Pagina 26 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

meterheffing. Dit omvat automati-
sche rit- en kilometerregistratie,
dataverwerking met behoud van au-
thenticiteit van de data, en de levering
en support van de daarbij behorende
hardware. De leden leveren een vast
in het voertuig ingebouwd systeem.
“Bij het ontwikkelen van een keur-
merk werd ook de Vereniging Auto
van de Zaak (VAVDZ) erbij betrokken,
legt Pot uit. “Deze vereniging verte-
genwoordigt de belangen van de zake-
lijke rijders en is erbij betrokken om
de privacy van de zakelijke rijder te
waarborgen. Later kwamen daar nog
de RAI Vereniging en stichting Stan-
daardisatie- en Informatiebeleid Mobi-
liteit Sector (SIMS) bij. Uiteindelijk is
daar de Stichting Keurmerk RitRegi-
stratieSystemen uit voortgekomen.
Deze stichting heeft een auditor ge-
zocht en gevraagd of zij systemen
konden keuren. Uiteindelijk heeft Pri-
ceWaterhouseCoopers de opdracht ge-
kregen. Inmiddels zijn er elf
leveranciers van ritregistratiesyste-
men die het keurmerk hebben ont-
vangen. Maar er komen er wel meer
bij. Ik heb de hoop dat er straks zo’n
25 leveranciers zijn die het keurmerk
mogen gebruiken.” Volgens de web-
site van de Stichting Keurmerk RitRe-
gistratieSystemen zijn er ongeveer
100 leveranciers van ritregistratie-
systemen. Deze 100 leveranciers ken-
nen een grote verscheidenheid van
omvang, betrouwbaarheid en zeker-
heid om te komen tot een juiste kilo-
meteradministratie. Daarom heeft de
Stichting Keurmerk RitRegistratie-
Systemen als doel om een duidelijke
norm neer te leggen. Een systeem met
een keurmerk levert een betrouwbare
ritregistratie, houdt rekening met de
26 bestelauto nr. 1 – 2014
Keurmerk Ritregistratiesystemen geeft gebruikers zekerheid
‘Ritten registreren met
behoud van privacy’
Sinds 14 november 2013 is er de Stichting Keurmerk RitRegistratieSystemen (SKRRS). Dit keurmerk
zegt iets over de werking en de output van ritregistratiesystemen zoals deze vaak in wagenparken
of door zakelijke rijders gebruikt worden. Een ritregistratiesysteem met het Keurmerk voldoet aan
de eisen van de Belastingdienst. Verder zijn de privacy van de gebruiker en de continuïteit van de
leverancier goed geregeld. Tijd voor een gesprek met Johan Pot, voorzitter van de Branchevereni-
ging Leveranciers Ritregistratiesystemen (BVLR) en geestelijk vader van het keurmerk.
De Branchevereniging Leveranciers
Ritregistratiesystemen (BVLR) bestaat
sinds begin 2012. Johan Pot is, naast
voorzitter van de BVLR, ook directeur-
eigenaar van Accredis, ontwikkelaar
en leverancier van ritregistratiesyste-
men. “Ik ben drieëneenhalf jaar gele-
den teleurgesteld naar de
Belastingdienst gegaan. Ik heb me
voorgesteld als zijnde leverancier van
een ritregistratiesysteem. Daarna heb
ik mijn ergernis geuit over het feit dat
iedereen op zijn website kon zetten:
‘goedgekeurd door de Belasting-
dienst’. Ik wilde weten wat de eisen
waren van de Belastingdienst voor
deze goedkeuring. Zaken als begin
van de rit, einde van de rit, agenda’s,
garage-uitdraaien met kilometerstan-
den etc.: is dat genoeg?” De Belasting-
dienst gaf daarop te kennen dat er
nog drie vergelijkbare bedrijven
waren die dezelfde vraag hadden
gesteld. Pot: “Vanaf dat moment heb-
ben we met een viertal bedrijven,
Micpoint, C-track, Trimble en Accre-
dis, elke veertien dagen overleg gehad
met de Belastingdienst. Uiteindelijk is
het eerste basisconcept Normenkader
tot stand gekomen. Dit werd later ge-
publiceerd op de website van de Belas-
tingdienst als richtlijn waaraan een
ritregistratiesysteem moet voldoen.
De Belastingdienst gaf te kennen dat
het verstandig zou zijn om een bran-
chevereniging op te richten waarin de
belangen gecoördineerd konden wor-
den, zodat er uiteindelijk een stich-
ting zou zijn met de supervisie over
een keurmerk.” Inmiddels bestaat de
BVLR twee jaar.
Keurmerk
De BVLR is een branchevereniging die
Nederlandse ondernemingen en zake-
lijke rijders met een ‘auto van de
zaak’ informeert over automatische
ritregistratie en gedifferentieerde kilo-
Ritregistratiesystemen zijn er in
allerlei varianten en van
diverse leveranciers. Tegenwoor-
dig wordt, door het Keurmerk
Ritregistratiesystemen, het kaf
van het koren gescheiden.
Johan Pot, voorzitter BVLR: “Gebruikers van goedgekeurde systemen hebben de zeker-
heid dat alle ritregistraties waterdicht zijn en de data nog jarenlang beschikbaar is.”
26-27_keurmerkritregistratie.indd 26 01-04-14 10:00