Pagina 6 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

6 bestelauto nr. 1 – 2014
■
Eerste rij-impressie
Transit completeert
nieuw Ford-gamma
Ford heeft de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan een compleet nieuw be-
stelautogamma. Dat wordt dit jaar afgerond met de twee uitersten van dat
gamma: de kleine Transit Courier en de grote tweetons Transit. Bestelauto
was in de gelegenheid om als eerste met de nieuwe Transit te gaan rijden.
De Transit is een bijzondere auto voor
Ford, want de grote tweetons bestel-
auto wordt voor het eerst ook in
Noord-Amerika op de markt gebracht.
Dat betekende voor Ford een heel
ander ontwerpproces, want de Ameri-
kanen houden van stevige, grote au-
to’s. “Het ontwerpen en vooral
finetunen van ontwerp en techniek
was een hele klus”, geeft vehicle line
director David Gregory graag toe.
“Zeker in dit geval betekende het
soms een compromis sluiten, zonder
dat het uiteindelijke resultaat daar
onder geleden heeft!”
De Transit is verkrijgbaar in 450 vari-
anten, en het was helaas niet mogelijk
om ze allemaal te rijden. We beperken
ons tot gesloten bestelauto’s. De eer-
ste is een achterwielaangedreven
L2H2 met een 2.2 liter Duratorq-diesel
van 155 pk. Die is standaard gekop-
peld aan een zesversnellingsbak. Het
interieur is volledig in lijn met de ove-
rige Transit-modellen, waarbij opvalt
dat ook in deze variant de wat gedron-
gen zit achter het stuur verdwenen is.
Het stuur ligt prettig in de hand en zit
vol met handige knoppen. Ford be-
schikt over het spraakgestuurde Ford
SYNC connectiviteitssysteem, dat later
dit jaar wordt uitgebreid met
AppLink. Hiermee kunnen bestuur-
ders via spraakopdrachten hun favo-
riete smartphoneapps aansturen. In
de cabine is voldoende opbergruimte
te vinden, onder meer achter het
stuur, een documentenvak bovenop
het dashboard, een opbergruimte
tegen het dak en verborgen ruimtes
onder de passagiersstoel. Dat dash-
board ademt overigens hetzelfde de-
sign als de Transit Custom en de nog
te introduceren Transit Courier. Tegen
het tussenschot zijn haken voor jassen
aanwezig. Aan de rechterkant van de
bestuurdersstoel zit op de vloer een
220 V-aansluiting. Handig voor tele-
foon of laptop onderweg.
Soepel
De nieuwe Transit laat zich uiterst
soepel rijden. Het weggedrag is zon-
der overdrijven met dat van een perso-
nenauto te vergelijken. Daarbij is de
Transit uitermate stil en dringt er na-
genoeg geen motorgeluid in de cabine
binnen. Met de in het dashboard be-
vestigde pook bedienen we de versnel-
lingsbak opvallend soepel, zonder ook
maar de geringste neiging tot haken.
Met 155 pk komen we prima vooruit,
ook al ligt er 500 kg lading achterin.
Als we die lading eens nader gaan be-
actueel
kijken valt ons op hoe goed toeganke-
lijk de laadruimte is. De zijschuifdeur
rechts laat in de breedte een opening
achter van 1.300 mm, 25 mm meer
dan bij de vorige Transit en volgens
Ford nu de ruimste in zijn klasse. Ook
bij de achterdeuren is de opening ge-
groeid, met 90 mm in de hoogte en
eveneens 25 mm in de breedte. Met
L2H2-dimensies is het volume nu 11,2
kuub en is het mogelijk om in de
Transit vier europallets mee te
nemen, eentje meer dan voorheen.
Ook in chassis-cabineversie zijn er
veel keuzes, tot en met een chassis-
lengte van L5 zelfs.
Na de rit met de Transit met 155 pk
pakken we voor rit twee een Transit
L2H2 met 125 pk sterke motor, aange-
dreven op de voorwielen. Die gedraagt
zich eigenlijk hetzelfde, zij het dat de
motor beter te horen is. Ook deze
Transit is voorzien van een keur aan
veiligheidsvoorzieningen, waaronder
Curve Control. Dit is een door Ford
ontwikkelde voorziening die ervoor
zorgt dat de auto op een veilige en sta-
biele manier langzamer gaat rijden als
de auto te snel een bocht, zoals een
snelwegafslag, in rijdt. Andere voor-
zieningen zijn Load Adaptive Control,
Roll Stability Control, Trailer Sway
Control en Hill Start Assist.
Euro 6
De reguliere Transit-modellen zijn le-
verbaar met de 2.2 liter Duratorq
TDCi-dieselmotor, verkrijgbaar in drie
uitvoeringen; 100 pk, en de door ons
gereden 125 pk of 155 pk versies,
allen gekoppeld aan een handgescha-
kelde zesbak. De sterkste twee moto-
ren zijn verkrijgbaar als Euro 6-motor.
Dat betekent dat er AdBlue bijgevuld
moet worden. Daartoe is een 21 liter
grote AdBlue-tank aanwezig. De tank
is volgens Ford leeg na elke 20 keer
diesel tanken. De nieuwe Transit
omvat ook zes zuinige Econetic-mo-
dellen, voorzien van startstop en Acce-
leration Control in combinatie met de
125 pk 2.2 diesel. Ook de snelheidsbe-
grenzer (max. 110 km/h) is weer aan-
wezig, maar is gelukkig uit te
schakelen.
Nederlandse bedrijven kunnen de
nieuwe Transit bestellen voor een be-
drag vanaf 20.475 euro. De auto is in
april leverbaar.
Arjan Velthoven
De nieuwe Transit heeft een heel ander, wat
robuuster uiterlijk dan zijn voorganger.
Vooral de forse grille springt in het oog.
Het interieur van de nieuwe Transit is
ruim en modern. Het heeft veel berg-
ruimte. Het zicht naar buiten is uitste-
kend.
De laadruimte is aan de zijkant toeganke-
lijk via een toegang van 1.300 mm breed,
de ruimste in deze klasse. De laadruimte
zelf groeide naar alle kanten en meet nu in
L2H2-versie 11,2 kuub.
06_Nieuws.indd 6 01-04-14 15:21