Pagina 8 van: Bestelauto nr. 1 – 2014

8 bestelauto nr. 1 – 2014
Wanneer wel of niet de tachograaf gebruiken in een bestelauto?
Bestelauto blijft buiten
tachoverplichting
EVO
In de zomer van 2011 kwam de Euro-
pese Commissie met een voorstel om
de regels rondom de tachograaf te
herzien. Een nieuw kastje moest
fraude moeilijker maken. Na jaren
van onderhandelen, compromissen
sluiten en stemmingen over voorstel-
len, is er nu een nieuwe verordening.
Een van de voorstellen was een tacho-
graafverplichting voor bestelauto’s in
de gewichtscategorie van 2.800 tot
3.500 kg. EVO was tegen dit voorstel:
alleen al in Nederland zou het om on-
geveer 300.000 bestelauto’s gaan.
Mede dankzij de inzet van EVO is dit
voorstel van de baan.
Nieuwe verordening
De nieuwe verordening heeft wel an-
dere gevolgen, bijvoorbeeld dat er een
nieuw kastje ontwikkeld wordt. Met
dit nieuwe kastje kan een inspecteur
op afstand in de tachograaf kijken. De
inspecteur kan zien of de tachograaf
goed is aangesloten en of alle signalen
tussen het motormanagement en de
tachograaf werken. Inspecteurs kun-
nen echter niet op afstand de rij- en
rusttijden van de bestuurder inzien.
De nieuwe technologie mag de inspec-
tie alleen als selectiemiddel inzetten.
Een ander gevolg van de nieuwe wet-
geving is dat het verlofbriefje (patro-
naal attest) per 2 maart 2015 wordt
afgeschaft. Dit bespaart bedrijven veel
administratieve rompslomp. Het te-
rugdringen van administratieve lasten
en overbodige regels is een toppriori-
teit van EVO.
Huidige regels
Naast nieuwe regels en het nieuwe
kastje hebben veel bedrijven nu al te
maken met de regelgeving rondom de
tachograaf. Een vraag die honderden
zo niet duizenden keren aan EVO
wordt gesteld is: geldt de tachograaf-
verplichting ook voor mij? Het ant-
woord op deze vraag luidt: “De
tachograafverplichting geldt voor voer-
tuigen en/of voertuigcombinaties met
een totaalgewicht boven de 3.500 kg”.
Dat betekent dat voor een bestelauto
die normaal gesproken onder de 3.500
kg blijft, geen tachograafverplichting
geldt. Als achter deze bestelauto ech-
ter een aanhangwagen wordt gekop-
peld, kan het totaalgewicht boven de
3.500 kg uitkomen en dan geldt de ta-
chograafwetgeving wel. Dat betekent
dat bedrijven het apparaat dan moe-
ten inbouwen en gebruiken.
Er zijn echter wel diverse uitzonderin-
gen waardoor men mogelijk toch niet
aan deze verplichting hoeft te vol-
doen. Een veel voorkomende uitzon-
dering is: voertuigen dan wel
voertuigcombinaties met een totale
toegestane maximum massa tot 7.500
kg die in Nederland eigen materiaal
en machines vervoeren en waarbij de
bestuurder aan kan tonen dat hij niet
meer dan twaalf uur per week op een
tachograafplichtige combinatie rijdt,
zijn vrijgesteld.
Deze uitzondering is voor veel bouw-
bedrijven een mogelijkheid om onder
het tachograafregime uit te komen.
Maar een bedrijf moet dan wel aanto-
nen dat er minder dan 12 uur per
week gereden wordt. Kan het bedrijf
dit niet aantonen, dan volgt regelma-
tig een boete, die kan oplopen tot
2.200 euro.
Aandachtspunt Duitsland
Een aandachtspunt voor bedrijven die
met bestelauto’s richting Duitsland
rijden, is dat de tachograafverplich-
ting in Duitsland vanaf 2.800 kg
geldt. Onze oosterburen wijken hier-
mee af van de Europese voorschrif-
ten. Hierdoor zijn bestuurders van
zware bestelauto’s die in Duitsland
rijden verplicht de rij- en rusttijden
bij te houden. Dit mag handmatig,
maar als in het voertuig een tacho-
graaf zit moet deze ook gebruikt wor-
den. Naast de registratie van de
lopende dag moet de bestuurder ook
kunnen aantonen wat hij de afgelo-
pen 28 dagen heeft gedaan. Hiervoor
kan de bestuurder het verlofbriefje
(patronaal attest) gebruiken. EVO gaat
de komende periode navraag doen
over deze regeling, aangezien vanaf
maart 2015 dit document wordt afge-
schaft. Het is momenteel nog ondui-
delijk hoe een bestuurder na maart
2015 de 28 voorafgaande dagen moet
verantwoorden.
Ruben Willems
Beleidsadviseur Eigen Vervoer
EVO
r.willems@evo.nl
■
Opletten: wie in Duitsland rijdt met zijn bestelauto, moet al vanaf 2.800 kg GVW een tachograaf monteren.
Op 4 februari 2014 zet-
ten het Europees Parle-
ment en de Europese
Raad een handteke-
ning onder een nieuwe
tachograafverorde-
ning. Gelukkig staat in
deze verordening niet
dat bestelauto’s de ta-
chograaf moeten ge-
bruiken.
08_nieuwsevo.indd 8 01-04-14 15:26