Pagina 23 van: Bestelauto nr. 1 – 2015

■
23 bestelauto nr. 1 – 2015
Rij-impRessie
Voordat we gaan rijden bekijken we
eerst maar eens de techniek. De aan-
drijftechniek van de Vito 4×4 is geba-
seerd op die van de Vito met
achterwielaandrijving, met automati-
sche transmissie, koppelomvormer en
elektronische remkrachtverdeling.
Het 4×4-systeem komt qua technolo-
gie grotendeels overeen met de hui-
dige generatie 4Matic-systemen van
de grotere personenauto’s van Merce-
des-Benz. Via de tussenbak wordt de
aandrijfkracht door een centraal dif-
ferentieel overgebracht naar de assen
in een overbrengverhouding van
45:55 (voor, achter) onder normale
omstandigheden. De tussenbak zit di-
rect achter de automatische transmis-
sie. Deze bevat een differentieel met
planetair tandwielstelsel en een paar
conische tandwielen met een zij-
waartse uitgang naar de vooras. De
aandrijfkrachten op de vier wielen
worden verdeeld door het 4ETS Elec-
tronic Traction System, gecombineerd
met de dynamische handlingsystemen
ESP en ASR. Wanneer één of meer
wielen grip verliezen, remt 4ETS ze af-
zonderlijk af en stuurt in enkele milli-
seconden de aandrijfkracht naar de
wielen die wel goede aandrijving heb-
ben. Op deze manier realiseert 4ETS
het effect van drie differentieelsloten.
Deze zogenaamde ‘diff-locks’ zijn dus
niet nodig op de nieuwe Vito 4×4. Wel
ontwikkelde Mercedes-Benz een speci-
aal voorwieldifferentieel, dat opvalt
vanwege de compacte bouwwijze. Dit
differentieel heeft speciale lagers met
minder wrijving, olie met een lage vis-
cositeit en een overbrenging die speci-
aal ontworpen is op maximale
efficiency. De compacte en naar ver-
houding lichtgewicht constructie van
de vierwielaandrijving zonder conven-
tioneel, zelf sperrend differentieel,
zorgt ervoor dat het gewicht van de
vierwielaandrijving slechts 50 kg
meer bedraagt ten opzichte van een
achterwiel aangedreven Vito. En dat is
weer gunstig voor het laadvermogen.
Elektronica doet het werk
Mercedes-Benz is een merk met een
grote focus op veiligheid. Bij de Vito
4×4 betekent dat dat het 4×4-systeem
en het Electronic Traction System
(4ETS) compleet geïntegreerd zijn in
het Adaptive ESP-systeem. Dit systeem
voor het aansturen van de aandrijving
bestaat eigenlijk uit heel veel elektroni-
sche systemen, die we niet allemaal
zullen noemen, maar het zijn er veel.
De belangrijkste zijn ABS (antiblok-
keersysteem), ASR (antidoorslipregelsy-
steem), EBD (elektronische
remkrachtverdeling), BAS (hydrauli-
sche remassistent), hill start assist, LAC
(Load Active Control), ROM/RMI (Roll
Over Mitigation/Roll Movement Inter-
vention), EUC (Enhanced Understee-
ring Control) en Electronic Brake
Prefill. Als een koper van een Vito 4×4
tevens een trekhaak bestelt, dan wordt
de Vito tevens voorzien van Trailer Sta-
bility Assist. Net zoals bij de al geïntro-
duceerde Vito-modellen worden de
veiligheidssystemen Attention Assist
en Zijwindassistent standaard geleverd
op de Vito 4×4.
Bergaf met DSR
Standaard wordt de Vito 4×4 geleverd
met Downhill Speed Regulation (DSR),
waarmee bij het bergaf rijden con-
stant een vooraf ingestelde snelheid
aangehouden wordt. DSR wordt door
een knop in de dashboard geactiveerd.
