Pagina 12 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

gas en rem, tot mensen in een rolstoel
die via de achterzijde van de auto naar
binnen moeten kunnen rijden. Daar
heb je dan weer onderscheid in perso-
nen die nog wel zelf de transfer van
de rolstoel naar de (aangepaste) be-
stuurdersstoel kunnen maken of zij
die het voertuig bedienen vanuit hun
eigen rolstoel. Logisch dat kleinere
aanpassingen vaak aan personenwa-
gens gedaan worden en het echte
ombouwwerk meer in de bestel-
wagensfeer zit. Dan zie je dus dat er
voor één persoon of een gezin toch
een Sprinter wordt ingezet, terwijl je
die eerder bij een zorginstelling of een
12 bestelauto nr. 1 – 2016
Welzorg Auto op maat
Sleutelen op hoog
niveau aan bestelwagens
Het aanpassen van een bestelwagen aan het werk dat ermee gedaan wordt, beperkt zich niet tot
voertuigen voor ondernemers. Al jaren is een bestelwagen uit het kleine en middensegment ook de
basis voor een vervoermiddel voor mensen met een lichamelijke beperking. Die markt groeit, net
als de markt voor gebruikte aangepaste voertuigen.
Een van de grootste ombouwbedrijven
in ons land is Welzorg, Auto op maat.
Dit onderdeel van de Louwman groep
zorgt er met aanpassingen aan zo’n
negenhonderd tot duizend voertuigen
per jaar voor dat ook mensen met een
lichamelijke handicap mobiel blijven.
En het liefst zelfstandig. Een arbeids-
intensieve branche, want Welzorg
heeft zo’n duizend mensen in dienst.
Ruim de helft van de voertuigen die
door de technisch specialisten worden
aangepast, is een bestelwagen.
Mobiliteit als uitgangspunt
“Dat is ergens ook logisch”, zegt alge-
meen manager Arjan Feitsma. “De
moderne lichte bedrijfswagen is goed
gebouwd en gaat lang mee. Onze aan-
gepaste voertuigen hebben niet zelden
een levensduur van tussen de tien en
vijftien jaar. Alle lichte bedrijfsauto’s
rijden tegenwoordig net zo comforta-
bel als een personenauto. Maar ze bie-
den veel meer ruimte en daarmee veel
value for money. Bestelwagens zijn
ook beter geschikt vanwege hun rui-
mere dagmaat, hogere voorruit en een
vlakke vloer. Wij hebben dan ook
geen echte voorkeur en doen onze
aanpassingen aan alle merken of
types. Maar natuurlijk begint alles
met de soort beperking die de klant
heeft. En uiteraard zijn sommige voer-
tuigen meer geschikt voor ombouw of
juist niet. Zo werken we relatief veel
met de Fiat Doblo. De voordelen die
dat voertuig voor het bedrijfsleven
heeft, zien wij ook terug. Hij is zeer
functioneel met veel ruimte voor zijn
geld. De laadruimte is groot en hij
heeft lekker grote deuren, wat voor
ons enorm belangrijk is voor de toe-
gankelijkheid. Daarentegen is bijvoor-
beeld een Fiat Ducato weer niet of
nauwelijks geschikt voor de particu-
liere markt, omdat die niet met een
automaat geleverd wordt, en dat is in
dat segment bijna altijd een voor-
waarde. We passen de Fiat Ducato wel
vaak aan voor het rolstoelvervoer voor
instellingen. Zeg maar vergelijkbaar
met een buurtbusuitvoering.”
Voorkeuren
Dat elk merk aangepast kan worden,
betekent niet dat de technici die dat
doen niet hun voorkeuren hebben. “Ik
merk dat ze graag aan een Mercedes-
Benz Vito, Toyota Proace en een Volks-
wagen Transporter werken. Ze kijken
naar de afwerking, de gebruikte mate-
rialen en de degelijkheid van de beves-
tigingen. Tenslotte moeten ze voor
bepaalde aanpassingen niet zelden
werkelijk de hele auto uit elkaar
halen en dan telt dat. Zelf vind ik de
Ford Transit juist aantrekkelijk omdat
die veel waar voor zijn geld levert.
Aan een Mercedes en een Volkswagen
hangt toch een ander prijskaartje.
Terwijl wij zien, wellicht omdat ze zo-
lang mee moeten, dat over de jaren
heen alle bestelwagens gebreken als
roest gaan vertonen.”
Niet alle aanpassingen zijn even dras-
tisch. “We krijgen hier alles. Van men-
sen die in een personenwagen een
aangepaste stoel moeten hebben of
een relatief simpele aanpassing van de
pedalen of een handbediening voor
De technici die de ombouw verzorgen zijn niet zelden echte whizzkids.
Feitsma: “De Fiat Doblo biedt veel voor zijn geld. Vanwege de grote ruimte achterin is
hij geschikt om een passagier in een rolstoel mee te vervoeren.”Arjan Feitsma van Welzorg: “50 procent van al onze aanpassingen gebeurt aan een bestelauto.”
12-13_ombouwwelzorg.indd 12 12-05-16 10:14