Pagina 11 van: Bestelauto nr. 1 – 2015

■
11 bestelauto nr. 1 – 2015
evo
Wat u kunt verwachten
van de overheid?
Ondernemers kiezen vaker voor een bestelauto dan voor een lichte vrachtauto. Bij een vrachtauto
gelden immers meer wetten en regels dan bij een bestelauto. De overheid heeft de laatste jaren
echter ook de bestelauto-eigenaar op de korrel. De hoogste tijd dus voor een overzicht.
Veel mensen wachten met smart op de
Autobrief 2.0: de beleidsnotitie van
staatssecretaris Wiebes van Financiën
met zijn plannen voor de komende
jaren voor de autobelastingen. Deze
brief wordt naar verwachting vóór ko-
mend zomerreces naar de Tweede
Kamer gestuurd. De vorige Autobrief
zag op de periode tot en met 2015.
Omdat de Autobrief 2.0 langer op zich
laat wachten, is voor het jaar 2016 een
overbruggingsregeling nodig. Eind 2014
hebben de branche en de politiek hier-
over overeenstemming bereikt. De CO2-
grenzen zijn aangescherpt en de
tarieven vereenvoudigd. De tariefop-
bouw is voor 2016 voor benzine- en die-
selmotoren gelijk (zie de tabel op deze
pagina). Voor de jaren vanaf 2017 geldt
de Autobrief 2.0. Als de bestelauto niet
of tot 500 km voor privéritten wordt ge-
bruikt, dan bestaan er meerdere rege-
lingen om niet met de fiscale bijtelling
in aanraking te komen. EVO heeft alle
kennis in huis om te adviseren welke
regeling het beste bij de specifieke on-
dernemingssituatie past.
Tachograaf
Een tachograaf is in principe niet ver-
plicht voor bestelauto’s. Als een
voertuig(combinatie) zwaarder is dan
3.500 kilogram, geldt deze verplichting
echter wel. Hoewel een bestelauto vaak
lichter is, zorgt een aanhangwagen er
vaak voor dat het totaalgewicht wel
meer is dan 3.500 kilogram. Vooralsnog
konden bedrijven die af en toe met een
aanhangwagen achter een bestelauto
rijden van een uitzondering gebruik
maken. Sinds 2 maart gelden er andere
regels: de tachograaf hoeft niet gebruikt
te worden als u aan alle onderstaande
voorwaarden voldoet:
• het totaalgewicht van de
voertuig(combinatie) blijft onder de
7.500 kg, èn
• de bestuurder gaat aan het werk
met het materiaal of machines die
hij meeneemt, èn
• de bestuurder rijdt per week minder
dan 12 uur met een voertuigcombi-
natie boven de 3.500 kg, èn
• het vervoer blijft binnen een straal
van 100 kilometer rondom de vesti-
gingsplaats van het voertuig.
De doorgevoerde wijziging houdt in
dat deze uitzondering nu binnen een
straal van 100 kilometer geldt. Voor-
heen gold de uitzondering binnen de
landsgrenzen van Nederland.
Als u aan alle voorwaarden voldoet,
hoeft u de tachograaf niet te gebrui-
ken. Naast deze uitzonderingen gelden
er ook nog diverse andere uitzonderin-
gen, zoals uitzondering voor hoveniers,
land-, bos-en tuinbouwbedrijven en rij-
dende werktuigen. EVO kan u helpen
bij het uitzoeken of de tachograafver-
plichting ook voor u geldt.
Elektrische voertuigen
Om het rijden met elektrische voertui-
gen te stimuleren, mochten hybride
of elektrisch aangedreven voertuigen
tot 7.500 kilogram met een B-rijbewijs
gereden worden. Het ministerie van
Infrastructuur en Milieu heeft on-
langs laten weten dat deze regelge-
ving eindigt. Het doel was per 31
maart, maar omdat men laat was met
het afschaffen van deze regeling zal
dit 1 juli of 1 januari worden. EVO
heeft, samen met TLN, Bovag, RAI Ver-
eniging en CarrosserieNL het ministe-
rie laten weten dat het afschaffen van
deze regeling onacceptabel is. EVO
pleit voor een overgangsregeling voor
huidige voertuigen en als er een
nieuwe regeling komt, moet deze aan-
sluiten bij de praktijk. Daarnaast zijn
de organisaties zeer ontevreden dat
innovaties die moeten leiden tot scho-
nere binnensteden van de ene op an-
dere dag worden tegengewerkt.
Geen Duitse tol
Duitsland werkt aan een vorm van
tolheffing. De laatste conceptwettek-
sten laten zien dat tol geheven gaat
worden voor voertuigen tot een totaal-
gewicht van 3.500 kilogram. Maar
voertuigen die ingericht zijn voor het
vervoer van goederen vallen buiten de
doelgroep. De tolplannen gelden dus
alleen voor personenauto’s. Bestelau-
to’s blijven op deze wijze buiten schot.
Milieuzones bestelauto
Utrecht heeft sinds 1 januari 2015 een
milieuzone voor bestelauto’s die vóór
1 januari 2001 op kenteken zijn gezet.
Den Haag dacht erover na maar ziet
er vanwege het geringe effect vanaf.
Ook Amsterdam overweegt een zone
in te voeren per 1 januari 2017 voor
bestelauto’s van vóór 2000, en Rotter-
dam overweegt een zone per 1 januari
2016 voor bestelauto’s van vóór 1 ja-
nuari 2001. Kortom: een ratjetoe. Ach-
ter de schermen oefent EVO invloed
uit om de schade voor het bedrijfsle-
ven tot een minimum te beperken
door te wijzen op alternatieve maatre-
gelen, op de minimale effecten en te
pleiten voor onder andere compense-
rende sloopregelingen. ■
Rink Jan Slotema, Ruben Willems
en Lodewijk Wisse zijn beleidsadvi-
seurs bij EVO, belangenbehartiger
van 20.000 handels- en productie-
bedrijven.
■
Als het aan de overheid ligt wordt het
rijden van deze voertuigen met een
B(E)-rijbewijs binnenkort verboden.
11_nieuwsevo.indd 11 31-03-15 09:27