De bestuurder kan vervolgens de snel-
heid regelen met de rem, het gaspe-
daal of de bedieningshendel van de
cruise control (ook standaard). DSR is
actief tussen de 4 en de 18 km/h. Geeft
de bestuurder gas en de snelheid
komt boven de 18 km/h, dan is het
DSR-systeem niet meer actief. Remt de
bestuurder weer af tot onder de 18
km/h, dan neemt DSR de snelheid
weer over. Komt de snelheid boven de
45 km/h, dan schakelt het systeem au-
tomatisch uit. We hebben het zelf
meerdere malen op een steile en iets
minder steile helling uit kunnen pro-
beren, onder ijzige omstandigheden,
en het systeem werkt eigenlijk heel
eenvoudig en effectief.
Rijden nabij de Poolcirkel
Rijden met de Mercedes-Benz Vito 4×4
is eigenlijk niet anders dan rijden met
de achterwielaangedreven versie. De
Rij-impressie Mercedes-Benz Vito 4×4
Begin februari introduceerde Mercedes-Benz de Vito 4×4. Een logisch vervolg op de voorwiel- en
achterwielaangedreven versies die afgelopen najaar werden geïntroduceerd. Om het nieuwe aan-
drijfsysteem goed te kunnen testen, vond de introductie plaats in Arvidsjaur in Noord-Zweden.
Onder winterse omstandigheden kon Bestelauto de nieuwe Vito 4×4 goed aan de tand voelen.
■
Het 4×4-systeem van de Vito is geavanceerd. De drie groene elementen zijn de differentiëlen op de vooras en de achteras en de tus-
senbak. Duidelijk is de uitgaande as naast de versnellingsbak te zien die naar de vooras gaat.
4×4 is net zo stil en comfortabel en de
automaat schakelt soepel. Het enige
verschil is dat waar we normaal op as-
falt rijden, we dit nu op sneeuw en ijs
doen. De dag voorafgaand aan onze
test had het gedooid en dat had de
wegen geen goed gedaan. In de nacht
had het weer fors gevroren. Deels was
de aangereden sneeuw weer ijs gewor-
den en stukken asfalt kwamen her en
der door de aangereden sneeuwlaag
tevoorschijn als grote gaten. Deson-
danks reden we gewoon met een
tempo van 80 tot 100 km/u over dit
soort wegen en gaf de Vito 4×4 geen
krimp. Hulde aan alle elektronica die
de grip volautomatisch stuurt! Even
later rijden we heuvel op naar het An-
nanålka Radiostation in de buurt van
Arvidsjaur. Een lange niet al te steile
klim, maar wel een smalle weg. We
rijden deze weg op, maar zien dan één
van de andere teams al afdalen. On-
danks de waarschuwing van Merce-
des-Benz om de bermen te ontwijken,
sturen we de Vito 4×4 aan de kant iets
te ver de zachte sneeuw in. Tsja, dan
blijkt dat dit geen ‘hard core’ terrein-
wagen is en zitten we vast. Behoed-
zaam achteruit de berg af sturen lijkt
de enige oplossing. Daarna gaan we de
berg weer op en dit gaat moeiteloos.
Bovenaan keren we om en stappen we
even uit voor een fotosessie. Dat duurt
maar vijf minuten, want de poolwin-
den waaien hier vrij om het radiosta-
tion. Met bevroren vingers gaan we
weer bergaf en gebruiken het DSR-
systeem. Daarna gaan we over de
dezelfde slechte wegen naar een
ander punt. Tussendoor missen we
een afslag en gaan (bewust) vol in de
remmen. Het ABS zorgt ervoor dat
we veilig stoppen op de gladde onder-
grond. Aangekomen bij het Vittjåck
Skistation krijgen we van de Mercedes-
Benz organisatie een walkietalkie. De
weg omhoog is zo smal en steil dat er
geen twee auto’s tegelijkertijd omhoog
en omlaag kunnen rijden. Na een ‘go’
Video: rijden met de Vito 4×4
Van de Vito 4×4 Wintertesting Experience heeft
Bestelauto TV een video gemaakt. Via de Q-
code hiernaast is de video te zien op YouTube.
22-23-24_mbvito4x4.indd 23 31-03-15 09:28