Pagina 22 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

Maakt de nieuwe Ford Transit Con-
nect, tevens International Van of the
Year 2014, zijn titel waar en is deze
nieuwkomer een bedrijfseconomisch
verantwoorde investering? Daar draait
het om in deze multitest. Een harde
dobber, zeker tegenover de goed ver-
kopende Volkswagen Caddy. Kijken
we naar de motoren en het verbruik,
dan is de Transit Connect absoluut bij
de tijd. De 1.6 TDCi levert het meeste
vermogen en koppel, heeft de minste
CO2-uitstoot en is het zuinigste van
dit vijftal. Ook de Caddy is zuinig, on-
danks dat de testauto geen Bluemo-
tion-uitvoering is en dus niet beschikt
over een start-stopsysteem. Dat de
Volkswagen gedateerd is, merk je pas
als je overstapt van de Caddy naar de
Transit Connect. De stoelen van de
Ford zitten beter, geven een goede
steun en het gehele interieur ademt
luxe en comfort uit. Ook rijdt de Tran-
sit Connect soepel en comfortabel en
vergeet je soms dat je met een be-
drijfswagen onderweg bent.
Wie met zijn compacte bestelauto
vaak met zware lading onderweg is,
kan beter voor de Volkswagen of de
Opel kiezen. Deze twee hebben het
hoogste laadvermogen, waarbij de
Volkswagen ook een flinke aanhanger
mag meenemen. Daarin blijven de
overige kandidaten achter, maar je
kunt je afvragen hoeveel ondernemers
een compacte bestelauto gebruiken
om zware vrachten mee te vervoeren.
Bij de Opel is het sowieso de vraag hoe
deze presteert met zware belading. De
1.3 CDTi motor is onder de 2.000
omw./min. nog niet echt wakker en op
Conclusie
de snelweg moet de kleine motor hard
werken om vooruit te komen. Qua
laadvolume en interieur van de cabine
scoort de Opel wel goed.
De twee Franse deelnemers aan deze
test, de Citroën Berlingo en de Renault
Kangoo Express, beschikken over de-
gelijke dieselmotoren, die echter qua
verbruik minder goed scoren dan de
Ford en de VW. In deze test vertegen-
woordigen ze de middenmoot. Qua
laadvermogen zitten ze op dezelfde
lijn. Echter op het gebied van rijeigen-
schappen is de moderne Kangoo dui-
delijk beter gebalanceerd dan de
Berlingo. Deze laatste ziet er wel leuk
uit, maar laat punten liggen qua inte-
rieur, stoelen en onderstel.
Wat opvalt bij de twee nieuwste kan-
didaten, de Ford en de Renault, is dat
deze profiteren van ontwikkelingen
bij de personenwagens. We zien het
SYNC Voice Control systeem bij Ford
en het R-Link Multimediasysteem bij
Renault. Handige en mooie systemen
voor wie het wil.
Voor deze multitest kregen we van de
importeurs compacte bestelauto’s mee,
voorzien van diverse optionele pakket-
ten. Lichtmetalen velgen, bumpers in
kleur, xenon-verlichting, het kan te-
genwoordig allemaal besteld worden,
maar heeft wel een prijs. De testauto’s
van Ford en Renault gaan richting de
19 mille, de Volkswagen over de 17
mille en de Citroën en Opel rond de 15
mille. Het kan goedkoper door basis-
modellen of andere motoren te kiezen.
De echte budgetkopers moeten so-
wieso maar eens bij de Renault-dealer
gaan rijden met de Dacia Dokker Van,
die te koop is vanaf 7.000 euro.
Na een week lang testen, meten en
vergelijken kunnen we concluderen
dat de Ford Transit Connect nieuwe
maatstaven zet in dit segment en met
recht International Van of the Year
2014 genoemd mag worden. Vooral op
het gebied van verbruik, uitstoot, vei-
ligheid, laadruimte, zitcomfort en rij-
gedrag staat de Ford bovenaan en is
daarmee zeker een bedrijfsecono-
misch verantwoorde investering. Niet
onbelangrijk: de Transit Connect is
ook leverbaar met de Ford 1.0 liter
benzinemotor met een vanafprijs van
11.590 euro. En dat is zeker ook geen
verkeerde keuze.
Paul Quaedvlieg
Hoeveel ruimte biedt de cabine?
Citroën Ford Opel Renault Volkswagen
Berlingo Club Transit Connect Combo Kangoo Express Caddy
1.6 e-HDi FAP Economy 1.6 TDCi Trend 1.3 CDTi ecoFLEX 1.5 dCi Energy StopStart 1.6 TDI Sochi Edition
A= breedte op ellebooghoogte (cm) 147 152 151 151 147
B= diepte boven dashboard (cm) 165 170 153 164 161
C= hoogte boven chauffeursstoel 106 118 117 110 113
D= afstand stoel-vloer (cm) 35 35 34 31 37
E= afstand vloer-straat (cm) 35 27 35 40 32
F= knieruimte bijrijder (cm) 35 35 24 31 37
G= hoogte voorruit (cm) 97 94 88 90 96
H= openingshoek portier (graden) 75 80 80 85 80
I= afstand stuurwiel-portier (cm) 14 18 25 19 18
J= breedte bijrijdersbank 74 70 nvt nvt nvt
K= hoofdruimte bestuurder (cm) 17 26 25 20 25
22 bestelauto nr. 1 – 2014
14-22_multitest.indd 22 01-04-14 15:32