Pagina 22 van: Bestelauto nr. 1 – 2016

of konden toch niet zo diep in de prijs
gaan. Dus is besloten bij Renault te
blijven.”
Dezelfde centraal gemaakte afspraken
zorgen er ook voor dat alle Engie on-
dernemingen in Europa zaken kun-
nen doen met twee internationaal
opererende leasemaatschappijen”,
geeft De Hoog verder uitleg. “Dat is zo
afgesproken. Net als de leasetermijn:
wij hebben in principe een mantel-
overeenkomst voor drie jaar, met de
mogelijkheid deze te verlengen. Wel
kan elk land ook nog een ‘local hero’
aanwijzen. Dit omdat een lokaal ope-
rerende, en dan bedoelen wij een lan-
delijke, leasemaatschappij natuurlijk
ook uitstekend kan zijn.”
Batches auto’s
Met een vloot van 3.800 voertuigen
heeft Ronald de Hoog jaarlijks een
kleine 800 nieuwe auto’s nodig. “In de
logistiek daaromheen helpt het na-
tuurlijk dat wij voornamelijk Renault
rijden”, vertelt De Hoog. “Wij zijn in
Nederland een van de grootste, zo niet
de grootste klant van dat merk. Alleen
het relatief kleine deel ‘user-chooser’,
personenvoertuigen die een werkne-
mer zelf kiest als auto van de zaak,
kan van een ander merk zijn. Maar
dan heb je het over personenwagens.
Ik bestel onze voertuigen steeds in
batches, variërend van dertig tot zo’n
tachtig stuks tegelijk. Daarvoor vraag
ik dan een offerte aan bij alle drie de
leasemaatschappijen. Dat een lease-
maatschappij bij ons preferred sup-
plier is, wil dus nog niet zeggen dat
die automatisch de opdracht krijgt. Ze
mogen op zo’n aanvraag één keer een
offerte afgeven. De laagste prijs wint.”
22 bestelauto nr. 1 – 2016
Ronald de Hoog, fleetmanager Engie Services Nederland:
‘Wij willen bij lease vooraf
weten waar we aan toe zijn’
Engie Services (voorheen Cofely) en Engie Energie (voorheen GDF-Suez Energie Nederland) (beide
onderdelen van de energiegigant Engie) zitten qua aantal leasevoertuigen in de Nederlandse top 5.
Fleetmanager Ronald de Hoog beheert een vloot van 3.800 leasevoertuigen, waarvan ongeveer
1.500 bestelauto’s. Bij dergelijke volumes gelden andere spelregels. Toch kunnen ook kleinere
leasevloten daarvan leren.
“Engie is een wereldspeler”, vertelt
Ronald de Hoog, fleetmanager voor
Engie Services. Daarom wordt het wa-
genpark min of meer per continent
geregeld. “In Nederland hebben wij
dus te maken met het Europese in-
koopbeleid. Sinds 2001 wordt er bin-
nen de organisatie zoveel mogelijk
voor heel Europa met preferred sup-
pliers gewerkt. Daar kunnen de lande-
lijke vestigingen dan weer uit kiezen.
Binnen die raamafspraken rijden wij
sinds 2009 zoveel mogelijk in
Renaults. Maar bijvoorbeeld onze zus-
terbedrijven in België en Frankrijk
zijn weer met PSA in zee gegaan.” Is
het toevallig dat dat allebei Franse
merken zijn en Engie ook zijn basis in
Frankrijk heeft? “Op Europees niveau
proberen wij voor onze auto’s zoveel
mogelijk rechtstreeks afspraken met
de fabriek te maken. Dat kan elk
merk zijn. Daarbij kijken we naast de
prijs ook naar de laagste uitstoot.
Toen wij twee jaar geleden opnieuw
een rondje bedrijfsauto’s deden, was
de Renault Trafic met zijn twin turbo
concept op dat moment de schoonste
bestelauto in zijn klasse. We hebben
ook gekeken naar Opel en Nissan, die
onderhuids technisch nagenoeg iden-
tiek zijn. Maar Nissan en Opel wilden
Cofely heet sinds kort Engie. Nu staan de
meeste auto’s nog in de oude belettering.
Ze worden allemaal gerebrand.
Zo gaan de auto’s van Engie er straks allemaal uitzien.
22-23_fleetmanagementengie.indd 22 12-05-16 10:15