Pagina 13 van: Bestelauto nr. 1 – 2015

13 bestelauto nr. 1 – 2015
MULTITEST
■
Nederlandse gemeenten luiden de noodklok: het
verkeer in woonwijken neemt sterk toe. Oorzaak: de
enorme groei van e-commerce. Ga maar eens een
ochtend zitten in een gemiddelde Vinex-wijk: eerst
komt PostNL, daarna UPS, dan DPD en dan DHL.
Maar wat kunt u, met uw grote bestelauto in de
wijk, daar nu aan doen? Niet zoveel eigenlijk, het is
vooral zaak zo efficiënt mogelijk door de wijk te rij-
den. Eindeloos schakelen en de koppeling intrappen
wil je daarbij het liefst voorkomen.
Dat brengt ons bij de kern van deze multitest: de au-
tomatische transmissie. In deze test figureren drie
grote bestelauto’s met een automatische versnel-
lingsbak: de Iveco Daily, de Mercedes-Benz Sprinter
en de Opel Movano. De Iveco Daily kennen we na-
tuurlijk wel: hij is de International Van of the Year
2015. De Daily komt naar onze redactie met de
nieuwe 8-gangs Hi-Matic transmissie. Mercedes-Benz
rust al langere tijd haar Sprinter standaard uit met
een zevengangs transmissie. Wie met de hand wil
schakelen, kan dat als optie aanvinken. En tot slot
de Opel Movano, die van de Tecshift-bak is voorzien.
Het aanbod in dit segment is natuurlijk wel groter.
Zo is er de Renault Master met Quickshift, maar dat
is dezelfde gerobotiseerde automaat als de Tecshift
van de Movano. Fiat kan in haar nieuwe Ducato de
ComfortMatic leveren, maar helaas niet aan ons. Tot
in Italië werd gespeurd naar een Ducato ComfortMa-
tic, maar tevergeefs. De ComfortMatic is door Fiat
zelf ontwikkeld, en is niet opgenomen in het con-
tract met PSA aangaande de Citroën Jumper en Peu-
geot Boxer. Die zijn dus ook niet met automaat
leverbaar. De Volkswagen Crafter dan? Ook niet le-
verbaar met een automaat. “De Crafter heeft door
Volkswagen ontwikkelde motoren die in deze con-
text niet vergelijkbaar zijn met de motoren die Mer-
cedes-Benz in de Sprinter levert. De motoren uit de
Crafter kunnen niet zonder grote technische inspan-
ningen van een automatische transmissie worden
voorzien (Wandler automaat), waardoor Volkswagen
AG voor deze generatie Crafter voor uitsluitend een
handmatige transmissie heeft gekozen”, laat VW-
importeur Pon weten. Dat verandert wellicht met de
volgende generatie Crafter, die voor volgend jaar op
de agenda staat. En dan de laatste mogelijkheid: de
Ford Transit, vorig jaar geheel vernieuwd. Maar
vooralsnog niet leverbaar met een automaat. Een
woordvoerder van Ford Nederland zegt dat eerst de
‘mainstream’ configuraties van de Transit worden
geïntroduceerd, om daar later andere uitvoeringen
aan toe te voegen. Naar verwachting komt er in het
tweede kwartaal van 2016, tegelijk met Euro 6-mo-
toren, een automatische transmissie voor de Transit.
Vooralsnog moeten we het in deze test dus doen
met drie auto’s: de Iveco Daily, de Mercedes-Benz
Sprinter en de Opel Movano.
Paul Quaedvlieg
Arjan Velthoven
Multitest grote bestellers
Automatic for the people
Het gebruik van grote bestelauto’s neemt snel toe. Niet alleen door het MKB, maar vooral door
zzp’ers die zich inzetten als pakketvervoerder. Wat is er nu fi jner dan de hele dag met zo’n bestelauto
rondrijden? Da’s bovendien eenvoudig, als er een automatische transmissie op zit! Bestelauto test
drie courante modellen uit het huidige aanbod.
Foto’s: Jan Lieftink
12-21_multitest.indd 13 31-03-15 09:19