan chauffeurs is de overgang van diesel naar elekrtische voertuigen een goed moment om nog eens fundamenteel na te denken over het transportnetwerk en de eigen bedrijfsvoering. Een-op-een vervangen is geen goed idee; kan het ook anders? En, kan het minder voertuigen?

Niet voor alle ondernemers zal de transitie van diesel naar elektrisch pijnloos gaan. Het is bloed, zweet en tranen. Maar, doe je niks, dan kom je straks niet meer bij je klanten… dat is toch ook geen plezierig vooruitzicht? Leer snel door nu al te investeren in elektrisch vervoer. Wacht zeker niet af tot 2025!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.