Pagina 29 van: Bestelauto nr. 1 – 2013

29 bestelauto nr. 1 – 2013
TECHNIEK
montage. Het inbouwen van extra
aansluitpunten op de brandstoftank
voor bijvoorbeeld een additionele ver-
warming is ook een mogelijkheid. In-
gebouwde extra stroomverbruikers
functioneren beter met een SVO
Heavy Duty dynamo. Maar ook aan-
passingen aan het chassis of de body
voor speciale toepassingen kunnen al
op de band worden doorgevoerd.
Zowel de bouwer als de klant weten
dan voor 100 procent zeker dat de ge-
plande aanpassing veilig is en geen
problemen gaat geven.
Een ander belangrijk voordeel is dat
er geen nodeloze vertragingen ont-
staan. De tijd dat Ford zijn auto’s in
elke kleur verkocht zolang dat maar
zwart was, ligt lang achter ons. Maar
waar bijvoorbeeld een Ford Transit in
de standaard specificatie in elf kleu-
ren leverbaar is, zijn dat er via SVO
wel meer dan 100! Zo kan de klant de
auto direct in zijn juiste bedrijfskleur
bestellen en hoeft hij eenmaal bij de
dealer niet eerst weer overgespoten te
worden. Dat scheelt tijd, kosten en
het is beter voor het milieu.
Europabrede kennis
De kennis en mogelijkheden binnen
SVO zijn ontwikkeld voor fleetowners
in heel veel landen. Denk daarbij aan
politie, telecombedrijven, gasmaat-
schappijen en andere grote afnemers
die speciale eisen stellen aan hun
vloot. Door die grote verscheidenheid
aan eisen heeft Ford een enorme data-
base aan kennis ontwikkeld. Veel van
die bepaalde aanpassingen zijn oor-
spronkelijk ontworpen vanuit een
vraag van een partij buiten ons land
en daarom hier minder of niet be-
kend. SVO doorbreekt die beperking,
omdat alle technische oplossingen
goed geborgd zijn en dus ter beschik-
king staan voor heel Europa. Dat voor-
komt dat bedrijven letterlijk opnieuw
het wiel moeten uitvinden voor iets
wat elders allang bestaat. Door deze
geïntegreerde aanpak en het feit dat
deze specials op de band gebouwd
worden, biedt SVO klanten de moge-
lijkheid om aanpassingen ook in
kleine batches te orderen. Veel extra’s
kunnen zelfs ook voor één auto be-
steld worden.
Ford Special Vehicle Options
Meer dan in de brochure
staat, 100 procent Ford
communicatie via een CANbussys-
teem geregeld wordt. Daardoor kan
een ombouwer steeds minder wille-
keurig een gat boren of een elektri-
sche aansluiting maken als er in een
later stadium nog iets extra’s aan de
auto moet worden toegevoegd. SVO
biedt daarop het antwoord voor zowel
eindgebruikers, carrosseriebouwers
en opbouwspecialisten. Zo kunnen
aanpassingen in de bekabeling voor
bijvoorbeeld zwaailichten of additio-
nele verlichting al bij de bouw worden
meegenomen. Het enige dat de bou-
wer later nog hoeft te doen is precies
de plaats van het (zwaai)licht te bepa-
len en die aan te sluiten op de voor-
Een bijzondere lakkleur voor uw Transit Custom? Meer dan 100 speciale kleuren zijn af-fabriek leverbaar.
Een strooiauto en sneeuwschuiver in één. Het Britse bedrijf Gritit bestelde via SVO deze Fords Ranger.
Maar soms biedt zelfs SVO geen uit-
komst. Sommige ondernemers heb-
ben behoefte aan een BE-bedrijfswa-
genconcept dat hen in staat stelt met
een rijbewijs BE-concept het optimale
aan laadvermogen of volume te halen.
Een goed voorbeeld daarvan zijn de
voertuigconversies van servicepartner
Ford Hofpoel. Die heeft naast veel ex-
pertise op het gebied van hulp- en
luchtvering ook een aantal speciale
voertuigconcepten. Dat gaat van de
BE-trekker/trailer, Boxline opbouwen
voor volume en lagevloeroplossingen,
kippers en Flexline kortkoppel opleg-
gers. Al die modellen zijn samen met
Ford ontwikkeld, zodat de fabriek er
voor 100 procent achter staat. Dat
geeft de klant de garantie dat hij
krijgt waarvoor hij getekend heeft
met behoud van garantie en gebruik
van de juiste onderdelen. De Ford Hof-
poel conversies combineren zo het
maximale laadvermogen en/of volume
met de zekerheid dat het voertuig
doet wat het moet doen en volkomen
legaal is waar het gaat om laadvermo-
gen en inrichting.
Accessoires
Naast de originele Ford accessoires
hebben veel ZZP-ers en bedrijven in
het mkb ook belangstelling voor
merkartikelen om hun voertuig te
customizen. Dat zijn aanpassingen als
sidebars, roofracks met of zonder lad-
derrol of een andere kleur lederen in-
terieur of lichtmetalen velgen dan
Ford zelf biedt. Ford Nederland heeft
ook voor die ondernemers een brede
keus aan toepassingen. Het voordeel
daarbij is dat de kwaliteit onberispe-
lijk is en de dealer weet hoe hij het op
de juiste manier aan de auto moet be-
vestigen. En anders verkort hij de door-
looptijd met het ‘ship to’ systeem: dan
gaat de auto vanuit de fabriek direct
naar de voertuigombouwer om daar
van de bestelde extra’s voorzien te
worden voor hij bij hem komt. Zo is
geen enkele Ford bedrijfswagen het-
zelfde maar hebben ze toch allemaal
één ding gemeen: de garantie dat het
merk er voor 100 procent achter
staat.
Bert Roozendaal
28-29_specialvehicleoptions_Bestelauto 01 special.indd 29 21-02-13 08:43