Pagina 15 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

15 bestelauto nr. 1 – 2016
MULTITEST
De investeringen in het Nederlandse bedrijfsleven
nemen toe, zo was begin dit jaar overal te lezen. Ook
het wagenpark groeit: vorig jaar werden er
11,5 procent meer bestelauto’s aangeschaft in Neder-
land. In het eerste kwartaal van 2016 lag het groei-
percentage zelfs op 26 procent. De zwarte wolken
van de economische crisis lijken echt verdwenen. Ja
maar… iedereen die de krant leest (of een nieuwsapp,
zo u wilt) weet dat het herstel broos is, de marges
dun zijn, en de reorganisaties en de faillissementen
legio. Het is 2016, en het wordt nooit meer 2008. Fi-
nancieel al helemaal niet, want iedereen lijkt zich
wel te beseffen dat voorzichtigheid geboden is. En
met die voorzichtigheid in het achterhoofd hebben
we deze multitest samengesteld. Saai zegt u? Mis-
schien wel, maar ook in de ‘bestelautoscene’ is de gla-
mour grotendeels wel voorbij. Een jaar of tien, twaalf
geleden hebben we in Bestelauto kort de rubriek ‘Gek
op Grijs’ gehad, omdat het ombouwen van bestelau-
to’s niet ver genoeg kon gaan. Cadillacs Escalade op
grijs kenteken, weten we nog…
Met gezond verstand hebben we geprobeerd de mul-
titest in deze Bestelauto samen te stellen. We belden
de importeurs van Ford, Mercedes-Benz, Renault en
Volkswagen en vroegen om eentonners in een zo
eenvoudig mogelijke uitvoering. Dus zo kort en zo
laag mogelijk, met de simpelste dieselmotor en het
laagste comfortniveau. Basisbakkies dus. Die had
niet iedereen meteen op voorraad staan, dus werd
stad en land afgezocht naar het juiste testkwartet.
Uiteindelijk kwamen de Ford, de Renault en de
Volkswagen in zichtbaar eenvoudige versie naar
onze redactie. De Mercedes-Benz Vito kwam ook in
eenvoudige versie, maar dan wel aangekleed met
10.000 euro aan opties. Vandaar dat op de foto’s de
Mercedes er nogal luxe uitziet en de rest nogal kaal.
Verkijkt u er zich niet op. De Mercedes-Benz kwam
trouwens met de op een-na-kortste versie op de
proppen, de VW heeft een langere wielbasis en is
overduidelijk een L2.
Een testkwartet dus. Maar er zijn toch veel meer au-
to’s in dit segment? Dat klopt, maar dat zijn groten-
deels kopieën van auto’s die we nu ook hebben. De
Renault Trafic is ook verkrijgbaar als Opel Vivaro.
Later dit jaar komt hij ook op de markt als Nissan
NV300 en Fiat Talento. Die Talento heette tot nu toe
Scudo en de laatste rollen nu van de band in de fa-
briek Sevel-Nord in Frankrijk, in co-productie met
Peugeot en Citroën. Die twee Franse modellen zijn
net vernieuwd; de nieuwe Jumpy en Expert waren
nog niet beschikbaar voor een test. We hebben ze al
wel gezien in Frankrijk (zie ook het artikel vanaf pa-
gina 26). Van de Franse tweeling komt ook een Ja-
panse variant: de Toyota Proace. En dan houdt het
wel een beetje op in dit segment.
Voordat we het vergeten: in deze test hebben we
met de Volkswagen Transporter de huidige Interna-
tional Van of the Year rondrijden. Een prettige waar-
dering in een tijd waarin Volkswagen zoveel
narigheid moet verwerken. De Ford Transit Custom
won de award trouwens ook, in 2013. Kunnen de
Vito en de Trafic het opnemen tegen deze nu al ge-
lauwerde tegenstanders? We starten de motoren en
gaan snel op weg.
Multitest eentonners
De nieuwe economie
De economische crisis ligt nu toch echt achter ons. De handel trekt aan, consumenten herwinnen ver-
trouwen en bedrijven investeren weer. Maar… voorzichtigheid blijft geboden, want de marges zijn
nog dunnetjes. Daarom dit keer in Bestelauto een multitest van vier eentonners die vooral lekker
basic en voordelig zijn. Hoe pakt dat uit?
Foto’s: Fotostudio Jan Lieftink
Locatie: Rabelink Logistics, Wehl
14-15-16-17-18-19-20-21_multitest.indd 15 12-05-16 10:26