Pagina 4 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

4 bestelauto nr. 1 – 2014
Knik in daklijn verdwijnt
Opel en Renault hebben onlangs hun nieuwe
middelgrote bestelauto’s gepresenteerd. De
nieuwe Opel Vivaro en Renault Trafic hebben een
nieuw front en zijn langer dan voorheen. De ken-
merkende ‘knik’ in de daklijn is verdwenen.
Opel en Renault hebben de eerste in-
formatie vrijgegeven over de nieuwe
Trafic en Vivaro. Hoewel, zijn ze nu
echt nieuw of alleen grotendeels ver-
nieuwd? De voorzijde van beide be-
stellers zijn weliswaar nieuw, maar of
dat ook voor de rest van de carrosserie
geldt, moet nog blijken als we ten
tijde van het verschijnen van Bestel-
auto de Trafic en Vivaro in levenden
lijve gaan zien. Vooralsnog lijkt het
erop dat de carrosserie van de auto’s
grotendeels ongewijzigd is.
Dat is zeker niet zo aan de voorkant
van de Vivaro en Trafic. Opel heeft de
Vivaro stevig aangepakt om hem meer
in lijn te trekken met de rest van de
Opel-familie, en dan vooral met de
personenauto’s. Met een prominente,
brede grille, kenmerkende koplampen
en het typerende profiel in de flanken
heeft de Vivaro nu ook de typerende
stijlelementen van Opels personenver-
voerders. De koplampen, in hoogglan-
zend zwarte behuizingen, bepalen het
nieuwe gezicht en zijn voorzien van
Splitsing V-Klasse en Vito
Twin Turbo
Ook de nieuwe Renault Trafic be-
schikt over een nieuw aanbod aan tur-
bomotoren. Ze zijn gebaseerd op de
nieuwste 1.6 dCi die door Renault is
ontwikkeld. De 1.6 dCi-motor is ver-
krijgbaar in twee varianten: een en-
kele turbo met variabele geometrie
die voor een besparing van meer dan
1 liter/100 km zorgt en een twinturbo
die volgens Renault zelfs onder de
grens van 6 l/100 km duikt. De voor-
kant van de Trafic heeft de duidelijke,
nieuwe merkidentiteit van Renault-
designer Laurens van den Acker ge-
kregen, met het vergrote en verticaal
geplaatste logo en een dynamische
uitstraling met langgerekte koplam-
pen. De voorruit is schuiner geplaatst
waardoor deze een duidelijke schei-
ding vormt tussen bestuurdersruimte
en motorkap. De auto oogt sportiever
door de scherpere lijnen. Wel is het
uiterlijk wat zakelijker dan dat van de
Nieuwe Vivaro en Trafic
chroomaccenten. De dagrijverlichting
heeft een vleugelvormig design en is
verkrijgbaar met led-techniek. Opel-
wannabees hebben de keuze uit drie
carrosserievarianten: de gesloten be-
stelauto, de dubbele cabine en de per-
sonenbus. Het standaardkleurenpalet
omvat elf kleuren: zes metallic kleu-
ren en vijf niet-metallic kleuren.
Vanaf de introductie zijn veel uitvoe-
ringen ook verkrijgbaar in speciale
kleuren. De nieuwe Vivaro is er in
twee lengte- en twee hoogtematen. In
beide lengtematen is de Vivaro onge-
veer 22 centimeter langer dan voor-
heen. De korte uitvoering is zo’n vijf
meter lang en de lange versie is nog
eens 40 centimeter langer dan voor-
heen. Dat schept nieuwe transportmo-
gelijkheden. Opel biedt de keuze uit
nieuwe turbodieselmotoren: een 1.6
CDTI en een 1.6 CDTI BiTurbo – met
een sequentiële dubbele turbo met
een dubbel koelsysteem.
De nieuwe V-Klasse van Mercedes-Benz
is een luxe MPV voor personenvervoer
en moet gezien worden als opvolger
van de Viano. Volgens Mercedes-Benz
worden straks de bodemplaat en di-
verse andere carrosseriedelen ook voor
de nieuwe Vito gebruikt, maar zijn de
V-klasse en de nieuwe Vito twee totaal
verschillende auto’s. De luxe materia-
len die we nu zien in de nieuwe MPV
zullen naar alle waarschijnlijkheid niet
De nieuwe Mercedes-Benz V-Klasse is de opvolger van de Viano.
Vivaro, wat benieuwd maakt of er
wellicht ook een Dacia-versie van de
Trafic komt.
Ombouwen
De nieuwe Renault Trafic is leverbaar
in bijna 70 versies, twee hoogtes en
twee lengtes, maar ook als gesloten
bestel, dubbele cabine, platformca-
bine en als personenvervoervariant.
Voor zowel de Trafic als de Vivaro
geldt dat er in samenwerking met car-
rosseriebouwers bijna talloze om-
bouwvarianten realiseerbaar zijn.
Prijzen van de nieuwe Renault Trafic
en Opel Vivaro, evenals details over
04-05_nieuws.indd 4 01-04-14 15:46