17 bestelauto nr. 1 – 2016
MULTITEST
Mercedes-Benz is de afgelopen jaren een
nieuwe weg ingeslagen wat betreft haar
bestelauto’s. Zo is de Vito tegenwoordig
ook verkrijgbaar als voorwielaangedre-
ven auto, en ging het merk met de ster
een innige vrijage aan met het merk
met het wiebertje, oftewel Renault. Dat
resulteerde naast de Citan er ook in dat
de Vito die wij hier testen voorzien is
van een Renault-motor. Ja, Mercedes-
Benz wil het eigenlijk niet horen, maar
het is toch echt zo. De OM622-motor is
echter een heel fijne krachtbron, die ei-
genlijk nergens steken laat vallen. Het
verbruik is niet het beste in de test,
maar verhoudt zich goed tot de iets
minder krachtig gemotoriseerde
Renault Trafic, die dus dezelfde motor
heeft als de Vito. Onze test-Vito ziet er
gelikt uit, maar die mooie lak en velgen
kosten ook wel wat. Er zat voor maar
liefst 10.000 euro aan opties op deze
auto. Dat zie je ook terug in het interi-
eur. Aan het mooie, met leer beklede en
multifunctionele stuurwiel bijvoor-
beeld, en de heerlijk zittende Line Am-
bition stoelen. Het dashboard
daarentegen is bijna on-Mercedes zake-
lijk, net als in de Citan. Het valt op dat
het dashboard hoog is. Tussen dash-
board en bovenkant van de ruit zit
maar 28 cm, en dan zit er niet eens een
binnenspiegel tussen. Over spiegels ge-
sproken: de buitenspiegels van de Vito
vonden wij wat aan de kleine kant.
Waarom Mercedes-Benz nog steeds die
oude handrem met dat pedaaltje mon-
teert, is ons een raadsel. Er zijn tegen-
woordig toch heel goede elektrische
handremmen?
Het weggedrag van de Vito is fijn.
De auto is stabiel en verwerkt met groot
gemak oneffenheden in de weg. De be-
sturing is elektromechanisch en erg
licht. Misschien wat te licht naar de
smaak van sommigen, maar in de stad
en met manoeuvreren vonden wij het
erg prettig. De laadruimte van de Vito
heeft een paar prettige voorzieningen.
Grote led-lampen bijvoorbeeld, maar
ook een uitbouw van de laadruimte
onder de stoelen. Het zorgt voor 30 cm
meer laadlengte, over een breedte van
127 cm. In de hoek tussen dak en zij-
wand lopen kabelbomen, die niet opti-
maal zijn weggewerkt. Met wat ruig
werk bestaat de kans dat ze beschadi-
gen.
Mercedes-Benz Vito 111 CDI L
Duitser met Franse vrienden
slimme techniek
rijcomfort
extra laadlengte
hoog dashboard
zakelijk interieur
ouderwetse handrem
14-15-16-17-18-19-20-21_multitest.indd 17 12-05-16 10:28