Pagina 10 van: Bestelauto nr. 1 – 2013

Commentaar in het testrapport van
Euro NCAP: “Het passagierscomparti-
ment bleef stabiel bij de frontale
botsingproef. De dummies (botsproef-
poppen) lieten een goede bescherming
zien van de knieën en de dijbenen. De
Transit Custom scoorde maximale
punten bij de zijdelingse impact met
een goede bescherming van alle li-
chaamsdelen.” Het is dan ook de eer-
ste Transit die uitgerust is met een
verbeterd veiligheidssysteem met gor-
dijnairbags voor de inzittenden op de
voorstoelen, naast de bestuurder- en
passagierairbags en de in de stoel be-
vestigde zij-airbags. Ook de activering
van de airbags is nauwkeuriger en
beter gecontroleerd dankzij een extra
crashsensor die in de buurt van de
voorgrille is geplaatst. De crashsensor
werkt in combinatie met de airbag-
sensor die zich nu in het midden van
het voertuig bevindt, onder de cabine-
vloer. Net als in de nieuwste personen-
auto’s van Ford, is nu ook in de
Transit Custom een niet-axiale stuur-
kolom bevestigd die de belasting op
het hoofd en de borst van de inzit-
tende helpt reduceren in het geval
van een frontale botsing met hoge
snelheid. Alle stoelen in de Transit
Custom zijn bevestigd met integrale
driepunts schoot- en schouderstoel-
gordels, met standaard gordelspan-
ners en spankrachtbegrenzers op de
buitenste voorstoelen.
10 bestelauto nr. 1 – 2013
Vijf sterren Euro NCAP voor Transit Custom
Veiligheid troef voor
bedrijfswagens
Dat personenwagens tegenwoordig vijf sterren halen voor de Euro NCAP is heel normaal, maar de
meeste moderne bestelauto’s blijven achter met maximaal twee tot drie sterren. Behalve bij Ford,
want de nieuwe Ford Transit Custom behaalde in 2012 als eerste in zijn klasse vijf sterren. Ford zet
daarmee nieuwe maatstaven op het gebied van veiligheid bij bedrijfswagens.
Veiligheid is tegenwoordig een issue,
ook bij bedrijfsvoertuigen. Dat is hard
nodig; een kijkje op de website van de
Euro NCAP leert dat het merendeel
van de bedrijfsvoertuigen matig scoort
met maximaal twee tot drie sterren.
Ford laat met de nieuwe Transit
Custom zien dat ook een bestelauto
veilig kan zijn. In de ontwerpfase van
de nieuwe Transit Custom is veel aan-
dacht besteed aan veiligheid voor
zowel de chauffeur als voor de passa-
giers, maar ook voor een goede be-
scherming voor voetgangers. Dat re-
sulteerde in een score van 77 procent
in de nieuwe Euro NCAP botsproeven
voor bedrijfsvoertuigen. De bescher-
ming van volwassenen is 84 procent,
die van kinderen zelfs 90 procent, van
voetgangers 48 procent en op het ge-
bied van veiligheidsvoorzieningen
71 procent. Goed voor vijf sterren dus.
Boriumstaal
Ford behaalde dit positieve resultaat
onder meer door gebruik te maken
van het sterke materiaal boriumstaal.
De nieuwe carrosserie is voor 40 pro-
cent opgebouwd uit hogesterkte en
ultrahogesterkte staalsoorten, een
trend die we ook zien bij personen-
wagens. Bijkomend voordeel van deze
sterke staalsoorten is dat ze lichter
zijn. De carrosserie is dus sterker en
lichter. De Ford-engineers hebben het
borium-staal vooral toegepast in de A-
stijlen, de B-stijlen en in structuur-
onderdelen onder de cabinevloer. Om
het ontwerp van de carrosseriecrash-
structuur te optimaliseren, voerden
engineers van Ford meer dan 4.500
zeer gedetailleerde computersimula-
ties uit van de volledige carrosseriebe-
huizing. Hierbij werden alle
belangrijke crashmogelijkheden nage-
bootst. Daarna werden dertig echte
crashtests uitgevoerd met het com-
plete voertuig.
Gordijnairbags
Ford besteedde veel aandacht aan de
bescherming van de inzittenden.
De nieuwe Ford Transit Custom behaalde
in 2012 als eerste in zijn klasse vijf ster-
ren bij de Euro NCAP crashtest.
Trailer Sway Control is een systeem dat slingerende aanhangwagens weer in het gareel krijgt.
10-11_TransitCustomEuroNcapESP.indd 10 20-02-13 11:10