Pagina 25 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

25 bestelauto nr. 1 – 2014
REPORTAGE
van invloed zijn op de levensduur van
de kleuren. Het is en blijft immers
kunststof.”
Database met bestelauto’s
Wrappen bestaat nu een aantal jaren.
M&J Design had al ervaring met het
beletteren van bestelauto’s. Vandaar-
uit is het bedrijf ook gaan wrappen.
De ontwerpen worden zelf gemaakt in
overleg met de klant, maar ook het
printen van de diverse folies gebeurt
in eigen huis op een drietal verschil-
lende printers. Janssen: “De klant kan
kiezen welk ontwerp hij of zij wil.
Vaak levert de klant al hoge-resolutie-
materiaal aan met zijn huisstijl. We
beschikken over een database met
daarin alle zijaanzichten, voor-, ach-
ter- en bovenaanzichten van alle gang-
bare bestelauto’s. Ik moet wel exact
van de klant weten welk merk, type,
bouwjaar en afmetingen. Dan kijken
wij waar de schuifdeur zit, waar extra
ramen, etc. Daarna ontwerpen wij, in
overleg met de klant, het design voor
de folie. De klant krijgt vervolgens
een ontwerp op papier ter goedkeu-
ring. En dan nog moeten we soms tot
drie keer vragen of de afmetingen wel
kloppen. Maar ook de bestelauto’s zelf
kunnen per bouwjaar verschillen. Wij
kennen nu alle details. Daar houden
wij rekening mee met ontwerpen en
met plakken. Qua ontwerp is het be-
langrijk dat klanten iets kiezen dat
herkenbaar is voor hun business. Als
een bestelauto langsrijdt moet je je
wel een beeld kunnen vormen van
wat het is.”
Twee werkdagen
Wrappen is een arbeidsintensief pro-
ces. “Met twee zijkanten ben je zo met
twee man een dag bezig”, legt Janssen
uit. “Een complete wrap kost, inclusief
demonteren en monteren van handvat-
ten, lampen e.d., zomaar twee volle
werkdagen. In principe demonteren
we zo veel mogelijk. Een garagebedrijf
hier vlakbij demonteert voor ons on-
derdelen zoals handgrepen, sierstrip-
pen en antennes. Daar hebben wij zelf
de kennis niet voor in huis.” Volgens
Janssen is ontvetten van de bestelauto
heel belangrijk voor het wrappen, zelfs
belangrijker dan het bestickeren zelf.
“Dat doen we dan ook zelf, vooral alle
hoekjes en dergelijke zijn belangrijk.
Als je niet goed ontvet, heb je kans dat
de wrap op sommige plekken loslaat.
In de zomer kan de folie immers warm
worden en makkelijker loslaten. Bij
slecht ontvetten lost de lijmlaag op en
komt de folie los. Vooral in bepaalde
hoekjes bij raamstijlen zie je dat wel
eens.” Het is duidelijk dat hier een vak-
man spreekt.
M&J Design print meestal op een
breedte van 1,3 m. “Dan kun je het
nog net in je eentje goed vastpakken.
Deze vlakken plak je dan met een
overlap van een halve centimeter over
elkaar heen. Niet zoals bij het behan-
gen koud tegen elkaar aan, want dan
krijg je een kier te zien. Wij kijken
meestal waar het naadje het minste
opvalt. Bij een bestelauto zit vaak een
schuifdeur. Daar zit een lijn die je al-
tijd terug zult zien. Dus de overlap
van de folie proberen we in die lijn te
passen, dan valt het veel minder op.”
Inföhnen
Een ander belangrijk punt is de na-
zorg. Vooral omdat de uiteindelijke
hechtingskracht pas na 24 uur maxi-
Wrappen geeft bedrijfswagens meerwaarde
‘Bestelauto wordt
visitekaartje’
eerdere generatie printers waren de
kleuren wat doffer, maar met de
nieuwe technieken komen er heldere
kleuren uit. Die blijven ook jaren
goed. Bij full colour worden pas na
vijf tot zes jaar de kleuren wat min-
der. Dat ligt overigens wel helemaal
aan het weer: zon en pekel kunnen
Van ontwerp naar eindproduct
■
maal is. Janssen: “Dus vraag ik aan
klanten om na een week nog even
terug te komen voor een inspectie.
Dan lopen wij zo’n bus strak na en
kunnen wij dit eventueel nog bijwer-
ken. Kijk, het wrappen is best kost-
baar, dus mag je best wat nazorg
verlenen.” De prijs is inderdaad fors,
blijkt bij navraag. Een full colour
wrap kost, afhankelijk van de moei-
lijkheidsgraad, en met een kwaliteits-
folie van 3M, al gauw zo’n 2.750 euro.
“Maar dan zit alles, het dak, de voor-
bumper, de zijkanten, de achterkant,
in de folie”, legt Janssen uit. “Dan kies
je echt voor de beste folie. Er zijn ook
andere folies met andere prijzen, bij-
voorbeeld voor alleen vlakke delen,
maar zodra ik een groef in ga, heb ik
al een andere folie nodig om deze te
kunnen ‘inföhnen’.” Later zien we dat
in de praktijk. Een medewerkster van
M&J Design is een grote Renault Mas-
ter aan het wrappen. Zij is met föhn
en ander gereedschap bezig om de
oorspronkelijke witte achterdeuren te
voorzien van een donkerblauwe folie.
Aan de zijkanten is de Master al voor-
zien van een mooie print.
Mocht een klant na een aantal jaren
iets anders willen, dan kan de folie er
weer worden afgehaald. “Maar dat
gaat niet zo heel makkelijk”, legt Jans-
sen uit. “Daar is een autopoetser zo
een werkdag mee bezig. Die moet dan
de folie weer warm maken met een
föhn en deze er dan stukje bij beetje
af halen. Bovendien kunnen nog altijd
resten lijm achterblijven. Maar
waarom zou je veranderen? Met de
moderne folies kunnen de bestelau-
to’s gewoon de wasstraat in en zijn ze
tegen de meeste weersinvloeden be-
stand.”
Paul Quaedvlieg
Sommige ondernemers met een bestelauto willen graag opvallen in het hedendaagse straatbeeld.
Wrappen is geen nieuwe techniek, maar dankzij de nieuwste printers en moderne folies zijn tegen-
woordig de mooiste ontwerpen en prints mogelijk. Het wrappen van een bestelauto is dé manier
om aandacht te trekken, waarmee de bestelauto het visitekaartje van het bedrijf wordt.
1
2
3 6
5
4
24-25_wrappenbestelauto.indd 25 01-04-14 10:00