Pagina 24 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

van invloed zijn op de levensduur van
de kleuren. Het is en blijft immers
kunststof.”
Database met bestelauto’s
Wrappen bestaat nu een aantal jaren.
M&J Design had al ervaring met het
beletteren van bestelauto’s. Vandaar-
uit is het bedrijf ook gaan wrappen.
De ontwerpen worden zelf gemaakt in
overleg met de klant, maar ook het
printen van de diverse folies gebeurt
in eigen huis op een drietal verschil-
lende printers. Janssen: “De klant kan
kiezen welk ontwerp hij of zij wil.
Vaak levert de klant al hoge-resolutie-
materiaal aan met zijn huisstijl. We
beschikken over een database met
daarin alle zijaanzichten, voor-, ach-
ter- en bovenaanzichten van alle gang-
bare bestelauto’s. Ik moet wel exact
van de klant weten welk merk, type,
bouwjaar en afmetingen. Dan kijken
wij waar de schuifdeur zit, waar extra
ramen, etc. Daarna ontwerpen wij, in
overleg met de klant, het design voor
de folie. De klant krijgt vervolgens
een ontwerp op papier ter goedkeu-
ring. En dan nog moeten we soms tot
drie keer vragen of de afmetingen wel
kloppen. Maar ook de bestelauto’s zelf
kunnen per bouwjaar verschillen. Wij
kennen nu alle details. Daar houden
wij rekening mee met ontwerpen en
met plakken. Qua ontwerp is het be-
langrijk dat klanten iets kiezen dat
herkenbaar is voor hun business. Als
een bestelauto langsrijdt moet je je
wel een beeld kunnen vormen van
wat het is.”
Twee werkdagen
Wrappen is een arbeidsintensief pro-
ces. “Met twee zijkanten ben je zo met
twee man een dag bezig”, legt Janssen
uit. “Een complete wrap kost, inclusief
demonteren en monteren van handvat-
ten, lampen e.d., zomaar twee volle
werkdagen. In principe demonteren
we zo veel mogelijk. Een garagebedrijf
hier vlakbij demonteert voor ons on-
derdelen zoals handgrepen, sierstrip-
pen en antennes. Daar hebben wij zelf
de kennis niet voor in huis.” Volgens
Janssen is ontvetten van de bestelauto
heel belangrijk voor het wrappen, zelfs
belangrijker dan het bestickeren zelf.
“Dat doen we dan ook zelf, vooral alle
hoekjes en dergelijke zijn belangrijk.
Als je niet goed ontvet, heb je kans dat
de wrap op sommige plekken loslaat.
In de zomer kan de folie immers warm
worden en makkelijker loslaten. Bij
slecht ontvetten lost de lijmlaag op en
24 bestelauto nr. 1 – 2014
Wrappen geeft bedrijfswagens meerwaarde
‘Bestelauto wordt
visitekaartje’
De redactie van Bestelauto zit op een
modern industrieterrein in Doetin-
chem. Het bedrijf naast het kantoor-
pand van de Eisma Media Groep is
gespecialiseerd in de handel in Neder-
landse toeristenartikelen, waaronder
klompen en andere souvenirs. On-
langs liet de ondernemer zijn Renault
Master wrappen in een kleurrijk tul-
penveld met een molen op de achter-
grond. De Master is hiermee een echte
‘eyecatcher’ geworden. Het wrappen
van deze bestelauto werd gedaan door
reclamebureau M&J Design in Zel-
hem, dus toog de redactie dieper de
Achterhoek in om alle ins en outs van
het wrappen te weten te komen. “Qua
kleur is de auto van Hogenkamp
Klompen & Souvenirs inderdaad erg
mooi geworden”, vindt ook Manfred
Janssen, eigenaar van M&J Design.
“Dit is een voorbeeld van een full co-
lour wrap, dus een complete sticker
zoals die uit de printer komt. Bij de
eerdere generatie printers waren de
kleuren wat doffer, maar met de
nieuwe technieken komen er heldere
kleuren uit. Die blijven ook jaren
goed. Bij full colour worden pas na
vijf tot zes jaar de kleuren wat min-
der. Dat ligt overigens wel helemaal
aan het weer: zon en pekel kunnen
Visitekaartje
De Renault Master van Hogenkamp Klom-
pen & Souvenirs zit niet helemaal in de
folie. Vanaf de B-stijl is naar achteren toe
gewrapped. Daarvoor is witte bedrukte
folie gebruikt. Het kleurverschil met de
witte autolak is minimaal. Het is nu wel een
rijdend visitekaartje voor de ondernemer.
Sommige ondernemers met een bestelauto willen graag opvallen in het hedendaagse straatbeeld.
Wrappen is geen nieuwe techniek, maar dankzij de nieuwste printers en moderne folies zijn tegen-
woordig de mooiste ontwerpen en prints mogelijk. Het wrappen van een bestelauto is dé manier
om aandacht te trekken, waarmee de bestelauto het visitekaartje van het bedrijf wordt.
24-25_wrappenbestelauto.indd 24 01-04-14 09:59