15 bestelauto nr.1 – 2013
TEST
Specificaties en metingen
Merk Ford
Type Transit Custom L2H1 2.2 TDCi
Motor 2.2 l commonrail diesel
Inhoud (cc) 2.198
Vermogen (pk) 125
Koppel (Nm/toeren) 350/1.450
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 534 x 199 x 200
Wielbasis (cm) 330
Laadruimte lxbxh (cm) 283 x 169 x 139
Tilhoogte (cm) 55
Eigen gewicht (kg) 1.957
Nuttig laadvermogen (kg) 943
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 2.500
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA) 64,8/70,6
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 11,5
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 12,3
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1 op 13,1
CO2-uitstoot (gr/km) 183
Aanschafprijs basismodel (€) 25.350,-
Prijs zoals getest (€) 27.750,-
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW
Het interieur is stijlvol en helemaal van deze tijd. Achter het stuur zit een groot opbergvak met 12V- en Aux/USB-
aansluiting.
Het laadvolume van de Transit Custom L2 ligt rond de 6,8 kuub.
Ook aan de achterzijde ziet de Transit Custom er eigentijds uit.
Het luik in het tussenschot biedt extra laadlengte. De laadvloer heeft een handig op-
staand randje.
Ford heeft gedacht aan de-
tails, zoals een klein rubber
randje waar de smartphone
achter kan staan.
De standaard ECO-stand kan ook worden uitgeschakeld.
de topsnelheid is dan begrensd op 110 km/u. Wie
harder wil op de snelweg, moet de knop links op het
dashboard even omzetten. Ook met al deze duur-
zame middelen is de motor van de Transit Custom
fel genoeg en heeft hij met 350 Nm koppel vol-
doende trekkracht. Het verbruik kwam in het natte
winterweer uit op 1 op 13.
Luik
De laadruimte is toegankelijk via twee achterdeuren
en een zijschuifdeur rechts. De laadlengte is een
aangename 283 cm. Voor extra lange goederen kan
in het tussenschot een luik worden opengeklapt,
waarna 65 cm extra laadlengte onder de rechter-
bank beschikbaar is. Die ruimte kan overigens ook
worden bereikt door in de cabine de zitting van de
stoelen omhoog te klappen. Die kan dus ook ge-
bruikt worden om spullen op te bergen die uit het
zicht moeten blijven. Onze laadruimte was volledig
afgetimmerd en voorzien van vier felle LED-lampen.
Die zijn tegen een meerprijs van 100 euro verkrijg-
baar, maar maken werken in de nog duistere mor-
gen erg aangenaam. Het laadvermogen van ons
2,9-tons model bedraagt 943 kg.
De wielophanging en de besturing zijn nauwkeuri-
ger dan voorheen afgesteld. Ook de torsiestijfheid is
toegenomen met 37 procent, en dat alles komt het
rijgedrag van de Transit Custom zeer ten goede. Hij
rijdt echt als een personenauto, en dat zorgt er
mede voor dat de Ford Transit Custom zonder over-
drijven als de nieuwe maatstaf in dit segment kan
worden gezien.
Arjan Velthoven
Foto’s: Jan Lieftink
12-13-14-15_TestTransitCustom.indd 15 20-02-13 09:23