Pagina 20 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

20 bestelauto nr. 1 – 2016
Zo test Bestelauto
Alle metingen vonden plaats met een onbeladen voertuig. Het
geluidsniveau wordt gemeten op 15 cm afstand van het rechter-
oor van de berijder. De vermelde waarde is het gemiddelde van
de gemeten waarden bij nullast. Het brandstofverbruik werd ge-
meten op een traject van 240 km, waarvan 70 procent snelweg.
Op de snelweg werd een kruissnelheid aangehouden van 120
km/uur. De actieradius werd berekend aan de hand van het ge-
meten brandstofverbruik en de door de fabrikant opgegeven
tankinhoud minus 5 liter.
Specificaties
Ford Mercedes-Benz Renault Volkswagen
Transit Custom Vito Trafic Transporter
2.2 TDCi L1H1 111 CDI L 1.6 dCi 90 L1H1 2.0 TDI L2H1
Ambiente Comfort Trendline
Motor 4 cil common rail diesel 4 cil common rail diesel 4 cil common rail diesel 4 cil common rail diesel
Cilinderinhoud (cc) 2.198 1.598 1.598 1.968
Max. vermogen (kW/pk) 77/105 84/114 66/90 75/102
Koppel/bij toeren (Nm/tpm) 310/1.300 270/1.500 260/1.500 250/1.500
Wielbasis (cm) 293 320 310 340
LxBxH uitwendig (cm) 497 x 199 x 203 514 x 193 x 191 499 x 196 x 197 530 x 199 x 196
Frontaal oppervlakte (m2) 4,0 3,7 3,9 3,9
LxBxH laadruimte (cm) 253 x 172 x 140 250 x 167 x 127 256 x 167 x 138 293 x 166 x 124
Volume laadruimte (m3) 6,1 5,3 5,9 6,8
Afstand laadvloer-straat (cm) 55 56 57 58
Bruto laadvermogen (kg) 899 932 1.160 968
Eigen gewicht (kg) 1.801 1.968 1.740 1.832
Totaal toelaatbaar gewicht (kg) 2.700 2.800 2.900 2.800
Max. aanhangwagengewicht (kg) 2.350 2.000 2.000 2.200
CO2-uitstoot (gr/km) 178 169 160 176
Emissieklasse Euro 5b+ Euro 5b+ Euro 5b+ Euro 5b+
Tankinhoud (l) 80 75 80 80
Prijs vanaf (€) 16.500,- 23.640,- 20.450,- 22.200,-
Prijs als getest (€) 18.500,- 33.286,- 22.275,- 25.415,-
Alle prijzen excl. btw/bpm/afleverkosten
Testresultaten
Ford Mercedes-Benz Renault Volkswagen
Transit Custom Vito Trafic Transporter
2.2 TDCi L1H1 111 CDI L 1.6 dCi 90 L1H1 2.0 TDI L2H1
Ambiente Comfort Trendline
Acceleratie 0-80 km/h 11,9 10,8 12,3 9,7
Acceleratie 0-130 km/h 33,8 32,8 36,1 26,5
Acceleratie 80-130 km/h 21,9 22,0 23,8 16,8
Tankinhoud (l) 80 75 80 80
Brandstofverbruik (km/l) 11,3 13,2 13,6 14,6
Actieradius (km) 848 924 1020 1096
Geluid bij 80 km/h (dbA) 63,6 64,7 63,4 63,5
Geluid bij 130 km/h (dbA) 70,7 70,9 71,3 71,8
Tellerafwijking (100 km =) 96 97 97 93
Het eentonnersegment is de afgelopen
twee jaar fors vernieuwd. Tot voor
kort was de Ford Transit Custom de
grote vernieuwer in dit segment,
maar de concurrentie zit niet stil. De
omschakeling naar de emissie-eis
Euro 6 heeft bestelautofabrikanten ge-
inspireerd om hun auto’s nog eens
tegen het licht te houden en waar
nodig bij te schaven. Opvallend is ove-
rigens dat geen van de hier geteste be-
stelauto’s al aan Euro 6 voldoet,
terwijl ze in veel gevallen al wel met
een Euro 6-motor te krijgen zijn. En
anders krijgen ze die op korte termijn,
want op 1 september van dit jaar
moet elke nieuwe bestelauto aan Euro
6 voldoen. In onze test had de Renault
het minste vermogen en de Mercedes
het meeste. De Ford heeft de meeste
cilinderinhoud, maar kan dan ook het
meeste koppel leveren. In de ver-
bruikstest blijkt de Ford ook het dor-
stigst, wat niet overeenkomt met
eerdere resultaten die we met de
Transit Custom haalden. Goed nieuws
is dan ook dat er spoedig al een
nieuwe 2.0 liter EcoBlue diesel van
Ford aankomt. De Volkswagen Trans-
porter wint de verbruikstest, voor de
Renault en de Mercedes-Benz. Kijken
we in de cabine, dan is die van de Ford
het breedst, maar ook het minst diep.
De dimensies in de cabine verschillen
verder niet zo heel veel. Wat opvalt is
dat de Ford een grote voorruit heeft.
Niet terug te zien in de tabellen is dat
de Volkswagen naar de mening van de
testers een krappe toegang tot de ca-
bine heeft. De cabine van de Renault
valt op door zijn grote gebruiksge-
Conclusie
Hoeveel ruimte biedt de cabine?
Ford Mercedes-Benz Renault Volkswagen
Transit Custom Vito Trafic Transporter
2.2 TDCi L1H1 111 CDI L 1.6 dCi 90 L1H1 2.0 TDI L2H1
Ambiente Comfort Trendline
A= breedte op ellebooghoogte (cm) 182 172 176 174
B= diepte boven dashboard (cm) 150 165 151 154
C= hoogte boven chauffeursstoel 99 95 98 98
D= afstand stoel-vloer (cm) 33 38 30 34
E= afstand vloer-straat (cm) 60 46 60 51
F= knieruimte bijrijder (cm) 28 31 30 33
G= hoogte voorruit (cm) 113 89 90 88
H= openingshoek portier (graden) 85 80 85 80
I= afstand stuurwiel-portier (cm) 27 23 25 27
J= breedte bijrijdersbank 80 nvt 79 nvt
K= hoofdruimte bestuurder (cm) 15 15 17 15
14-15-16-17-18-19-20-21_multitest.indd 20 12-05-16 10:30