19 bestelauto nr. 1 – 2016
MULTITEST
De Volkswagen Transporter is de hui-
dige International Van of the Year, van
het jaar 2016 dus. We zijn inmiddels toe
aan de T6. We zijn het gezeur dat de T6
precies lijkt op de T5 wel een beetje zat.
Is namelijk gewoon niet waar. Zet ze
maar eens naast elkaar en dan zul je het
zien: de complete voorbumper is nieuw,
met grotere luchtinlaten aan de onder-
zijde, nodig voor Euro 6. De koplamp-
units zijn veranderd, net als de grille,
waar nu een chic lijntje chroom door-
heen loopt. De grille en koplampen zijn
iets gegroeid, waardoor de hoek van de
motorkap licht anders is. Aan de achter-
zijde zijn de verschillen aan de carrosse-
rie minimaal. Onderhuids is de T6 ook
vernieuwd, zo is het onderstel af te stel-
len naar het gebruik ervan. Slim! Over
onderhuids gesproken, de 2.0 TDI diesel
in deze Transporter was weliswaar van
het Euro 5-type, hij voldoet wel aan alle
wettelijke emissie-eisen. De viercilinder
diesel leverde 102 pk, maar was veruit
het rapste bij de acceleratietests. Mis-
schien ligt dat aan de verbinding met
een vijfgangsbank. De VW was de enige
met vijf versnellingen. Dat zorgt voor
wat meer toeren, maar zeker niet voor
meer dieselverbruik. Sterker nog: de
Transporter is het zuinigst in deze test.
Verder is de Transporter een toonbeeld
van functionaliteit. Hij is in de cabine
erg kaal, met het totaal knopjesloze
stuur als unicum. In het dashboard zit-
ten veel open vakken. Best handig,
maar er valt ook wel eens wat uit. In de
deuren zitten grote vakken. Verder
moet je voor bijna alles in de Transpor-
ter bijbetalen: de achterdeuren (zonder
wisser), de bijrijdersbank, de cruise con-
trol, de radio. En alles bij elkaar betaal
je dan toch dik 25.000 euro, en dan heb
je nog niet eens veel. De laadruimte van
de VW is groot, maar de Transporter is
natuurlijk wat langer van zichzelf, dus
dat is geen wonder. Storend is de krik in
de laadruimte en het onhandig 180 gra-
den openklappen van de achterdeuren.
De ontgrendeling van de scharnieren
van de achterdeuren bezorgde ons
pijnlijke vingers. Maar de Transporter
heeft ook heel prettige details, zoals
de bekerhouders in het dashboard en
de temperatuurgestuurde airco. Een
vraag die ieder zich moet stellen, is of
je wil rijden in een VW, toch een auto
met imagoschade.
Volkswagen Transporter 2.0 TDI L2H1 Trendline
Bekroonde bestseller
laag verbruik
lekker pittig
beproefde kwaliteit
kale standaarduitvoering
beschadigd imago
krik in laadruimte
14-15-16-17-18-19-20-21_multitest.indd 19 12-05-16 10:29