Pagina 30 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

vuldigheid waarmee sommige mede-
werkers hun reistijden en werktijden
registreerden. “Wij willen niet in de
bosjes hoeven liggen om onze mede-
werkers in de gaten te houden. Dank-
zij deze systemen is dat ook niet
nodig. Het wantrouwen dat we had-
den is nu verdwenen. Daarnaast mer-
ken we ook dat de sfeer tussen de
collega’s is verbeterd. Die hebben het
donders goed in de gaten wanneer een
collega de kantjes eraf loopt.”
Behalve de registratie van reistijden en
werktijden is DIGIT nu ook in staat de
privé- en zakelijke kilometers nauwge-
zet te registreren. Ongeveer de helft
van de medewerkers neemt zijn bestel-
auto ‘s avonds mee naar huis en ge-
bruikt hem ook buiten werktijd. De
verplichte registratie van privé- en za-
kelijke ritten is zonder een elektro-
nisch systeem een hels karwei, ook op
kantoor. “Zonder TomTom hadden we
niet anders gekund dan privégebruik
verbieden en alle auto’s elke avond op
ons terrein neerzetten. Nu zijn we in
staat een sluitende rittenregistratie aan
de Belastingdienst te overleggen en
exact aan te tonen wie wel en wie niet
onder de grens van 500 privékilome-
ters is gebleven”, vertelt Erwin Dekker.
Discussie over factuur
Via Webfleet heeft DIGIT op kantoor
realtime inzicht in de reis- en werktij-
den van de medewerkers en de loca-
ties van de voertuigen. Eens per week,
als de medewerkers hun urenstaten
hebben ingeleverd, raadpleegt Erwin
Dekker deze online applicatie van
TomTom voor de administratie van de
reis- en werktijden en de gereden kilo-
meters. “Soms ontstaan discussies
met klanten over de factuur die ze
hebben ontvangen. Ze geven aan dat
een monteur toch echt maar een
kwartiertje is geweest in plaats van
30 bestelauto nr. 1 – 2014
DIGIT geeft medewerkers online inzicht in rijgedrag
‘Klachten over rijgedrag
zijn verdwenen’
DIGIT is dankzij het voertuigvolgsysteem van TomTom Business Solutions in staat om nauwgezet het
rijgedrag van de dertig buitendienstmedewerkers te analyseren. Bijzonder is dat het installatiebe-
drijf uit Hoorn ook de medewerkers zelf online inzicht geeft in alle vastgelegde informatie. Direc-
teur Martijn Dekker: “Alleen daarvan al gaat een enorm reinigende werking uit. Onze medewerkers
hebben goed in de gaten dat we op kantoor over dezelfde informatie kunnen beschikken als zijzelf.”
De elektrotechnische installaties die
DIGIT aanlegt en onderhoudt, bevinden
zich in fabrieken in heel Noord-Hol-
land. Het gaat vaak om installaties die
24 uur per dag draaien, onder meer bij
levensmiddelenfabrikanten, chemiefa-
brikanten en waterleidingbedrijven.
Stilstand is uit den boze, met als gevolg
dat DIGIT razendsnel moet handelen
als ergens in Noord-Holland een storing
plaatsvindt. “We hebben dag en nacht
medewerkers paraat staan, ook op eer-
ste kerstdag ’s avonds”, vertelt Martijn
Dekker, directeur van DIGIT.
De dertig buitendienstmedewerkers
van DIGIT bezoeken hun klanten in
een Opel Vivaro of Ford Transit Con-
nect. Het bedrijf uit Hoorn beschikt in
totaal over twintig van deze bestelau-
to’s, die stuk voor stuk zijn voorzien
van Link 310 en Pro 7100, respectieve-
lijk het voertuigvolg- en navigatie-
systeem van TomTom Business
Solutions. Het zorgt er onder meer
voor dat de medewerkers bij een sto-
ring nog sneller ter plaatse zijn. “Veel
klanten bevinden zich in het Amster-
damse havengebied. Zolang de A7 en
A8 nog niet zijn verbreed en de
tweede Coentunnel nog niet is aange-
legd, staan daar vaak files. Dankzij
live verkeersinformatie brengt Tom-
Tom ons om de file heen”, vertelt
Erwin Dekker, hoofd binnendienst en
werkplaats van DIGIT.
Reis- en werktijd
De belangrijkste reden voor aanschaf
van de TomTom-systemen is niet zo-
zeer verkorting van de reistijd, maar
een nauwkeurige registratie ervan. De
cao waaronder DIGIT valt, biedt de
buitendienstmedewerkers immers de
mogelijkheid om reistijd te compense-
ren met vrije tijd. Dat kan sommige
medewerkers in de verleiding brengen
om het begrip reistijd wat ruim te in-
terpreteren. “Onze facturen zijn voor
een belangrijk deel opgebouwd uit de
uren die we kunnen declareren. Als
onze medewerkers nonchalant om-
gaan met het vastleggen van wat reis-
tijd en wat werktijd is, gaat dat direct
ten koste van de omzet”, vertelt Mar-
tijn Dekker, die aangeeft wel degelijk
twijfels te hebben gehad over de zorg-
Erwin Dekker (links) en Martijn Dekker
(geen familie): “We hadden verwacht
dat dit project onrust onder de mede-
werkers zou veroorzaken, maar dat is
enorm meegevallen.”
Via de interactieve kaart in Webfleet kan de planner in één oogopslag zien waar de
monteurs werken of rijden.
30-31_ict-tomtom.indd 30 01-04-14 10:02