Pagina 29 van: Bestelauto nr. 1 – 2015

■
29 bestelauto nr. 1 – 2015
TesT
en zelfs stuurverwarming. Helaas
heeft de e-NV200 ook te maken met
de minpunten van dit concept auto:
de hoge koets, de hoge zit en wat ei-
genaardigheden in het interieur, zoals
de elektrische bediening van de
ramen hinderlijk bij de linkerknie.
Goed laadvermogen
Het accupakket van de Nissan
e-NV200 is netjes onder de auto weg-
gewerkt. Dat betekent dat er in de
laadruimte 4,3 kuub volume aanwezig
is, echt evenveel als bij een diesel
NV200. Dat is een applausje waard.
Het laadvermogen bedraagt 750 kg.
Dat is 60 kg méér dan de Nissan met
1,5 dCi diesel die Bestelauto in 2013
testte, maar de e-NV200 heeft dan wel
een totaalgewicht van 2.200 kg.
Zwaartepunt
Een tweede voordeel van het accupak-
ket onder de vloer is een lager zwaar-
tepunt. De bevestiging van de accu
zorgt tegelijk voor extra stijfheid van
de auto (20 procent meer torsiestijf-
heid en 35 procent meer laterale stijf-
heid ten opzichte van de NV200). Het
gevolg is een veel fijner weggedrag
dan we bij de normale NV200 ooit er-
varen hebben. De elektromotor levert
een prima, goed te doseren trek-
kracht. Een eco-mode zorgt voor ver-
standig omgaan met de aanwezige
energie. De remregeneratie doet den-
ken aan een motorrem: erg soepel en
niet hinderlijk aanwezig. Wie meer te-
rugwinning wil (bijvoorbeeld in de
stad) kan naast de D-mode van de au-
tomaat ook de B-mode kiezen. Daarbij
is het loslaten van het ‘gaspedaal’
vaak al genoeg om tot stilstand te
komen. Het remlicht is echter niet ge-
koppeld aan de remregeneratie. Het is
bijzonder leuk om door zo weinig mo-
gelijk te remmen en gepast ‘gas’ te
geven zoveel mogelijk batterij-energie
te sparen. Ook het inschakelen van de
ECO-stand en het weglaten van zoveel
mogelijk verwarming of airco helpt
het accupakket vol te blijven.
Met de informatie op het multimedia-
scherm en het display achter het stuur
ben je altijd goed op de hoogte van de
reikwijdte van de e-NV200. Angst om
zonder energie te komen te staan is
overbodig. In de winter van februari
(circa 5 graden) scoorden wij een actie-
radius van 160 km. Dat is voldoende
Nissan e-NV200 Business
Met de stroom mee
De Nissan e-NV200 werd lang verwacht en toen hij eindelijk kwam, was hij dan ook meteen felbe-
geerd. Niet alleen omdat elektrisch rijden modern is, maar ook omdat er forse subsidies op dit emis-
sievrije voertuig worden gegeven. Zodoende rijden er al heel wat e-NV200’s in Nederland rond. Ook
Bestelauto ging op pad met Nissans enige elektrische bedrijfswagen.
stuur is een eenvoudig doch goed lees-
baar digitaal dashboard te vinden. Het
midden herbergt een duidelijk beeld-
scherm voor navigatie, radio en een
menustructuur met alle info over de
elektrische aandrijving. Alles is goed
leesbaar. Met het knopje ‘zero emis-
sion’ naast het navigatiescherm zijn
diverse schermen op te roepen voor
het elektrisch rijden. Handig zijn de
locaties van de oplaadpunten, waarbij
onderscheid wordt gemaakt tussen
snelladers en gewone laders, maar
ook het scherm met het actuele ver-
bruik. Zo zien we dat het niet gebrui-
ken van het verwarmingssysteem
zomaar 19 km actieradius oplevert.
Gelukkig heeft onze rijk uitgevoerde
business-versie wel stoelverwarming
■
Het infotainmentsysteem biedt een schat aan informatie over energieverbruik en be-
sparingsmogelijkheden.
Wel elektrisch rijden, maar hetzelfde laadvolume en -vermogen. Da’s knap van Nissan.
De automaat heeft naast stand D ook stand B. Daarmee wordt er nog meer energie ge-
regenereerd bij remmen.
In zo’n 10 uur is de Nissan aan de ge-
wone 220V-stekker bij Eisma weer volle-
dig op te laden.
De subsidiemogelijkheden stonden al
duidelijk vermeld op onze testauto.
om zorgeloos te werken in een regio-
naal werkgebied en ook weer thuis of
bij het bedrijf te komen. Opladen kan
via het gewone stopcontact (3kW/10
uur), of via de snellader (6kW/ca. 4
uur). De prijs van de e-NV200 is fors. Er
bestaan echter talrijke subsidiemoge-
lijkheden, tot wel 50 procent. Het is
wijs u daar uitgebreid over te laten in-
formeren. Op de volgende pagina’s
laten we gebruikers van de Nissan
e-NV200 aan het woord. ■
Arjan Velthoven
Specificaties en metingen
Merk Nissan
Type e-NV200 Business
Motor elektrisch AC synchroon
Batterijpakket (Kwh) 24, 48 modules
Vermogen (pk) 109
Koppel (Nm) 254
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 456 x 176 x 186
Wielbasis (cm) 273
Laadruimte lxbxh (cm) 202 x 148 x 132
Tilhoogte (cm) 50
Eigen gewicht (kg) 1.470
Nuttig laadvermogen (kg) 750
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 0
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA) 63,6/70,8
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 7,3
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 13,3
Actieradius (km) 160
CO2-uitstoot (gr/km) 0
Aanschafprijs basismodel (€) 20.490,-*
Prijs zoals getest (€) 24.375,-*
*prijzen gebaseerd op leasing batterijpakket
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW
28-29-30-31_nissantestgebruikers.indd 29 31-03-15 09:30