15 bestelauto nr. 1 – 2015
MULTITEST
De Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI was
in de vorige editie van Bestelauto in
handgeschakelde versie de winnaar van
de multitest. We roemden toen de zui-
nige motor, het hoge veiligheidsniveau
en het goede weggedrag. Wel vonden we
de motor aan de trage kant, was het inte-
rieur zakelijk en grijs en was de Sprinter
duur in vergelijking met de concurren-
tie. Al deze bevindingen gelden eigenlijk
ook wel voor de 316 CDI met 7G-Tronic
automatische versnellingsbak. Dus
nemen we nu vooral de automaat in be-
schouwing. De pook van de transmissie
zit op precies dezelfde plaats als waar de
handgeschakelde pook zich bevindt. Dat
is een prettige positie en goed onder
handbereik. De automaat kent de vier
bekende standen, P, R, N en D, waarbij in
de D-stand de pook naar links of rechts
bewogen kan worden om handmatig te
schakelen. De bediening van de auto-
maat gaat zwaar, maar je voelt wel met-
een dat hij in een bepaalde stand staat.
Bovendien wordt de stand weergegeven
in de display tussen de toerenteller en de
snelheidsmeter. Maar de bediening zou
wat lichter mogen. Wordt de R-stand
(achteruit) gekozen, dan wordt automa-
tisch de achteruitrijcamera actief, waar-
mee achteruit parkeren of een trailer
aankoppelen een peulenschil wordt. Wel
is het zicht op het scherm, dat tevens de
navigatie, radio, media en telefoonfunc-
ties herbergt, niet optimaal. Vanuit de
chauffeurspositie is het scherm eigenlijk
te vlak en spiegelt het nogal. Iets meer
naar de chauffeur gedraaid zou het sys-
teem bedieningsvriendelijker en beter
afleesbaar zijn.
Qua schakelgedrag is de 7G-Tronic
vooral comfortabel en niet zozeer snel.
Het past wel bij de Sprinter, die in verge-
lijking met de twee andere testvoertui-
gen vooral als comfortabele kilometer –
vreter overkomt. Het verbaast ons dus
niet dat er inmiddels aardig wat grotere
koeriers rondrijden met de nieuwe
Sprinter. Dat de Sprinter comfortabel
overkomt heeft ook te maken met het
stabiele onderstel. Verkeersdrempels
nemen is met deze bestelauto het pret-
tigst en ook op de snelweg ligt de Sprin-
ter stabiel op de weg. Ook het lagere
geluidsniveau in de cabine en de prettige
bestuurdersstoel dragen bij aan het com-
fort. De Mercedes-Benz is duidelijk stiller
dan de twee andere testvoertuigen. Deze
testversie van de Sprinter was voorzien
van diverse optionele pakketten voor na-
vigatie, verlichting en exterieur bovenop
de Ambition-uitvoering. Daardoor oogde
deze Mercedes-Benz wel het meest luxe
in de test. Fraai zijn de bi-xenon koplam-
pen met bochtverlichting, de lichtmeta-
len velgen, het navigatiesysteem in
combinatie met achteruitrijcamera, de
stoelverwarming en ga zo maar door.
Dat alles heeft natuurlijk wel een prijs,
want met € 41.613,- (excl. BTW/BPM) is
de Sprinter wel de duurste van het ge-
teste drietal.
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI 7G-Tronic
Comfortabele automaat
l comfortabele automaat
l stabiel onderstel
l prettige zit
l bediening automaat
l zichtbaarheid navigatiescherm
l prijzig
7
3
12-21_multitest.indd 15 31-03-15 09:19