Pagina 10 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

10 bestelauto nr. 1 – 2014
Is dat erg of alleen ergerlijk?
Utrecht weert oude bestel-
auto’s uit de binnenstad
Hoeveel hinder heeft
het bedrijfsleven nu
écht als Utrecht als
enige stad in Neder-
land volgend jaar het
centrum sluit voor
oude bestelauto’s? Met
die vraag ging Bestel-
auto op onderzoek.
Uitkomst: nauwelijks.
Binnen de milieuzone
treft dit slechts 68
eigenaren van bestel-
wagens. Heeft het dan
wel zin daar zoveel
geld en energie in te
steken?
De laatste weken was er weer ophef
over de al langer bestaande plannen
van grote steden om het gebruik van
oude voertuigen in de stad te ontmoe-
digen of zelfs te weren. Volgens bij-
voorbeeld het AD zou er tonnen
subsidie over de balk gesmeten wor-
Veel bestelwagens komen van buiten de stad. Daarom is het effect van de maatregel groter dan alleen het effect van die 68 te oude
bestelwagens die binnen de milieuzone geregistreerd staan.
Programmamanager luchtkwaliteit Ber-
tien Oude Groote Beverborg: “Utrechters
hebben recht op schone lucht.”
De eigenaar van deze Renault uit 2000 mag volgend jaar niet meer de stad in. Hij krijgt wel een slooppremie van 750 euro die hij nog
met 250 euro kan verhogen door 1 juli aanstaande een nieuwe auto te kopen. Hij krijgt geen aanschafsubsidie omdat die alleen voor
zware bestelauto’s geldt. Wel krijgt hij van het Rijk een bijdrage die kan oplopen tot 5.000 euro als hij een elektrische Kangoo koopt.
den. De krant klaagt dat ondanks dat
extra geld de luchtkwaliteitsdoelstel-
lingen nog steeds niet gehaald zouden
worden. Er is ook kritiek omdat de be-
trokken voertuigeigenaren ‘verwend’
zouden worden met tot maar liefst
9.000 euro aan gemeenschapsgeld. Die
negen mille klopt. Zeker in Utrecht,
dat per 1 januari 2015 actief auto’s
gaat weren. Daar kunnen onderne-
mers met oude auto’s de milieuzone
niet meer in en krijgen ze met kosten
te maken. De subsidieregeling is ruim.
Maar gezien de eisen lijkt er van ver-
wennen geen sprake. Misschien dat
daarom de reacties vanuit het
Utrechtse bedrijfsleven zelfs gematigd
positief zijn. Als er al ergernis is, komt
dat omdat Utrecht als enige in Neder-
land zo ver gaat. Daar heeft het be-
‘Utrecht negatief in het nieuws’
Thom Broekman, voorzitter van de vereniging Utrechtse binnenstadondernemers, vindt het niet erg
dat Utrecht dertien jaar oude bestelwagens uit de milieuzone gaat weren. “Vanuit het Maatschappe-
lijk Verantwoord Ondernemen juich ik dat toe. Waar ik wel de pest over heb, is dat het weer alleen
Utrecht is dat zo de publiciteit zoekt. Typisch weer iets voor zo’n Groen Linkse wethouder die nog
nét voor de verkiezingen de lokale bewoners probeert te paaien. In de praktijk zijn er maar heel wei-
nig ondernemers die nog met een 13 jaar oude of oudere bestelwagen werken. Ergerlijk vind ik dat
deze maatregelen niet op Europees niveau genomen worden, zodat je een eerlijk krachtenveld
krijgt. Nu is het alleen weer Utrecht dat zo veel vooral negatieve publiciteit over de binnenstad af-
roept. Dat is wat de binnenstadondernemer écht raakt. Niet die paar busjes.”
Meneer Van Hees komt uit Amsterdam. Met zijn voertuig uit 2005 mag hij ook volgend
jaar toch nog Utrecht binnen. Mogelijk scherpt Utrecht volgend jaar de eisen toch nog
verder aan tot en met Euro 3.
10-11-12_nieuws.indd 10 01-04-14 15:37