Pagina 4 van: Bestelauto nr. 1 – 2015

4 bestelauto nr. 1 – 2015
Belangrijk jaar voor Volkswagen
Volkswagen Nutzfahrzeuge beleeft 2015 als een
belangrijk jaar: van twee van haar bestsellers, de
Caddy en de Transporter, worden nieuwe model-
len geïntroduceerd. De vierde generatie Caddy
zag al in februari het levenslicht. Bestelauto kan
u exclusief ook de eerste informatie over de
nieuwe Transporter, de T6, geven!
Op het moment dat deze Bestelauto
verschijnt, is de T6 nog net niet aan
pers en publiek getoond. Bestelauto
had echter de kans de Transporter al
als sneak-preview te zien. Daar moch-
ten we geen foto’s van maken, maar
we kunnen u natuurlijk wel vertellen
hoe de Transporter er uit ziet. De vrij-
gegeven schets die u hier op de pagi-
na’s ziet, geeft een goed beeld van de
zijkant, met een nog iets kenmerken-
der sleuf over de zijkant van de carros-
serie. Die sleuf wordt trouwens slim
gebruikt in uitvoeringen van de T6 als
Bulli. We weten het niet zeker, maar
het zou kunnen dat die op de AutoRAI
in Amsterdam getoond worden… De
schets laat ook nieuwe achterlichten
en een herontworpen achterklep zien.
De algehele vorm van de T6 is gelijk
aan die van de T5, maar het front is
wel anders. Dat lijkt namelijk sterk op
dat van de Tristar conceptauto die
vorig jaar op de IAA stond. De motor-
kap en de grille – met grotere luchtin-
laat voor Euro 6 – worden vrijwel
een-op-een overgenomen voor de T6.
Ook de opbouw vanaf de onderbumper
in rechtlijnige units naar boven zien
we terug bij de T6. De led-units zien er
mooi uit, maar zitten eerder op de
Multivan dan de bestelautoversie van
de T6. De neus van de T6 hangt optisch
wat lager dan die van de T5. De zijspie-
gels van de Transporter zitten ook wat
lager dan voorheen. U ziet op deze pa-
gina’s al wel het interieur van de T6.
Dat lijkt ook op het huidige, maar
nieuw zijn opbergplekken onder het
stuur en boven het dashboardkastje.
selmotoren hebben een start-/stopsy-
steem. Volkswagen belooft meer
koppel, snellere acceleratie en een fors
lager brandstofverbruik voor alle mo-
toren. Er komt geen gasmotor voor de
T6, vanwege gebrek aan een benzine-
motor met voldoende vermogen. Op de
site van Bestelauto leest u snel na de
introductie van de T6, op 15 april in
Amsterdam, meer info en natuurlijk
zijn daar dan wel foto’s te zien van het
uiterlijk van de T6.
Caddy4
De vierde generatie Caddy heeft over-
duidelijk hetzelfde VW-dna als de
Transporter en de personenauto’s uit
Wolfsburg. Scherpe, horizontale lijnen
en een gelaagde opbouw bepalen het
nieuw ontworpen front van de
Nieuwe Caddy en
Transporter
Op het dashboard vinden we een
nieuw A4-documentenvak en twee be-
kerhouders. Ook nieuw is het multi-
media- en navigatiesysteem.
Interessanter aan de T6 zijn de onder-
huidse veranderingen. Zo zijn er tal
van veiligheidssystemen (automatic
post-collision braking system, city
emergency braking, achteruitrijca-
mera) en features die de chauffeur hel-
pen (driver alert systeem, adaptive
cruise control en dynamic chassis con-
trol). VW levert nieuwe motoren voor
de T6. Er is een EA888 benzinemotor
met 110 en 150 kW en een EA288 2.0
TDI diesel in vier varianten, allemaal al
klaar voor Euro 6. De vier vermogens-
varianten zijn 62, 75, 110 en 150 kW,
waarbij de laatste twee ook leverbaar
zijn met de DSG-bak. Alle Euro 6-die-
‘Caddy4’, zoals VW hem zelf noemt.
Het herontworpen, grotere logo, de
grille en de koplampen vormen een
echte eenheid, die aansluit op de car-
rosserielijnen, die doorlopen tot in de
nieuwe deuren. De bumper daaronder
loopt aan de onderzijde uit in grote
luchtroosters, met aan de zijkanten de
plekken van de optionele mistlampen.
Over de motorkap lopen nog steeds
twee vouwen, die echter een stuk
scherper zijn geworden. De lijnen die
aansluiten op de koplampen lopen
over de zijdeur naar een loodlijn die in
de B-stijl opgaat. Na de B-stijl is de
Caddy4 gelijk aan zijn voorganger,
maar aan de achterzijde zien we nog
meer nieuws: de achterklep (of deuren)
is vernieuwd, wat de achterzijde een
wat vierkante look geeft. Voor meer ae-
De VW T6 lijkt wat betreft het front zeer sterk op de Tristar conceptauto.
Nieuwe opbergvakken in het dashboard bij de Transporter. Deze schets geeft een idee van de zij- en achterkant van de Transporter.
De Caddy heeft ook een nieuw front, maar is na de B-stijl amper veranderd.
Ook de Caddy heeft een nieuw dashboard met A4-documentenvak.
04-10_nieuws.indd 4 31-03-15 14:21